• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
2
اموزشی:

محافظت از آفتاب در کوهنوردی

  • کد خبر : 7582
  • 02 آذر 1399 - 17:53
محافظت از آفتاب در کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:یک ضد آفتاب خوب باید پوست را در برابر تمام اشعه های زیان آور نور خورشید، آفتاب سوختگی، هر دو نوع اشعه فرابنفش یعنی نوع آ و نوع بی، سرطان و PHotoaging محافظت نماید.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص محافظت از آفتاب در کوهنوردی منتشر نمود:

محافظت از آفتاب در کوهنوردی با کرم ضد آفتاب

کرم های ضدآفتاب، ترکیبی از مواد شیمیایی آلی و غیر آلی هستند که نور خورشید را فیلتر می کنند. به طوری که نور کمتری به لایه های عمیق تر پوست ما می رسد.
کرم ضد آفتاب مانند سوراخ چشمی روی در است که مقدار اندکی نور از آن نفوذ میکند. این میزان از نور بسیار کمتر از زمانی است که هیچ دری وجود نداشته باشد.
کرم های ضدآفتاب نور را منعکس یا پراکنده می کنند تا نور در نهایت به پوست ما نرسد.

ذرات منعکس کننده نور که در مواد جلوگیری کننده از آفتاب سوختگی هستند معمولاً حاوی اکسید روی و یا اکسید تیتانیوم می باشند.
در گذشته تنها با نگاه کردن می‌توانستیم بگوییم که فردی از این مواد استفاده کرده یا نه، زیرا این مواد پوست را سفید می کردند. اما امروزه مواد جلوگیری کننده از آفتاب سوختگی قابل مشاهده نیستند، چرا که ذرات اکسید کوچکتر شده اند. اما هنوز هم اکسید روی سفید سنتی در ساخت کرم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
کرم های ضدآفتاب معمولا مواد جلوگیری کننده از آفتاب‌سوختگی را به عنوان بخشی از عناصر فعال در خود دارند.

 

ویژگی های کرم ضد آفتاب مناسب در کوهنوردی

  • یک ضد آفتاب خوب باید پوست را در برابر تمام اشعه های زیان آور نور خورشید، آفتاب سوختگی، هر دو نوع اشعه فرابنفش یعنی نوع آ و نوع بی، سرطان و PHotoaging محافظت نماید.
  • یک ضد آفتاب خوب باید پایداری مناسب داشته باشد و در مقابل شستشو و تعریق نیز مقاوم باشد.
  • ایجاد تحریک و آلرژی ننماید و در اثر استفاده طولانی مدت، اثر سوء نداشته باشد.
  • عاری از مواد کومدوژن باشد.
  • هنگام مصرف احساس خوبی به مصرف کننده بدهد.
  • مطابق با شرایط آب و هوایی و ژنوتیپ مردم منطقه طراحی شده باشد.
  • برای هرنوع پوستی اعم از نرمال، چرب و جوشی یا خشک باید ضد آفتاب مناسب آن را استفاده کرد. درمورد پوستهای چرب که زیاد جوش می زنند باید از ضد
  • آفتاب های فاقد چربی استفاده شود. در مورد پوستهای خشک ضد آفتاب هایی بهترند که مرطوب کنندگی بیشتری داشته باشند.
  • با شروع فصل پاییز و زمستان و کاسته شدن از شدت نور آفتاب خیلی ها تصور می کنند که دیگر نباید از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند و به همین خیال،
  • ضد آفتاب را کنار می گذارند. اما پزشکان توصیه می کنند در هر شرایطی باید از ضد آفتاب های گوناگون استفاده کرد.
  • اگر شما از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش میدهند استفاده میکنید یا پوست بسیار حساسی دارید، مشورت با پزشک ضروری است.

 

ذرات منعکس کننده نور که در مواد جلوگیری کننده از آفتاب سوختگی هستند معمولاً حاوی اکسید روی و یا اکسید تیتانیوم می باشند.

 

انواع ضد آفتاب ها برای محافظت از آفتاب در کوهنوردی 

 

محافظت از آفتاب در کوهنوردی

شرکتهای سازنده ضد آفتاب معمولا از ترکیبی از مواد گوناگون استفاده می کنند. این مواد را می توان به دو دسته ضد آفتاب های فیزیکی که با منعکس و پخش کردن اشعه فرابنفش عمل می کنند، و ضد آفتاب های شیمیایی که اشعه فرابنفش را جذب می کنند تقسیم نمود.

ضد آفتاب های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم با ذرات بزرگ و درصد بالا، رنگ سفیدی ایجاد می کنند که از نظر ظاهری چندان قابل قبول نیست. ضد آفتاب های شیمیایی هریک قدرت جذب بخشی از اشعه فرابنفش را دارند. البته این ضد آفتاب ها گاهی باعث التهاب پوست هم می شوند .در کودکان یا زنان حامله بهتر است از ضدآفتاب های فیزیکی استفاده شود.

اس پی اف: مواد تشکیل دهنده کرمهای ضد آفتاب به دو روش از پوست محافظت میکنند، آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود کرده یا اینکه اشعهUV را منعکس و متفرق میکنند. کرمهای ضد آفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی میشوند که Sun Protection Factor یا SPF نام دارد. درجه SPF مانند SPF15 یا SPF20 نشان دهنده این امر هستند که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند.

برای مثال شما میتوانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب ۱۰دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده میکنید میتوانید زمان ۱۰ دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم میتوانید در آفتاب بمانید.

اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر میشود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد. روش برآورد اس پی اف در همه کشورها و شرکتهای تولید کننده یکسان نیست و همین امر مشکلاتی را در مقایسه پدید می آورد.

ضمنا این مقیاس با این پیش فرض که مصرف کننده مقدار کافی (دو میلی گرم به ازای هر سانتی متر مربع) از ضد آفتاب را مصرف کرده باشد محاسبه شده ولی در عمل، بیشتر مصرف کنندگان تقریبا نصف مقداری را که لازم است مصرف می کنند.

شاید به همین علت باشد که بسیاری از پزشکان «اس پی اف» ۲۵ یا ۳۰ را برای کشور ما پیشنهاد می کنند زیرا هم آفتاب مداوم و شدیدی داریم و هم احتمال اینکه مردم ضد آفتاب را به مقدار کافی مصرف نکنند، زیاد است. به یاد داشته باشید که رابطه بین عدد «اس پی اف» و میزان محافظت در برابر نور آفتاب، همواره خطی نیست یعنی از«اس پی اف» ۲۵ یا ۳۰ به بالا، با افزایش عدد مربوطه، میزان محافظت به همان میزان بالا نمی رود.

 

هر چه لبه کلاه بزرگ‌تر باشد، قدرت محافظت آن در برابر اشعه‌های مضر آفتاب بیشتر است.

محافظت از آفتاب در کوهنوردی با عینک کوهنوردی

محافظت از آفتاب در کوهنوردی

بهترین عینک آفتابی کوهنوردی، عینک هایی هستند که وزن سبکی دارند . توجه داشته باشید فریم های پلاستیکی به سبب وزن کم، یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شما هستند.

هیچ چیزی بدتر از این نیست که در هوایی گرم و طاقت فرسا ، زمانی که انرژی بدن شما به سرعت تخلیه می شود، سنگینی فریم عینک شما نیز تبدیل به یکی از مشکلات پیش رو شود. پس توجه داشته باشید انتخاب فریم سبک در عینک های کوهنوردی ، تاثیر زیادی در راحتی شما دارد .

فریم های پلاستیکی عمر و دوام بیشتری نسبت به دیگر جنس ها در استفاده ی طولانی دارند. اگر برای یک صعود سخت و طولانی آماده می شوید که امکان شکستن و خراب شدن عینک در آن وجود دارد، توجه به جنس و دوام آن یکی از نکات ضروری خرید می باشد.

زمانی که در طبیعت و کوه هستید، شکستن عینک کوهنوردی و در نتیجه، با چشمی نیمه باز زل زدن به خورشید ، یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است گریبان گیر شما شود، پس مطمئن شوید که عینک انتخابی شما دوام خوبی دارد و نسبت به فعالیت شما، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

همچنین فریم های پلاستیکی روی صورت شما، بسیار راحت هستند . توجه داشته باشید که راحتی عینک ها روی صورت، یکی از نکات اصلی در خرید می باشد. مطمئنان دلتان نمی خواهد زمانی که در حال لذت بردن از صعود خود هستید، وزن و بدنه ی عینک، تبدیل به یکی از مشکلات شما شود. تصور کنید زمانی که پاهای شما مقداری خسته شده اند، عینک شما نیز روی صورتتان ، شما را آزار می دهد! پس به راحتی آن ها روی صورتتان، دقت کنید .

توجه به شاخص و درجه اشعه ماوراء بنفش عینک یا UV RATING ، یکی از نکات ضروری در خرید عینک های کوهنوردی است. لنز های این عینک ها را از ۰ تا ۴ نمره گذاری می کنند. عینک هایی با نمره ی حدودی ۳ تا ۴، بهترین انتخاب برای خرید می باشند . این لنز ها، اشعات بیشتری را دفع می کنند و به خوبی از چشم های شما محافظت می کنند.

محافظت از آفتاب در کوهنوردی با کلاه آفتابگیر

 

 

برای خرید کلاه باید به اندازه آن‌توجه کافی داشت، چون کلاه‌های تنگ می‌توانند باعث سردرد شوند. کلاه‌هایی که قابلیت تنظیم دارند بهتر از کلاه‌های دیگر هستند و آن دسته از کلاه‌هایی که با دکمه اندازه می‌شوند، بهتر از نوع چسبی هستند، چون چسبی‌ها بعد از مدتی قابلیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند.

اندازه لبه کلاه می‌تواند متفاوت باشد، هر چه لبه کلاه بزرگ‌تر باشد، قدرت محافظت آن در برابر اشعه‌های مضر آفتاب بیشتر است. کلاه‌هایی که با لبه کوچک‌تر به فروش می‌رسند، مخصوص ورزش هستند و برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند برای ساعت‌های طولانی در آفتاب تردد کنند، مناسب نیستند.

 

راز کلاه های گرانقیمت

محافظت از آفتاب در کوهنوردی

 

بعضی از کلاه‌ها با قیمت بالایی به فروش می‌رسند که دلیل این مسئله بیشتر به مارک کلاه برمی‌گردد. البته این نکته را نباید از یاد برد که این دسته از کلاه‌ها روی سر بهتر قرار می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها را می‌توان داخل ماشین‌لباسشویی شست.

کلاه‌های مارک، اگر اصل باشند به نسبت سایر کلاه‌های آفتاب‌گیر طول عمر بیشتری دارند. برخی از کلاه‌های آفتاب‌گیر که با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند، با فناوری نانو ساخته شده‌اند و مانع از تجمع باکتری، بوی عرق و… می‌شوند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.