• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

آیا زرده تخم مرغ واقعا زیان‌ بار است

  • کد خبر : 43385
  • 10 خرداد 1400 - 18:14
آیا زرده تخم مرغ واقعا زیان‌ بار است
بام نیوز: تخم مرغ کامل بدلیل مواد مغذی موجود در زرده، در مقایسه با سفیده تخم قدرت جذب پروتئین و در نتیجه عضله سازی بیشتری دارد

زرده تخم مرغ بواسطه مقدار قابل توجه چربی و کلسترول برای سالهای طولانی مورد اتهام و انتقاد زیادی بوده و با اینکه چند سالیست مشخص شده تصورات گذشته در مورد مضرات زرده غلط و بی پایه بوده، ولی هنوز هم بین عموم مردم در مورد مصرف تخم مرغ کامل هراس بی پایه ای وجود دارد.

خوشبختانه هر روز دلایل بیشتری برای مصرف تخم مرغ کامل به جای سفیده تخم مرغ آشکار می شود. مطالعه تازه ای که در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده نشان داد تخم مرغ کامل در مقایسه با سفیده تخم مرغ، برای عضله سازی بهتر است.
در مطالعه مذکور ۱۰ مرد مورد بررسی قرار گرفتند. از آنها خواسته شد در یک برنامه تمرین مقاومتی شرکت کنند، در طول تحقیق، پس از انجام تمرین به نیمی از افراد تخم مرغ کامل داده می شد و به نیمی دیگر سفید تخم مرغ، و در هر دو گروه مقدار مشابه ۱۸ گرم پروتئین در اختیار افراد قرار می گرفت.
محققان دریافتند مردانی که بلافاصله پس از تمرین ، تخم مرغ کامل می خورند سطح بالاتری از تحریک تولید پروتئین میوفیبریلی را تجربه کردند در مقایسه با کسانی که تنها سفید تخم مرغ می خورند.
برای ارزیابی دقیق تر، محققان از ایزوتوپ های نشان گذاری شده لوسین و فنیل آلانین استفاده کردند که به آنها امکان داد آمینواسیدها را پس از مصرف تخم مرغ در خون افراد اندازه گیری کنند. سپس از آنها نمونه خون گرفتند و همچنین نمونه برداری از عضلات انجام شد، برای مشاهده اینکه چطور آمینواسیدهای تخم مرغ در جریان خون عمل می کنند و پس از تمرین با وزنه باعث تولید پروتئین در عضله می شوند. گزارش شد پاسخ عضله سازی پس از تمرین بدنبال مصرف تخم مرغ کامل ۴۰ درصد بیشتر بود در مقایسه با سفیده تنها.

وقتی محققان مستقیماً تولید پروتئین در عضله را اندازه گیری کردند، دریافتند مصرف غذاهایی که علاوه بر پروتئین شامل دیگر مواد مغذی هم هستند، به مقدار بیشتری آنابولیسم عضله را تحریک می کنند، در مقایسه با غذاهایی که تنها شامل پروتئین هستند، و این در مورد تخم مرغ هم صدق می کند. در واقع وقتی تخم مرغ کامل می خورید، نه تنها پروتئین مورد نیاز را دریافت می کنید ، بلکه همزمان دیگر مواد مغذی را هم که اثر هم افزایی برای پروتئین دارند و در زده تخم یافت می شوند را در اختیار بدن قرار می دهید، و این به تقویت توانایی بدن برای ارتقاء تولید پروتئین در عضلات منجر می شود.
تخم مرغ، جزء با کیفیت ترین پروتئین های طبیعی به لحاظ ارزش بیولوژیکی (BV) ، قابلیت هضم پذیری، حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری و سرشار از ویتامینهای حیاتی…
بخشی از تخم مرغ که غالبا بعلت فوبیای کلسترول و چربی بالا مصرف نمیشود، زرده آن است. که با مصرف به اندازه نه تنها خطری شما را تهدید نمیکند بلکه سپر ایمنی در برابر بسیاری از بلاها هم می شود.
نیمی از پروتئین تخم مرغ، داخل زرده می باشد، زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین آ، ب دوازده و دی می باشد، که در تنظیمات متابولیسم بدن و افزایش سطح تستسترون اهمیت فراوانی دارند. مطالعاتی که انجام شده افرادی که روزانه مصرف زرده تخم مرغ را دارند از یک تا نهایتا سه زرده در روز(بسته به کالری روزانه، ژن و هدف)، پس از مدتی تقریبی دو الی سه ماه، سطح تستسترون بالاتری داشته و از سمتی نه تنها مشکلات قلبی دردسرساز نشده بلکه چربی اچ دی ال(چربی خوب خون) افزایش داشته که علتش را لسیتین موجود در زرده میدانند.
بعلاوه اگه جزء آن دسته از افرادی هستید که تخم مرغ غنی شده با امگا سه تهیه میکنید، که بسیار گزینه خوب و ایده آلی در جهت سلامتی و بهبود عملکرد ورزشی است، باید بدانیم که این امگا ۳ در زرده موجود میباشد! یا نخرید یا زرده آن را مصرف کنید.
دریافت کافی کلسترول در برنامه غذایی ورزشکاران از دویست الی هشتصد میلیگرم توصیه شده، که با توجه به ماهیت رشته ورزشی افراد میتواند متغیر باشد. مطالعه ای در رابطه با برنامه غذایی ورزشکاران نشان داده، آنهایی که کلسترول کافی در برنامه غذایی خود را پیروی می کنند افزایش قدرت بالاتری را تجربه می کنند، که به اهمیت کلسترول در ساختار غشا سلول اشاره داره.

تخم مرغ کامل بدلیل مواد مغذی موجود در زرده، در مقایسه با سفیده تخم قدرت جذب پروتئین و در نتیجه عضله سازی بیشتری دارد
البته افرادی که دارای کلسترول خون بالا هستند در مصرف زرده تخم‌مرغ افراد نکنند. حداکثر روزانه ۲ عدد زرده تخم مرغ مصرف نمایند.
تقریبا دو عدد زرده تخم مرغ کلسترول مورد نیاز را تامین می کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=43385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.