• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

آموزش‌های کرونایی چگونه تاثیرگذار خواهد شد

  • کد خبر : 51790
  • 10 شهریور 1400 - 7:45
آموزش‌های کرونایی چگونه تاثیرگذار خواهد شد
بام نیوز: سیدمحمد اکرمی رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران به خبرنگار بام نیوز گفت: برای آن که محصولاتی مانند کلیپ، اینفوگرافی و ... بر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موثر باشد باید اطلاعات درست، موثق و یکسان در اختیار مردم قرار گیرد.

پس از مدت‌های مدید همچنان در موج پنجم کرونا به سر می‌بریم. متاسفانه افراد بسیاری طی این مدت بیمار یا به کام مرگ کشیده شدند. در این مدت حتی آمار جانباختگان روزانه کرونا به بیش از ۷۰۰ نفر هم رسیده است.

با این وجود همچنان شاهد هستیم برخی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بدون ماسک در معابر و خیابان‌ها عبور و مرور می‌کنند. بالاترین آمارها اکنون ۴۰ درصد رعایت است که به‌شدت موجب نگرانی است. در حالی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی نه یک مسوولیت شخصی، بلکه یک مسوولیت اجتماعی است؛ مسوولیتی که سبب می‌شود جان دیگران هم به خطر نیافتد. نظر به اهمیت این بحث، پژوهشگر بام نیوز با سیدمحمد اکرمی، رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران به گفت و گو نشست.

مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

لزوم فرهنگ‌سازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی

اکرمی پیرامون فرهنگ سازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در انتهای پیک پنجم کرونا به سر می بریم و امیدوار هستیم که شاهد پیک جدید نباشیم هر چند که کار بسیار سختی است. در میانه بحران اینکه دولت قبلی مقصر است یا نبود واکسن مقصر است یا بیمارستان‌ها در نحوه خدمات دهی مقصرند، مهم نیست و مشکلی را حل نمی کند. مهم این است که مردم به یکدیگر کمک کنند تا این شرایط به اتمام برسد. در بهترین حالت رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۴۰ درصد ذکر شده که باید فرهنگ سازی مفصلی صورت بگیرد یعنی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی و مردم باید کمک کنند تا پروتکل‌ها رعایت شود و اطلاع رسانی‌ها به دقت و سریع منتقل شود.

وی افزود: در شرایط فعلی باید از دو ماسک استفاده کنیم و هر واکسنی چه برکت چه سینوفارم چه آسترازنکا به دستمان رسید، تزریق کنیم. به مطالبی که در فضای مجازی درباره واکسن های موجود در ایران منتشر می‌شود، اعتنا نکنیم و باید به یکدیگر کمک کنیم تا از این شرایط هم مانند پیک‌های قبلی عبور کنیم. اینکه هم سفر برویم وهم دور هم جمع شویم و فکر کنیم که کرونا نمی‌گیریم، یک تصور بسیار اشتباه است که می‌تواند به قیمت جان خود و عزیزانمان تمام شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسوولیتی همگانی است

اکرمی در خصوص مسوولیت مردم در شرایط بحرانی کرونا گفت: مسوولیت اجتماعی تک تک مردم، مسوولین و نخبگان است که به افزایش آگاهی عمومی کمک کنند. خود ما نیز از مدت ها قبل بدون اینکه حمایتی شویم کانال های متعددی در فضای مجازی ایجاد کردیم و از این طریق اطلاعات موثق در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی افزود: یادمان نرود که با ویروسی رو به رو هستیم که مدام رفتارهای جدید به خود می‌گیرد بطوریکه داروهای متعدد بر آن اثرگذار نیست. طبیعت ویروس تکثیر و جهش سریع است. بنابر این مسوولیت تک تک ما انسان ‌ها است که شرایط را جدی تلقی کنیم و به منظور حفظ جان یکدیگر پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

از انتشار اطلاعات پیچیده و متناقض خودداری کنیم

اکرمی درباره ضرورت انتشار اخبار و اطلاعات درست و موثق گفت: مردم ایران، مردم بسیار خوبی هستند. اگر اطلاعات دقیق و علمی به آنها برسد به شدت رعایت می‌کنند. کار بسیار بزرگی که سال گذشته در ۱۳ فروردین انجام شد، نشان داد که اگر به مردم اطلاع رسانی درستی بشود، همه پای کار هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات متناقض و دروغ سبب می‌شود، رعایت پروتکل‌ها کم شود. باید بدانیم که حتما استفاده از ۲ماسک موثر؛ علیه ویروس قابل کنترل است و حتما با رعایت بیشتر می‌شود آن را کنترل کرد. باید سعی کرد بر استرس و اضطراب چیره شد؛ زیرا این استرس‌ها عاملی بر ضعف ایمنی بدنی و مقاومت کمتر در برابر ویروس می‌شوند.

اکرمی گفت: توانمندی‌های فضای مجازی در قالب کلیپ و اینفوگرافی به شدت می‌تواند موثر باشد که متاسفانه از طریق نهادهای دولتی و دارای امکانات بالا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هر چه بتوانیم مطالب را به زبان ساده و عامه فهم منتقل کنیم، می تواند بسیار موثر باشد. اطلاعات و اخبار متناقض و در هم و پیچیده کار را سخت کرده که از طریق ساده سازی و قابل فهم کردن و یکدست‌سازی آن‌ها می‌توان مردم را متقاعد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=51790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.