• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
3

اگر دچار حادثه شدید از دیدگاه حقوق کوهنوردی چگونه غرامت بگیرید

  • کد خبر : 80093
  • 26 آبان 1401 - 19:30
اگر دچار حادثه شدید از دیدگاه حقوق کوهنوردی چگونه غرامت بگیرید
بام: عضویت در فدراسیون پزشکی ورزشی با خرید کارت بیمه ورزشی به طرق گفته شده در آیین نامه.

شرایط پرداخت غرامت:
عضویت در فدراسیون پزشکی ورزشی با خرید کارت بیمه ورزشی به طرق گفته شده در آیین نامه.
عضویت در باشگاه دارای مجوز از سوی وزارت ورزش و جوانان: شرط اول برای پرداخت غرامت این است که مصدوم در یک باشگاه ورزشی دارای مجوز، عضویت داشته باشد. بنابراین چنانچه یک کوهنورد بیمه ورزشی داشته باشد ولی در یکی از باشگاه‌های کوهپیمایی و کوهنوردی و دیگر رشته های مرتبط عضو نباشد، غرامتی به ایشان پرداخت نخواهد شد.
حدوث اتفاق در اماکن دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان: از آنجایی که این آیین نامه برای کلیه ورزشهای دارای مجوز در ایران تهیه شده است، لذا در برخی موارد دقت لازم در تهیه آن نشده است. برای ورزشهایی مانند صعودهای ورزشی که در داخل سالن سنگ نوردی انجام میگیرد و یا کلاسهای آموزشی که در مکان‌های مشخصی انجام میپذیرد، بقیه فعالیت های کوهنوردان در دامن طبیعت و کوهستان انجام میشود. تبعا وزارت ورزش نمیتواند برای تمامی این مکانها مجوز صادر نماید. ولی رویه عملی فدراسیون پزشکی ورزشی نشان داده است که طبیعت را به عنوان مکان دارای مجوز به حساب آورده و حادثه ای که در طبیعت رخ میدهد را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما چنانچه سنگ نوردی کارت بیمه ورزشی تهیه نماید، در باشگاه معتبر هم عضو باشد ولی در مکانی که مجوز ندارد فعالیت نماید و آسیب ببیند، مشمول پرداخت غرامت نخواهد شد.
ورزشی بودن حادثه: چنانچه با وجود شرایط بالا، آسیب وارده در اثر حادثه ورزشی نباشد، قابل پرداخت نیست. به عبارتی دیگر هرگونه آسیب به دلایل غیر ورزشی حتی اگر در محیط ورزشی رخ نداده باشد، قابل پرداخت نمی‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید در سالن ورزشی حین تعویض لباس برای شما اتفاقی بیفتد و پای شما آسیب ببیند، چون تعویض لباس حادثه ورزشی نیست، فدراسیون پزشکی ورزشی می‌تواند از دادن غرامت اجتناب نماید. در جای دیگری از آیین‌نامه بیان نموده فعالیت غیرمجاز تحت عناوین ورزشی که قبلا به تصویب وزارت ورزش نرسیده باشد، از تعهد فدراسیون پزشکی ورزشی خارج است.
البته تفسیر “فعالیت غیر مجاز” بسیار حادز اهیمت است. که در آیین نامه توضیحی در این باب نیامده است. در کل یافتن مصادیق غیر ورزشی بودن حادثه در محیط کوهستان در مقام عمل بسیار دشوار است و میتواند تا حدودی دلیلی برای نپرداختن بیمه از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی گردد.
تکمیل نمودن فرم گزارش حادثه و ارائه آن به هیأت پزشکی ورزشی استان ظرف مدت دو هفته از وقوع آسیب ورزشی. لازم به ذکر است برای تحویل پرونده به هیأت پزشکی ورزشی استان، مقدماتی نیاز است که باید تکمیل گردد. این مراحل در ماده ۱۳ آیین نامه فوق‌الذکر بیان شده است.
️همانطور که ملاحظه نمودید این بیمه به هیچ عنوان برای تورهای طبیعت گردی مناسب نیست و در صورت بروز حادثه برای مسافر، به هیچ عنوان خسارت تعلق نخواهد گرفت.
موارد قابل توجه دیگری در خصوص این بیمه ورزشی وجود دارد که در فرصت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.
دکتر محمدامین محمدی استاد دانشگاه، وکیل پایه یک

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80093
  • ارسال توسط :
  • منبع : Kermanshahcityclimbing

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.