• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

اجرای طرح زراعت چوب در حدود ۵۰ هکتار از اراضی آبیک

  • کد خبر : 71984
  • 17 اسفند 1400 - 20:40
اجرای طرح زراعت چوب در حدود ۵۰ هکتار از اراضی آبیک
بام نیوز: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک از اجرای طرح زراعت چوب در حدود ۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح در ۲۸/۵ هکتار از اراضی اجرایی شده و ۲۰ هکتار هم در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بام نیوز، حمید ابوترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار بام نیوز با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در شهرستان آبیک اظهار کرد: این طرح در ۲۰ هکتار از اراضی خرجام در حال اجرا بوده و ۲۰ هکتار دیگر هم در دستور کار قرار دارد، پنج هکتار در روستای حاجی آباد، ۲.۵هکتار در شهر قشلاق، یک هکتار در روستای شهرستان بخش بشاریات اجرا شده است.

وی افزود: برای احیای مراتع ملی در روستای آقچری ۷۰ هکتار کپه کاری و بذرپاشی و در پیغمبرکوه به همت کوهنوردان و دوست‌داران طبیعت ۲ هکتار بذرپاشی صورت گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک حدود ۸۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان را مستثنیات و حدود ۷۵ هزار هکتار را هم ملی دانست و ادامه داد: ۴۰۰ هکتار از مساحت پیغمبرکوه آبیک  مادام العمر به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی معرفی و آگهی شده و کسی نخواهد نتوانست در آن دخل و تصرف کند و یا واگذاری واحد معدنی یا واحد صنعتی در آن انجام دهد.

ابوترابی بر حفظ مراتع به عنوان موضوع مهم اما کمتر پرداخته شده تاکید و اضافه کرد: شاهد هستیم برخی افراد، پوشش گیاهی را خار و خاشاک می‌دانند در حالی که هر گونه گیاهی در طبیعت و مراتع حرف های بسیاری برای گفتن دارد  و دارای فواید مستقیم و طولانی مدت هستند.

وی به واقع شدن آبیک در ضلع جنوبی رشته کوه البرز و  وجود مراتع درجه یک و دو به وفور در این شهرستان به واسطه توپوگرافی خاص اشاره و خاطرنشان کرد: در مناطق کوهستانی پوشش گیاهی و مرتعی مثال زدنی وجود دارد که می‌توان به گونه منحصر به فرد  بادام وحشی و وجود درختان اُرس چند صد ساله اشاره کرد و می‌طلبد از احداث باغ به دلیل آب بری بالا در مناطق کوهستانی خودداری کرد تا روستاها و اراضی پایین دست با چالش آب مواجه نشوند.

این مسئول تصریح کرد: در محدوده پیغمبرکوه در گذشته مراتع غنی وجود داشته که جزو اراضی جنگلی بوده و  توسط انسان به مرور زمان از بین رفته‌اند که با توجه به داشتن شرایط احیا،  با گونه های بومی دوباره احیا خواهند شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک افزود: طی دو سال اخیر با صدور مجوز جدید معدن در شهرستان آبیک موافقت نشده و هر مجوزی هم که صادر شده در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

ابوترابی ادامه داد: متقاضی واحد معدنی واقع در شمال شهر آبیک که سینه کار جدید به وی واگذار شده، مجوز معدن خود را چند سال پیش أخذ کرده که موضوع به دستگاه‌های نظارتی، قضابی و امام جمعه شهرستان آبیک منعکس شده است.

وی با اشاره به آلودگی هوای بیش از حد و کمک گرفتن از صنایع برای افزایش سرانه فضای سبز اضافه کرد: واحدهای صنعتی طبق شرایط قانونی موظف هستند ۱۵ تا ۳۰ درصد فضای واحدهای خود را به ایجاد فضای سبز  اختصاص دهند که همیشه پای کار هستند و با ورود جدی‌تر صاحبان صنایع به این امر، شاهد رسیدن به نتایج نسبی مناسب خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.