• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

برداشت نعناع از ۲۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در بجستان

  • کد خبر : 54093
  • 26 شهریور 1400 - 0:34
برداشت نعناع از ۲۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در بجستان
بام نیوز: مدیر جهاد کشاورزی بجستان از برداشت نعناع از سطح ۲۰ هکتاری زیرکشت این گیاه دارویی خبر داد و گفت: برداشت نعناع از اردیبهشت‌ماه در شهرستان آغاز شده و تا اوخر مهرماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم کشاورزان تا اواخر فصل برداشت، ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن نعناع تازه برداشت کنند.

مجتبی محرابی در گفت‌وگو با بام نیوز عنوان کرد: شهرستان بجستان به دلیل برخورداری از اقلیم خاص و تنوع اقلیمی که در قسمت‌های شمالی و جنوبی شهرستان وجود دارد شرایط بسیار خوبی برای کاشت گیاهان دارویی از جمله نعناع دارد و این گیاه یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی و دارویی است.

محرابی اظهار کرد: نعناعی که در بجستان کشت می‌شود یک نوع نعنای محلی است که به دلیل مزیت‌های آب‌ و هوایی و دانش بومی، این نعناع از عطر و طعم خاصی برخوردار است و به لحاظ برخورداری از همین عطر و اسانس، جایگاه ویژه‌ای در بین مشتریان داخل و خارج کشور دارد.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت نعناع در شهرستان حدود ۲۰ هکتار است و میزان برداشت نعناع تازه از هر هکتار چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار برآورد شده است.

محرابی با بیان اینکه برداشت نعناع از اواسط اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر مهر ماه نیز ادامه دارد، گفت: در طول فصل برداشت نعناع، ۴ الی ۵ چین انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم کشاورزان تا آخر فصل برداشت حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تن نعناع تازه برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان خاطر نشان کرد: علاوه بر عطر و طعم خاص که از ویژگی‌های منحصر به فرد نعناع بجستان است، این محصول محصولی سالم است و کشاورزان سعی می‌کنند در کاشت این گیاه از حداقل نهاده‌های شیمیایی استفاده کرده و بیشتر از کودهای حیوانی استفاده می‌کنند.

محرابی در رابطه با صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول گفت: توسعه کشت و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول از اولویت‌های ما در سطح شهرستان است و از طرح‌های مرتبط در این زمینه حمایت می‌کنیم؛ در حال حاضر علاوه بر کارگاه‌های فرآوری سنتی، یک واحد نیمه‌ صنعتی نیز در شهرستان فعال است و قادر است حدود ۳۰ الی ۴۰ تن نعناع تازه را فرآوری کرده و به نعناع خشک تبدیل کند.

وی یادآور شد: محصولی که در شهرستان تولید می‌شود به سه شکل روانه بازار شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بخشی از آن به صورت تازه و به عنوان سبزی وارد بازار می‌شود، بخشی نیز به صورت عرقیات و شربت فرآوری شده، اما بخش عمده نعناع به صورت خشک و پودر شده به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا خشکسالی بر میزان عملکرد این گیاه تأثیری داشته‌ است، گفت: خشکسالی سال جاری یک خشکسالی بی‌سابقه در منطقه است و بدون شک گیاه نعناع هم از تأثیرات سوء این خشکسالی در امان نبوده به طوری که بارندگی‌های به موقع نقش موثری در کنترل آفات و امراض گیاه دارد، همچنین میزان بارندگی بر میزان عملکرد گیاه نیز تأثیر دارد و میزان دقیق این کاهش عملکرد در دست بررسی است.

محرابی افزود: درست است که کمبود بارندگی بر میزان عملکرد گیاه تأثیر بسزایی دارد، اما عدم بارندگی در فصل برداشت برای گیاه نعناع یک مزیت است چون نعناع طبیعت گرمی دارد و به محض اینکه خیس شود سیاه شده و این رطوبت روی ظاهر گیاه اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه بازاریابی محصول در شهرستان انجام شد، افراد بومی هم بازار را شناخته‌اند و تا حدودی دست دلالان از بازار کوتاه شده‌ و به لحاظ قیمتی نیز کشاورزان راضی هستند و قطعا با ایجاد زمینه‌هایی برای فرآوری محصول، ارزش افزوده برای کشاورزان بیشتر هم خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان تأکید کرد: با توجه به مرغوبیت نعناع بجستان و سازگاری خوب منطقه برای کشت این گیاه، ایجاد صنایع فرآوری از اولویت‌های ما است و برای توسعه کشت این محصول در شهرستان برنامه‌هایی داریم که افزایش تولید، افزایش عملکرد و در نهایت ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت.

محرابی گیاهان زعفران، آنغوزه، زیره سیاه، زیره سبز، نوروزک، آویشن، کلپوره، درمنه، گل زرد، گل گاوزبان و بومادران را از جمله سایر گیاهان دارویی شاخص بجستان ذکر کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.