• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2
مدیرکل محیط زیست استان قزوین خبر داد:

۷غار جدید استان قزوین شناسایی و ثبت شد

  • کد خبر : 5904
  • 23 آبان 1399 - 16:52
۷غار جدید استان قزوین شناسایی و ثبت شد
بام نیوز:مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از شناسایی و ثبت ۷ غار در استان قزوین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، حسن عباس نژاد اظهار کرد: غار قلعه کرد استان قزوین سومین زایشگاه دو گونه خفاش بال خمیده کمرنگ و خفاش گوش موشی در ایران، با تصویب کارگروه غارشناسی استان قزوین، به عنوان اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت طرح در شورای عالی محیط زیست پیشنهاد شد.

وی افزود: روز ۲ مهرماه به‌عنوان روز غار پاک با شعار «حفاظت از تنوع زیستی غارها» تعیین شده و غارها دارای کارکردها و ارزشهای متعددی هستند که می‌توان به ارزش زیبایی شناسی و توریستی، باستان شناسی، مطالعات زمین شناسی، غار نوردی و ورزشی و ذخیره منابع آبی، بوم شناسی و تنوع زیستی اشاره کرد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین تاکنون ۷ غار به نام‌های غار ولی گشنه رود، غار سفید آب، غار قلعه کرد آوج، غار عباس آباد، غار یخی انگول، غار مهاجر بوئین زهرا و غار آکوجان شناسایی شده که خوشبختانه در اکثر این غارها انواع خفاش‌ها وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: غارها محل زندگی خفاش‌ها بوده و از مهمترین گونه‌های جانوری غارها بشمار رفته که نقش مهمی در اکولوژی حیات پیرامون خود ایفا می‌کنند.

عباس نژاد گفت: در آخرین مطالعات شناسایی و درجه بندی غارهای استان قزوین، غار قلعه کرد آوج به‌عنوان زایشگاه دو گونه خفاش بال خمیده کمرنگ و خفاش گوش موشی کوچک که در رتبه تهدید شده و آسیب پذیر ایران می‌باشند شناسایی شده و این غار به استناد تحقیقات دکتر فیض اللهی در رتبه سومین زایشگاه شناخته شده این گونه خفاش (بال خمیده کمرنگ) در ایران است.

وی ضمن اشاره به لزوم تأمین اعتبار برای شناسایی و انجام مطالعات در زمینه غارها، تاکید کرد: فراخوان اعلام غارهای موجود در استان جهت شناسایی از طریق فرمانداران، بخشداران و دهیاران صورت خواهد گرفت و غارهای معرفی شده در کارگروه غارشناسی استان مطرح و جهت تأمین اعتبارات پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: دو غار سفید آب و قلعه کرد دارای شرایط معرفی به عنوان اثر طبیعی ملی را دارد.

در پایان عباس نژاد بیان داشت: غارها سرمایه‌های طبیعی و تاریخی هستند که اتفاقات گذشته را به ما نشان می‌دهند و به علاوه غارها پتانسیل‌های گردشگری و کارآفرینی استان بوده، بنابراین باید به حفاظت و مطالعه و برنامه ریزی توجه ویژه شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5904
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.