• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
0
گزارش صعود:

صعود به قله ۳۷۱۰متری کینو – اندیکا تیم کوهنوردی شرکت فولاد خوزستان

  • کد خبر : 5343
  • 19 آبان 1399 - 23:38
صعود به قله ۳۷۱۰متری کینو – اندیکا  تیم کوهنوردی شرکت فولاد خوزستان
گزارش صعود: روستاهای لبد پایین و بالا و شهرک لبد و چل یا کارکن علیا و لیروک در دره رودخانه لبد و آب ذالکی در شمال شرقی این کوهستان از روستاهای نزدیک آن هستند.

صعود به قله ۳۷۱۰متری کینو – اندیکا

تیم کوهنوردی شرکت فولاد خوزستان

زمان: چهارشنبه ۱۴/۲/۹۰

اعضاء شرکت کننده در این برنامه:

۱- اسفندیار حیدری ۲- جهانگیر بهمنی نژاد ۳- نورمحمد نجفی ۴- مسعود حکیم زاده ۵- نوروز صالحی پور ۶- فریدون بهرامی ۷- غلامرضا واحدی نیا ۸- محمد مشهدی زاده ۹- محمود اورکی ۱۰- احمدعلی حقیقی ۱۱- علی اصغر نانوازاده ۱۲- علی فوجی ۱۳- محمدعلی جرفی

کینو : در بخشی مشترک بین سه استان چهارمحال و بختیاری ( شمال غربی) و استان خوزستان (شمال شرق) و استان لرستان رشته کوهی به صورت بلوکی از کوهها در راستای شمال غرب – جنوب شرق کشیده شده است که به کوه کینو مشهور است. در واقع بخش عمده این کوهستان در استان خوزستان قرار گرفته است. یکی از ویژگیهای بارز این بلوک کوهستانی عرض زیاد خط فراز آنست . چنانکه بیشینه پهنای خط فراز این کوهستان حدود ۶ کیلومتر برآورد می گردد. همچنین طول کوهستان کینو از گردنه لم لمی (گردنه بین کینو و کوه للر یا لیله) تا پس از شط تمبی حدود ۳۰ کیلومتر و تا رودخانه آب ذالکی حدود ۵۵ کیلومتر تخمین زده می شود. در این پهنای وسیع قله های بسیاری وجود دارد و در بین آنها گودال ها، چاله ها و دشتک های کوچک فراوانی به چشم می خورد که ویژگی خاصی به این کوهستان داده است. قله های لبه جنوب غربی به سوی شیمبار خوزستان بلند تر و منطبق بر گسله اصلی است. لبه شمال شرقی رو به دره لبد نیز منطبق بر گسله فرعی است و بلندی قله های این بخش کمتر است. روستاهای للر میانی و بزرگ، کتک، استک، کیدی و آبادی موقتی اینوک از روستاهای مهم و نزدیک دامنه جنوبی این کوهستان می باشند.

همچنین روستاهای لبد پایین و بالا و شهرک لبد و چل یا کارکن علیا و لیروک در دره رودخانه لبد و آب ذالکی در شمال شرقی این کوهستان از روستاهای نزدیک آن هستند.

از تنگ سرد به سوی خط فراز کینو از دو مسیر می توان بالا رفت یک مسیر از تنگ اصلی سرد در میان دره به سوی گردنه لم لمی رفته و از آنجا در راستای شمال غرب بالا می رود. مسیر دوم با مسیر کوچ عمودی اهالی للر یکسان است بیشتر مردم للر در فصل گرم از راهی پایکوب از دامنه یال غربی تنگ سرد کمی بالاتر از چشمه سرد به سوی یال اصلی غرب تنگ سرد تا ارتفاع ۲۸۰۰ متری بالا رفته و در محلی به نام “مورجار” می مانند. بیشتر این مسیر از دره فرعی ابتدای تنگ سرد در سمت چب (غرب) با شیب متوسط تا به نسبت تند بالا می رود.

چهارشنبه ۱۴/۲/۹۰

طبق برنامه از پیش تعیین شده مقرر شد در دومکان (منازل۲۰۰ دستگاه فولاد و چهارشیر) دوستان کوهنورد تجمع کنند، که به امید خدا سفر سه روزه ای به کینو برگزار گردد.

پس از آماده شدن، ابتدای حرکت از ۲۰۰دستگاه در ساعت ۶:۰۵ دقیقه آغاز شد و بعد از چند دقیقه ای به محل چهارشیر رسیدیم و بقیه دوستان را سوار کردیم سپس در ساعت ۶:۴۰ چهارشیر را به مقصد اندیکا ترک کردیم

پلیس راه ملاثانی

پلیس راه ملاثانی

در ساعت ۹:۱۰ به روستای آبژدان محله ناصرخسرو از توابع اندیکا رسیدیم و ۵۰دقیقه به انتظار وانت نیسان سایپا ایستادیم. سپس به طرف شیرین بهار به راه افتادیم در بین راه از روستای دین راک که ۳۰دقیقه ای با آبژدان فاصله داشت گذشتیم و ۵۰دقیقه دیگر به سه راهی شیرین بهار رسیدیم.

سه راهی شیرین بهار

سه راهی شیرین بهار (شیمبار)

پس از آماده شدن و بستن کوله پشتی ها در وانت در راس ساعت ۱۲ظهر به طرف چشمه اینوک به راه افتادیم

وانت نسیان ساپیای مخوف

وانت نسیان سایپای مخوف

مسیر پر بود از درختان سرسبز و جاده ی خاکی آن، کمی صافتر از دوسال پیش… در بین راه به علت بارش باران، کمی خیس شدیم و مجبور به پوشیدن بادگیر و پانچو شدیم هرچند که اذیت شدیم ولی این اذیت شدنا با وجود آب و هوای خنک بهاری فراموش شدند. از سه راهی للر گذشتیم. از رودخونه شیرین بهار، و بعدش به کتک رسیدیم؛ جاده کمی ناهموارتر شد راننده غر میزد و شروع کرد به ساز مخالف زدن. ماهم که نه راه پس داشتیم نه راه پیش، شروع به امید دادن به راننده که راهی نمونده بالاخره میرسیم. بنده خدا ماشینش صفر بود و حسابی نگران دست انداز و گل و لای بود. هر دفعه که بارون شروع میشد، راننده میزد سر ترمز و با قطعش، حرکت. بعداز ۲:۴۰ دقیقه وانت نوردی و استخوان نرمی در ساعت ۱۴:۴۰ به چشمه اینوک رسیدیم (درب و داغون، له و لورده) از وانت پیاده شدیم و از آب گوارای چشمه، نوشیدیم. بعداز نماز و ناهار در ساعت ۱۵:۳۵ با جلوداری آقای حیدری و عقب داری آقای صالحی پور به طرف چشمه ریز به راه افتادیم

ابتدای حرکت به طرف چشمه ریز

ابتدای حرکت به طرف چشمه ریز

آسمان گاهی ابری

آسمان گاهی ابری و محو شدن آفتاب در پشت ابرهای تیره

زیبا نیست…؟

زیبا نیست…؟

حیف از این درخت کهن سال نیست؟

حیف از این درخت کهن سال نیست؟ که اینگونه شکمشو بسوزونن…؟!

چشمه ی بین چشمه اینوک و چشمه ریز

چشمه ی بین چشمه اینوک و چشمه ریز (بین الچشمتین)

اینم قشنگه

اینم قشنگه

بعداز ۳:۲۵ دقیقه یعنی در ساعت ۱۹به چشمه ریز رسیدیم و در همانجا کمپ زدیم. بعداز جمع کردن هیزم و آب گیری جلسه ای برای حرکت صبح بامداد فردا گرفتیم که چه تعداد نفر در چه ساعتی صعود کنیم

محل کمپ

محل کمپ

پنج شنبه : ۱۵/۲/۹۰

ساعت ۳:۳۰ بیدارباش و در ساعت ۳:۵۵ آغاز حرکت. همگی مجهز به کوله حمله(کوله کوچک برای مایحتاج نیم روزی) و هدلایت(چراغ پیشونی) به تعداد ۹نفر به راه افتادیم. مسیر صعود شیب تندی داشت. برای جلوگیری از به نفس نفس افتادن بصورت مارپیچ و با گامهای کوتاه، از مسیرهای مال رو(مال: دام. مسیری که در اثر حرکت مال ایجاد میشود. عشایر هنگام ییلاق و قشلاق و پیدا کردن علوفه، مجبور به کوچ میشوند) در بین راه و در و موقع نماز صبح به مال رسیدیم. و از زبان آنها شنیدیم که استراحتشون در حد ۵دقیقه است. و بیشتر از آن، باعث خواب دام میشود که بیدارکردن و دوباره حرکت دادنشون بسیار مشکل میشود. باید اعتراف کنیم که کوهنوردان واقعی همین عشایر هستند که روزها و هفته ها و ممکنه ماهها، کوچشان، به طول بیانجامد. چه زجرهایی که در این مسیر نمیکشند حتی ممکن است در بین راه بچه ای متولد شود. زندگی سخت ولی منظمی دارند. سرانجام پس از طی کردن مسافتی با شیب بسیار تند به سَرِگُرده، پا گذاشتیم.

سر گرده

سر گرده

قله و دره ای عظیم، مملو از برف، یک دست سفید پوش، جلوی دیدگانمان ظاهر شد.

قله استوار کینو

قله استوار کینو

(دقت کنید وسط برف، زیر قله، چی میتونه باشه؟!)

خورشید عالم تاب، بر تمام سطح برف میتابید و باعث نرم شدن برف می شد. دیگر از لیز خوردن و افتادن ترسی نداشتیم. بقیه مسیر تا قله، برفی بود.

یخ زدگی آب

یخ زدگی آب

دره را پیمودیم و به شیب تند رسیدیم. هرچقدر بالاتر میرفتیم هوا سردتر و سردتر، و برف سفت تر و سفت تر می شد. آقای حیدری که با تجربه بود، کلنگ کوهنوردی به همراه داشت که بسیاری به کمک ما آمد. ایشان برف کوبی میکردن و جا پا درست میکردند.

برف کوبی آقای حیدری

برف کوبی آقای حیدری

کفاشان برفی (کفش دوزک ها از برف نمی هراسند)

کفاشان برفی (کفش دوزک ها از برف نمی هراسند)

متاسفانه هیچکدوم ازما کرامپون نداشتیم(میخ کفش) حرکت بسیار آهسته پیش میرفت تا نزدیکی های قله چند متری نمانده بود که با تشخیص مسئول گروه در ساعت ۱۰صبح همانجا با پلاکارد عکس گرفتیم و بعداز ۳۰دقیقه به طرف پایین به راه افتادیم.

تراش طبیعی و زیبای قستهایی از کوه

تراش طبیعی و زیبای قستهایی از کوه

سنگی که شبه به لاک پشت بود

سنگی که شبیه لاک پشته

در ساعت ۱۴:۵۵ به محل کمپ (چشمه ریز) رسیدیم و به دوستان دیگر ملحق شدیم پس از نوشیدن دوغ محلی که عشایر خونگرم اطراف چشمه ریز از ما به عمل آمد، و برگزاری نماز و ناهار در ساعت ۱۶:۳۰ به طرف چشمه اینوک به راه افتادیم در بین راه با عشایر خونگرم و مهمانواز کینو برخورد داشتم.

هموطن عشایری کینو

هموطن عشایری کینو

سنگ عجیبی که شبیه کله حیوانه

سنگ عجیبی که شبیه کله حیوانه

تا سرانجام در ساعت ۲۰:۵ به چشمه اینوک رسیدم و سوار وانت شدیم و دوباره عذاب ۳ساعته وانت به یادمون آمد ولی این بار شدیدتر از قبل (زجر کشیدیم تا رسیدیم).

وانت نوردی سخته خیلی سخته

وانت نوردی سخته خیلی سخته

– این چند روز در این منطقه در بعضی جاها شاید شاهد یک خط آنتن می بودیم ولی در اکثر مواقع آنتن موبایل چه ایرانسل چه دائمی وجود نداشت و به همین دلیل هم خودمان اذیت شدیم هم خانواده هامون نگران- بالاخره در ساعت ۲۳:۵ به اتوبوس رسیدیم و اجساد خورد وخمیرمان را در اتوبوس پهن کردیم همه گفتند این آخرین باری است که به کینو میاییم ولی یک هفته بعد این حرفشونو فراموش میکنند درست مثل خودم که دو سال پیش همین حرفو زدم ولی بازم اومدم…

کباب چنجه بره، مهمان سفره فولاد. بعداز دو روز راه رفتن فکر میکردیم میچسبه ولی پشیمون شدیم که نیم ساعت وقتمونو بیخودی تلف کردیم

سفره شام (کباب نمادین بره)

سفره شام (کباب نمادین بره)

با شکم های نیمه گرسنه دوباره سوار اتوبوس شدیم و اندیکا را به مقصد اهواز ترک کردیم.

جمعه ۱۶/۲/۹۰

در ساعت ۴:۴۰ به اهواز رسیدیم و بار دیگر یک برنامه ی سخت را به سلامتی به پایان رساندیم.

خلاصه ای از گزارش کلی برنامه:

مکان

قله کینو – اندیکا

زمان

چهارشنبه ۱۴/۲/۹۰ لغایت جمعه ۱۶/۲/۹۰

کل مدت زمان اتوبوس نوردی

۹:۳۰ (ساعت)

کل مدت زمان وانت نوردی

۵:۴۵

مدت زمان صعود کوهنوردی

۹:۳۰

مدت زمان برگشت

۸:۳۰

آنتن موبایل

ندارد(فقط سیم کارت روستایی کاربرد دارد)

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.