• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
3

صعود قله شاه البرز

  • کد خبر : 19337
  • 30 دی 1399 - 0:29
صعود قله شاه البرز
صعود قله شاه البرز

 

عنوان برنامه : صعود قله شاه البرز

 

تاریخ اجرا : پنجشنبه و جمعه ۰۵- ۱۳۹۴/۰۴/۰۴ نوع برنامه : کوهنوردی

 

مدت اجرا : دوروزه سرپرست برنامه : حمید فضلی نژاد

 

تعداد افراد شرکت کننده : ۶ نفر مجموع زمان صعود : ۱۱ ساعت نویسنده گزارش : رضا زرین

 

موقعیت منطقه : رشته کوههای البرز غربی

 

قله شاه البرز – ۱۳۹۴۰۴۰۴ – ۱۰

 

امکانات: جانپناه ندارد، چشمه دایمی در چند محل، آنتن دهی تلفن همراه اول و ایرانسل دربیشتر مسیر

 

مسیر(های) دسترسی :

 

۱- روستای حسنجون طالقان

 

۲- روستای گرمابدر الموت۳-

 

به نام بی نام او بیا تا شروع کنیم در امتداد شب بنشینیم و طلوع کنیم

شرح برنامه :

 

در تاریخ ۹۴/۰۴/۰۴ راس ساعت ۳:۳۰ بامداد از زیر پل سه راه گوهردشت کرجسرپرست برنامه با ماشین شخصی خود همنوردان را سوار کرده و در خروجی کمال شهر دو تن از دوستان دیگر با خودروی شخصی خود به ما پیوستند. از مسیر آزادراه کرج قزوین بعد از خروجی آبیک وارد خروجی طالقان شده پس از یکساعت رانندگی در مسیر پرپیچ و خم به شهرک طالقان رسیدیم. دومین میدان را به سمت چپ به سود روستاهای حسن جون و سیدآباد ادامه دادیم و ساعت ۵:۱۰ به روستای حسنجون رسیده پس از پارک خودروها در پارکینگ کنار دفتر شورای روستا و ساعت ۵:۳۵ آماده حرکت شدیم.

کوچه سمت راست دفتر شورا را ادامه دادیم تا از کنار مسجد رسول اکرم گذشتیم و با گذر از کوچه درجوزدار به رودخانه و ابتدای باغها رسیدیم. بعد از حدود ۱٫۵ ساعت پیاده روی در مسیری سر سبز در سمت چپ رودخانه که با آواز بلبلان زیبایی این صبح ومناظر دو چندان می شدبه محلی سرسبز به نام مزارع در سمت شمال روستا رسیدیم که باغهای اهالی حسنجون در آن واقع است. بعد از ورود به مزارع که تپه ای آنرا به دو قسمت بخش نموده پاکوب را ادامه داده تا به پل چوبی رسیده از روی پل گذشته و چند متر جلوتر پاکوب با شیب تند در سمت راست را ادامه دادیم، پاکوب از تپه ای بین دو مزرع گذشته و به مزارع سمت فرود آمده و به انتهای شمال دره ادامه می یابد.نیم ساعت بعد راس ۸ به صلاح دید سر پرست در چشمه ی انتهای دره برای نیم ساعت به صبحانه نشستیم. تا اینجای مسیر بیشتر هموار بوده و شیب جزیی داشت.

بعد از این چشمه مطابق تابلویی رنگ و رو رفته صعود بروی شیب تند یال میانی در جهت شمال ادامه می یابد. بعد از نیم ساعت به تابلوی دیگری در یک دوراهی رسیدیم که مسیر سمت چپ را به سوی قله پیشنهاد میداد، این مسیر نزدیکتر اما بدون آب است. ما مسیر راست را ادامه دادیم وبعد از تراورسی به سمت شرق و شمال با فرود و صعود در یالهای زیبا و دلنشین در یک هوای نیمه ابری اما گرم راس ساعت۱۰:۱۵ به چشمه ای راه تراورس رسیدیم زمانی استراحت کرده ادامه مسیر خود را به سمت گوسفند سرا شروع کردیم و ساعت ۱۱:۴۰ به گوسفند سرای “میان او” رسیدیم.سرپرست شروع به بررسی منطقه برای کمپ زدن نمودن که پس از نظرخواهی و به دلیل وجود گله های گوسفند در این محل تصمیم بر آن شد که حدود ۱ ساعت دیگر مسیر را به سمت قله ادامه داده و در یک محل همواربالای گوسفند سرا کمپ را برقرار نمودیم. به دلیل داشتن زمان کافی سرپرست ۲ ساعت زمان نهار و استراحت دادند. آبهای اطراف گوسفند سرا احتمال آلودگی بالایی داشت، ضمن آنکه سر و صدا و حشرات موذی امکان استراحت را از تیم می گرفت. به فاصله حدود ۱۵ دقیقه از محل کمپ می شد در سمت چپ به آب رسید. تیمهایی که از ورامین، یزد و ارتش تهران به قله صعود کرده بودند در حال برگشت بودند و خوش و بشی کردیم.

 

پس از صرف نهار و استراحتی عالی کوله های خود را سبک کرده و در جهت شمال غربی به سمت ابتدای یال اصلی حرکت نمودیم. به دلیل کمبود آب همنوردان بعد از صعود از تپه ای اول از سمت چپ از پاکوب خارج شده و با ردگیری یکی از نهرهای جاری به سرچشمه ای رسیدیم. آب مورد نیاز را برداشته و به مسیر بر گشتیم، مقداری آب را نیز در مسیر برگشت قرار دادیم.اینجا منطقه ای با نام محلی سی چشمه است که از آب شدن برفهای زیر یال قله سرچشمه می گیرند و فصلی اند. ساعت ۱۷ به ابتدایی یال اصلی رسیدیم که هنوز آثاری از نقاب برفی روی آن باقی مانده بود. مسیر قله از اینجا کامل پیدا بود. ساعت ۱۷:۲۰ استراحتی کوتاه کرده و به صلاحدید سرپرست سه نفر با سرعت بیشتر به سمت قله حرکت کردند و خود و دو نفر دیگر آهسته تر و تا حدود نیم ساعتی قله بالا آمدند.تیم اول ساعت ۱۸:۲۰ به قله رسیدیم و بعد از گرفتن عکسهای یادگاری به سوی یال سرازیر شدیم و در پایئن یال آبی نوشیده و به سوی کمپ راهی شدیم و ساعت ۲۰:۳۰ به کمپ رسیدیم. پس از صرف شام مفصل کوهنوردی و گپ و گفتی شبانه به خوابی عمیق رفتیم.

 

روز دوم با اینکه زمان زیادی داشتیمباز هم برای فرار از گرمای هوا ساعت ۶:۳۰ کمپ رابه سمت روستا ترک کردیم و ساعت ۸ :۳۰ یکساعتی برای صبحانه نشستیم. ساعت ۱۲:۳۰ به روستای حسنجون رسیدیم و ساعت ۱۵ همنوردان عزیز را در سه راه گوهردشت پیاده نمودیم.

 

اسامی نفرات شرکت کننده :

 

آقایان حمید فضلی نژاد(سرپرست)،حسین دهقان شعار،حسین متقی زاده،بهادر رحمت،رضا زرین

 

و خانم لیلا عباسی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19337
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی شقایق کرج

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.