• امروز : پنجشنبه, ۲۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 14 March - 2024
کل اخبار 24628
2

کوه نوردی و بلوغ

  • کد خبر : 7414
  • 01 آذر 1399 - 13:53
کوه نوردی و بلوغ
بام نیوز: سن و تجربه مجموعه بلوغ در کوهنوردی را شکل می دهند. کوهنورد با تجربه در موقع لزوم صد درصد از توان خود را به کارمیگیرد که معنای آن استفاده از تمام توان به صورت همیشگی نیست. بسیاری از کوهنوردان باتجربه اعم از راهنماهای کوهستان در آلپ اعتقاد دارند که خرد و بلوغ عاملی مهمتر از مهارت می باشد.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، سن و تجربه مجموعه بلوغ در کوهنوردی را شکل می دهند. کوهنورد با تجربه در موقع لزوم صد درصد از توان خود را به کارمیگیرد که معنای آن استفاده از تمام توان به صورت همیشگی نیست. بسیاری از کوهنوردان باتجربه اعم از راهنماهای کوهستان در آلپ اعتقاد دارند که خرد و بلوغ عاملی مهمتر از مهارت می باشد.
بررسی بسیاری از بهترین صعودها نشان میدهد که بسیاری از اینها در میانه سی سالگی و حتی پس از آن به دست آمده اند. ویتک کورتیکا و روبرت شائر در گاشربروم چهار، ماگز استامپ در گاردنر در قطب و صعود انفرادی وی در مسیر کازین دنالی، صعود انفرادی تیغه واکر در گراند ژوراس در زمستان توسط استیو هاستن در سی و پنج سالگی گواه این ادعا هستند.
البته که بسیاری از کوهنوردان جوان مسیرهای خوبی را صعود نموده اند اما معمولا این درحالی بوده که این کوهنوردان با ریسک بالایی فعالیت کرده اند و در واقع از آن رهیده اند و یا در کام آن فرو رفته اند. با گذر سن و کسب تجربه کوهنورد شروع به بالا بردن بینش خود و اصلاح می پردازد.
البته که این یک قانون همه گیر نیست. به طور مثال ارهارد لورتان در قبل از سی سالگی بسیاری از مسیرهای دشواراز جمله صعود به هشت هزار متری از جمله شیشاپانگما در ۱۹ ساعت را به انجام رسانید.اما از سوی دیگری می توان به فرد ویمال اشاره کرد که در ۲۶ سالگی درگراند کاپوچین کشته شد.
خرد و سن باعث توانایی در کنترل استرس در شرایط سخت و برای زمانهای طولانی تر می گردد. و ببه قول والتر بوناتی “تحمل کردن میراثی برجای مانده از سنین پایینتر است” به درستی می توان گفت که تحمل کردن اکتسابی است و کوهنوردی آنرا به خوبی یاد می دهد.توایت
کوهنورد بالغ یاد می گیرد که چطور بترسد و از چه چیز بترسد و چگونه آنرا کنترل نماید. آیا ابزار فرسوده یا استفاده غلط از ابزار ترسناک است یا ارتفاع؟! همچنین ایجاد ارتباط با کوهستان و درک شهودی شرایط آنرا بر اثر تجربه زیاد و رشد ندای درونی با تکیه بر قضاوت رشد می کند.و همچنین خود امدادی روحی نیز حاصل تمرین در طول زمان است.بسیاری از صفات هستند که باعث امنیت در کوهنوردی میشوند اما اهمیت هیچ یک به اندازه هوشیاری نیست.هوشیاری و بلوغ به صورت توامان قضاوت را ایجاد می کنند.
برخلاف ابزار، قضاوت را نمی توان خرید و نیز آنرا نمی توان ازکتابها آموخت. افراد به همراه آن متولد نمیشوند .ترکیب تجربه، خود شناسی روحی، فنی و توانی، و دانش گسترده پیرامون شرایط گوناگون در زمانی که با تجربه ترکیب می شوند قضاوت خوب را پدید می آورند.
در نهایت،
آنچه که باعث صعود میشود توان است و آنچه که باعث زنده ماندن می گردد قضاوت و بلوغ

گرد آورنده :مهدی جباریان
برگرفته از نظرات ارهارد لورتان، رینهولد مسنر، مارک توایت، کریستوف ویلچکی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.