• امروز : چهارشنبه, ۱۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 6 March - 2024
کل اخبار 24601
0

ییلاق‌گردی در پیچ و خم دیار سبز مازندران

  • کد خبر : 72806
  • 13 فروردین 1401 - 21:04
ییلاق‌گردی در پیچ و خم دیار سبز مازندران
بام نیوز: روستاهای ییلاقی مازندران، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشم‌اندازها، چمنزارها و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، مجموعه‌ای بسیار زیبا از صدها بهشت کوچک و دیدنی است که سفر به این مناطق را در نوروز نباید از دست داد.

به گزارش بام نیوز، در پسِ گردنه‌های سرسبز، در دامنه کوه‌های پُر درخت، دره‌های پُر آب و در دامنه کوهستان‌های مه‌آلود، ده‌ها بهشت کوچک پنهان شده است که با سفر به آن غرق تماشای زیبایی‌های بی‌مانند و افسون کننده‌ای خواهی‌شد.

شکوفه‌های بهاری، آوای چلچله‌ها، خروش آبشارها و چشمه.سارها، همراه با جنگل‌های تو در تو و ارتفاعات پُرگل و گیاه، همه و همه دست به دست هم دادند تا ییلاقات مازندران هر کدام به یک بهشت کوچک برای بوم‌گردی تبدیل شوند.

استان مازندران دارای بیش از ۳هزار روستای ییلاقی و جلگه‌ای است که هرچه از زیبایی‌های آن بگوییم، کم گفتیم.

روستاهای ییلاقی مازندران، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشم‌اندازها، چمنزارها و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، مجموعه‌ای بسیار زیبا از صدها بهشت کوچک و دیدنی است.

*یوش

دیدار از روستای «یوش» هم یک تجربه است برای طبیعت گردی و هم تفرجی در تاریخ شعر نو، «نیما یوشیج» شاعر نوپرداز و طبیعت گرای ایران، زاده یوش بود. غیر از «خانه موزه نیما» که خانه پدری نیما بوده، آب و هوای ییلاقی که رشته کوه البرز دربرگرفته و از هر طرف محصور کوهستان است،  زیبایی‌های آن را افزون کرده است.

*فیلبند

این روستا سوار بر اقیانوسی بر ابر و مه با چشم‌اندازی بی‌بدیل در طبیعت مازندران واقع شده که به بام شرقی استان نیز شناخته می‌شود.

اگر در این روزهای جان بخش بهار، خود را به روستای زیبای فیلبند برسانید، ابرها را زیر پای خود خواهید یافت؛ که برای فیلبندنشینان هم فصل عجیبی است؛چراکه ممکن است در یک روز بهاری، همه پدیده‌های جوی از قبیل ابر، مه، باران، برف، تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین‌کمان و هوای صاف و آفتابی را تجربه کنید که بر جذابیت این گشت‌گذار می‌افزاید.

* دلیر

دلیر معنای واقعی، زیبا و آرامش‌بخش است و طبیعت کم نظیری دارد و در ۴۰ کیلومتری چالوس با مراتع سبز، وسیع و پر برکت قرار دارد.

بلندترین کوه های البرز، سرزمین اهالی دلیر است، روستایی که در آن می‌پنداری همسایه ابرها شده‌ای! به ویژه شب‌ها که از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است.

دهکده دلیر از توابع شهرستان چالوس و منطقه «کلارستاق»، یکی از به یاد ماندنی‌ترین مکان‌های دیدنی استان سرسبز مازندران است.

*جواهرده

جواهرده، یکی از ییلاقات بسیار زیبا و دیدنی رامسر است، نگین فیروزه‌ای کوه‌های البرز، اینجا پیشینه‌ای بسیار کهن دارد.

جواهرده، یکی از ییلاقات بسیار زیبا و دیدنی رامسر است که نیمی از سال پوشیده از برف و در بهار و تابستان، از هوای بسیار مطبوع برخوردار است. این منطقه رؤیایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه‌های البرز به شمار می رود که از سه جهت در محاصره کوه قرار دارد.

مسیر دسترسی به ییلاق سنتی جواهرده، از  مسیر غربی رامسر با عبور از میان کوه‌های پُردرخت و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه می‌یابد و با شیب تند و افزایش ارتفاع در طول مسیر، به مقصد می‌رسد.

گرسماسر

دشت‌های بسیار زیبا، کوه‌های بسیار بلند و چشمه‌سارهای بسیار خنک، این ییلاق را از ییلاقات دیگر متمایز می‌کند؛
از ارتفاعات «گرسماسر»، می‌توان تمام مناطق رامسر و تنکابن را به راحتی مشاهده کرد.

این منطقه دارای دشت‌های بسیار زیبا، کوه‌های بسیار بلند و چشمه‌سارهای بسیار خنک است.

معروف ترین ارتفاعات روستای گرسماسر، کوه سماموس است که روستای گرسماسر یکی از مناسب‏‌ترین مسیرهای صعود به این قله زیبا است و به همین دلیل، کوهنوردان بسیاری برای صعود به سماموس، به روستای گرسماسر می‌آیند.

دیگر جلوه‏ های طبیعی روستای گرسماسر، می‏‌توان به چشمه‏ های آب معدنی امیرخانی، راد کنار، رستم‏‌سر، پولاد، چهار پیچ و گرسماسر و نیز به تفرجگاه زیبای لپاسر اشاره کرد.

همچنین قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از ده قرن، در مجاورت این روستای باصفا قرار دارد که حاکی از قدمت تاریخی این منطقه است.

*برنت

یک ییلاق رؤیایی که در بالای ابرها و ارتفاعات سوادکوه رخ نشان می‌دهد با اینکه خاکی و پر پیچ و خم و اندکی صعب‌العبور است اما با چشم‌اندازی بسیار زیبا و خیره کننده گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

وجود بقایای بناهای تاریخی «کوشک اردشیر بابکان» و حمام و عمارت «علی محمد خان»، نشانه‌هایی از سابقه طولانی حیات بشری در این منطقه است.

آسیاب‌های آبی، کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه، یخچال‌های طبیعی، چندین چشمه آب معدنی و رودخانه زیبای «دلاور رود» که از سرشاخه های رودخانه «تلار» است، ویژگی منحصر به فرد این روستا است.

*مازیچال

مسیر دسترسی به مازیچال، گرچه سخت و ناهموار است، اما باید سختی راه را تحمل کنید و به منطقه‌ای رسید  که در زیبایی، دست کمی از بهترین مناطق دیدنی دنیا ندارد.

مسیر رسیدن به این منطقه دنج و زیبا، پوشیده از انواع درختان کاج و بلوط است. در مازیچال که در ۱۷ کیلومتری کلاردشت قرار دارد، این فرصت را خواهید داشت که در نبود آب لوله کشی، روشنایی برق و حتی آنتن تلفن همراه، یک زندگی بسیار متفاوت از زندگی شهری را تجربه کنید.

*آلاشت

یکی از مناطق ییلاقی مازندران و از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که شهری کوهستانی است

معماری اغلب خانه های این منطقه به صورت سنتی و روستایی باقی مانده است و خانه های با دیوارهای خشتی و سقف های چوبی در میان طبیعتی زیبا و آب و هوایی خنک و تمیز برای مسافران و گردشگران خاطرات خوبی را به ارمغان می‌آورد.

از جمله جاذبه‌های دیدنی موجود در این شهر می‌توان به موزه مردم شناسی آلاشت، رصد خانه، معبد دختر پاک، مسجد امام حسین، آبشار چرات اشاره کرد.

* مالخواست کیاسر

کیاسر یکی دیگر از مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران است که در جنوب مرکز استان  واقع شده است.

یکی از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای کیاسر روستای مال‌خواست نام دارد که دارای چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت است.

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این‌باره اظهار کرد: وجود ۳هزار و ۲۰۰ روستا یکی از قابلیت‌های مهم گردشگری خلاق بوده که از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در گردشگری خلاق جامعه میزبان باید تجربیات زندگی را به جامعه مهمان منتقل کنند و جامعه مهمان هم علاقه‌مند به آموزش است که این موضوع گردشگری تجربه‌گرا را به وجود آورده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بیان اینکه روستاهای مازندران در حوزه دشت و جلگه بافت و ساختار خود را از دست دادند، تصریح کرد:  آنچه که باقی‌مانده در مناطق ییلاقی و کوهستانی، سبک و زندگی روستایی به‌ویژه منازل دارای معماری بومی می‌تواند زمینه‌سازی برای ورود گردشگران با ایجاد اقامت‌گاه‌ها باشد.

حسنی با اعلام اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بهانه‌ای برای ورود به گردشگری روستایی است، بیان کرد: با ایجاد چنین مکان‌هایی، زمینه برای ماندگاری گردشگران روستایی فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین گردشگری کشاورزی نیز یکی از زیرشاخه‌های گردشگری روستایی است که می‌تواند زمینه‌ساز و مکمل بخش گردشگری باشد و با تجربه کردن انواع کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، گلخانه‌ای و پرورش ماهی این اتفاق برای کشاورزان میفتد تا روستاییان نیز از این موضوع منتفع شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از ییلاقات به این موضوع روی افتادند، یادآور شد‌: دهیاران با مشورت با ادارات گردشگری در رونق این نوع گردشگری سهیم باشند.

حسنی با اشاره به اینکه تعداد روستاهای شاخص گردشگری نیازمند مطالعه است، تصریح کرد: در مطالعه میدانی در سال ۹۸ با همکاری بنیاد مسکن و دفتر امور روستایی استانداری مازندران انجام شده، ۲۶۰ روستای مستعد برای بحث گردشگری روستایی به عنوان مسیر و مقصد و ۱۶۰ روستا مستعد مسیر گردشگری انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم در این زمینه این است که شاخصه مهم بافت روستا و وجود جاذبه‌ها و آیین‌ها بوده  که باید زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌ها فراهم شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: باید زیرساخت‌های لازم به وجود بیاید و روستاییان بافت را حفظ کنند که درواقع این مهم، سرمایه‌ای است در گردشگری خلاق مورد توجه قرار گیرد.

حسنی گفت: باید گفت ذائقه گردشگران به سمت گردشگری سوق یافت که باید  براساس نوع ذائقه گردشگران امکانات و خدمات به وجود بیاید.

به گزارش فارس، البته در این گزارش به تعدادی از روستاهای استان اشاره شده،درواقع باید گفت هرچه از زیبایی‌های روستاهای مازندران بگوییم، کم گفتیم و با اشاره کردن به زیبایی‌ها و جذابیت‌ها هر کدام از این روستا با مناظر خیره‌کننده گردشگری این نقاط غرق خواهی شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=72806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.