• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

استقبال شهروندان دماوندی از فاتح قله اورست

  • کد خبر : 74891
  • 02 خرداد 1401 - 2:04
استقبال شهروندان دماوندی از فاتح قله اورست
بام نیوز: "عزیز عبدی"، کوهنورد ۶۳ ساله ایرانی اهل شهرستان دماوند فاتح قله اورست با استقبال پرشور جمعی از مسئولان، شهروندان و علاقه‌مندان به کوهنوردی وارد دماوند شد.

به گزارش بام نیوز، این کوهنورد از اواسط فروردین ماه برای فتح قله اورست به نپال سفر کرده بود، موفق شد طی بازه زمانی حدود ۴۰ روز این قله را فتح و پرچم مقدس کشورمان را در آنجا به اهتزاز در آورد.

عبدی برای تحقق این صعود، یک ماه پیش با بستن قراردادی با یک شرکت نپالی راهی این کشور و شهر کاتماندو شده بود. او در یک ماه گذشته تمریناتش را برای هم‌هوایی سپری کرده بود تا بتواند ریه‌هایش را با کمبود اکسیژن در آن ارتفاع سازگار کند.

عبدی در جریان تمریناتی که اخیرا داشت صعود به کمپ‌های ۱، ۲ و ۳ اورست را در دستور کار قرار داد و همه را با موفقیت پشت سر گذاشت، بعد از این صعودها، به بیس‌کمپ برگشت و بعد از ریکاوری، صعود اصلی‌اش به قله هشت هزار ۸۴۸ متری اورست را از سر گرفت و موفق به فتح آن شد.

این صعود به طور انگشت‌ شمار انجام می‌شود و اتفاقی که اقدامی ارزشمند را برای ایران به ثبت رسیده است.

عزیز عبدی، کوهنورد ۶۳ ساله از شهرستان دماوند در حاشیه آیین استقبال به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنده قبل از آشنایی با هیات کوهنوردی شهرستان دماوند، ۱۶ سال کوهنوردی را به صورت ابتدایی انجام می دادم که پس از آشنایی با کوهنوردان شهرستان، این ورزش را به صورت حرفه ای آغاز و از سال ۱۳۸۶ سعودهای برون مرزی را در دستور کار قرار دادم.

وی ادامه داد: در این مدت توانستم حدود ۱۱ صعود برون مرزی انجام دهم و خداوند را شاکرم در هر صعود بدون هیچ مشکلی موفق بودم.

عبدی با اشاره به فتح قله اورست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بنده برنامه “هفت قله، هفت قاره” را در پیش گرفته ام و تاکنون بلندترین قله قاره اروپا، آفریقا و آمریکا را صعود کرده ام، باید بلندترین قله آسیا را نیز صعود می کردم که این مهم نیز بعد از دوسال برنامه ریزی محقق شد.

این کوهنورد ۶۳ ساله اضافه کرد: این صعود پس از ۲ سال برنامه ریزی، شش ماه تمرین بدنی بسیار سخت، با داشتن آمادگی بدنی و روحی، بلندترین قله آسیا و جهان را صعود کنم.

وی به جوانان و علاقمندان ورزش کوهنوردی توصیه کرد این ورزش را با برنامه و اصولی در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد پیشرفت در این حرفه بدون آسیب دیدگی باشند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=74891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.