• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
2

گِل اَفشان کهیر / سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 40296
  • 19 اردیبهشت 1400 - 20:37
گِل اَفشان کهیر / سیستان و بلوچستان
بام نیوز: در بالاترين نقطه کوه چاله اي به قطر کمتر از يک متر و به عمق حدود نيم متر وجود دارد که با گِل پوشيده شده است. در فواصل زمانی حدود يک دقيقه، مقداري گِل با صدای خاصی شبيه به ترکيدن يک حباب، از چاله خارج می شود.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، پدیده گِل افشان یکی از جذاب ترین و مفرح ترین جاهای دیدنی چابهار است که هر ساله مسافران زیادی برای دیدار از آن به چابهار سفر می کنند. در سیستان و بلوچستان و در شمال جاده کهیر – تنگ، کوه گل افشان مخروطی شکلی وجود دارد که بزرگ ‌ترین و مشهور ترین کوه گل افشان فعال ایران است.
اين گل‌ افشان ها در ۹۵ كيلومتری غرب بندر كنارك و در دشت كهير نرسيده به روستاي تنگ در زمينی مسطح واقع شده و داراي سه تپه كوچك گل افشان است كه يكي از آنها شبيه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقيه آنها نيز از چند سال قبل به صورت غير فعال در آمده‌ اند.
گِل‌ افشان یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و به طور مداوم گِل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم‌ کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می ‌دهد.
در بالاترين نقطه کوه چاله اي به قطر کمتر از يک متر و به عمق حدود نيم متر وجود دارد که با گِل پوشيده شده است. در فواصل زمانی حدود يک دقيقه، مقداري گِل با صدای خاصی شبيه به ترکيدن يک حباب، از چاله خارج می شود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=40296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.