• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

اعزام نیروی تازه نفس برای خاموش‌کردن آتش جنگل توسکستان/کوهنوردان پای کار هستند

  • کد خبر : 4528
  • 14 آبان 1399 - 13:23
اعزام نیروی تازه نفس برای خاموش‌کردن آتش جنگل توسکستان/کوهنوردان پای کار هستند
بام نیوز: شعله‌ور شدن آتش در منطقه صخره‌ای و پرتگاهی "قاسم‌مرگ" جنگل توسکستان گرگان نیروهای تازه نفس امدادی و بسیج مردمی را برای جلوگیری از گسترش دامنه آتش بار دیگر راهی این عرصه جنگل‌های هیرکانی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز،اگر چه دوشنبه شب مدیرکل بحران استانداری گلستان به ایرنا گفت که آتش سوزی جنگل توسکستان مهار شده اما سقوط تنه های نیم‌سوز درختان در منطقه شیب‌دار و صخره‌ای قاسم مرگ، موجب بروز خط آتش ۲۰۰ متری در این محدوده جنگلی شد.

سیدرضا قادری امروز چهارشنبه به بام گفت که احتمال بروز آتش‌سوزی نقطه‌ای در این عرصه جنگلی وجود دارد.

مشاهدات خبرنگار اعزامی بام نشان می‌دهد انتقال نیروهای امدادی برای خاموش کردن آتش در این منطقه با وجود سخت گذر بودن و مه آلودگی هوا در حال انجام است و علاوه بر حضور ۸۰ نیروی آماده باش، چندین گروه از نیروهای بسیج مردمی، محیط زیست و منابع طبیعی با پای پیاده در حال اعزام به منطقه هستند.

دسترسی به این منطقه به دلیل سخت‌گذر بودن به حدود پنج ساعت کوهنوردی احتیاج دارد.

فرماندار گرگان هم به ایرنا گفت: در منطقه “قاسم‌مرگ” به دلیل وجود دره‌های عمیق امکان نزدیک شدن به کانون آتش دشوار است به نحوی که آب داخل سبد بالگرد به درستی بر روی آتش تخلیه نمی‌شود.

محمد حمیدی اظهار داشت: به دلیل شیب زیاد مناطق جنگلی دچار حریق توسکستان و کارایی اندک بالگرد آبپاش، یکی از اقدامات اندیشیده شده برای جلوگیری از گسترش زبانه آتش، ایجاد آتش‌بر دستی است که تلاش برای ایجاد آن با کمک نیروهای انسانی حاضر در منطقه ادامه دارد.

وی افزود: به دلیل وجود کنده های خشک در ارتفاعات شیبدار توسکستان، امکان شعله‌ور شدن آتش در مکان های سخت گذر این منطقه قابل تصور است.

فرماندار گرگان پیش بینی کرد که با توجه به تحت کنترل بودن منطقه، عملیات خاموش کردن آتش امروز به پایان برسد.

ابوطالب قزل‌سفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت که دومین بالگرد برای اطفای حریق وارد استان شد و امیدواریم با ورود آن مهار آتش در مناطق صعب العبور و صخره ای جنگل های توسکستان انجام شود.

صبح امروز هادی حق شناس استاندار گلستان با همراهی سردار ملک شاهکوهی فرمانده سپاه نینوای استان و قادری مدیرکل مدیریت بحران استان از روند اطفای حریق در جنگل های توسکستان به صورت هوایی دیدن کرد.

همچنین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گلستان به ایرنا گفت که بر اثر وقوع این آتش سوزی تاکنون هیچ تلفاتی در گونه های حیات وحش منطقه مشاهده نشده است.

مهدی رضایی گفت: شوکا، مرال، پلنگ، خرس، گراز وحشی و گربه سانان گونه های جانوری معروف این منطقه جنگلی هستند.

چند روز قبل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به تجهیز عرصه‌های طبیعی این استان به ۲ خودروی آتش‌نشانی جدید گفته بود که جزو استان‌های پرخطر در احتمال وقوع آتش در جنگل و مرتع هستیم.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4528
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.