• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

بهترين گره ها

  • کد خبر : 15947
  • 10 دی 1399 - 16:26
بهترين گره ها
بام نيوز:فرود یکی از خطرناکترین قسمتهای کوهنوردی است و پس از صعودسرطناب، بیشترین حوادث را به خود اختصاص می دهد.

گروه اموزشي بام نيوز،مطلبي را در خصوص بهترین گره ها منتشر نمود:

در کوهنوردی برای فرار از طوفانی که در حال نزدیک شدن است باید سریعا” ارتفاع کم کرد و فرود آمد. درچنین شرایطی اتصال دو طناب (مخصوصا طنابهای استاندارد ۵۰ متری) به همدیگر امکان فرودی بلندتر و سریعتر را می دهد، بنابراین می توان به راحتی از خطر رعد و برق دور شد و یا ابزار کمتری (به عنوان کارگاه) بر جای گذاشت.

فرود یکی از خطرناکترین قسمتهای کوهنوردی است و پس از صعودسرطناب، بیشترین حوادث را به خود اختصاص می دهد. زمان فرود از صخره به ابزار (شامل طناب، صندلی ، ابزار فرود) و حتی به کشیدگی طناب و بار روی آن، وابستگی کاملی وجود دارد. در حالت ذکر شده علاوه بر یک کارگاه مناسب، نیاز است تا طنابها به نحو مناسبی گره زده شوند تا توانایی تحمل وزن را داشته باشند و باز نشوند. در ادامه با چهار گره از بهترینها برای فرود آشنا شده و به بررسی آنها پرداخته خواهد شد:

گره دو سر طناب دولا
۱٫گره سردست دوبل :
که به آن گره مرگ اروپایی نیز گفته می شود. به دلیل سرعت عمل و کمترین اتلاف طناب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کوچک بودن توده گره باعث می شود که کمتر به سنگها یا در شکافها گیر کند. فقط بایستی توجه داشت که نباید از آن برای گره زدن طنابهایی با قطر مختلف استفاده کرد چرا که حداقل یک حادثه مرگبار از باز شدن چنین گره ای به ثبت رسیده است. به عنوان جایگزین می توان از یک گره هشت دولا استفاده کرد هرچند آزمایشهای شرکت بلک دایموند در سالت لیک سیتی ایالات متحده حکایت از آن دارد که گره سردست دوبل از گره هشت دولا محکمتر است.

گره مربع با گره ضامن
۲٫گره دوسرطناب دوبل :
این گره علی رغم اینکه مشهورترین و رایجترین گره اتصال دوسر طناب در بین کوهنوردان ایرانی به شمار می آید اما بررسی صحت آن (با چشم) و نیز باز کردنش بعد از اعمال بار ، راحتی بقیه نیست. این گره معمولا برای گره زدن طناب ابزارهایی مثل هگزنتریک ایده آل است.

گره هشت دولا جهت اتصال دو طناب
۳٫گره مربع ماهیگیری :
این گره به دلیل اینکه راحت بسته و باز می شود در بین کوهنوردان از محبوبیت خاصی برخوردار است. گره مربع ماهیگیری در واقع یک گره مربع ساده است که دو سر آزاد آن با گرههای دوسرطناب پشتیانی می شود. توجه داشته باشید که در صورت نزدن گره های ضامن، خطر باز شدن گره وجود دارد و یک گره مربع ساده، به تنهایی گره مناسبی برای فرود یا مقاصد دیگر کوهنوردی نیست.

۴٫گره هشت دولا :
این گره شاید بهترین انتخاب برای اتصال دوطناب فرود باشد، چرا که اولا توده گره آن قوی است و ثانیا اگر درست زده شود باز نمی شود و ثالثا بررسی چشمی آن برای صحت گره آسان است. معمولا باز کردن آن راحت است و حتی طنابهای با قطرهای مختلف را هم با استفاده از آن می توان به هم گره زد. عیب آن حجم زیاد توده گره بوده که احتمال گیر کردنش را در شکافها زیاد می کند. هرچهار گره بالا اگر درست زده شوند به اندازه کافی محکم وایمن خواهند بود. کسب مهارت در درست زدن این گره ها قبل از اینکه در برنامه ای به آن نیاز پیدا شود اهمیت حیاتی دارد. همگی این گره ها به جز گره دوبل سردست نیازمند گره پشتیبان برای ایمنی بیشتر می باشند. همچنین زدن گره استاپر را در انتهای طناب ضروریست. این گره نیز می تواند دوسرطناب دوبل، سردست دوبل و یا هشت دوبل در انتهای دوطناب باشد تا مانع خارج شدن طناب از ابزار گردد.

بهتر آنست که یک گره را خوب یاد گرفت و فقط از همان، در گره زدن دو طناب فرود به هم استفاده نمود تا با آن گره بطور کامل مانوس شدمی توان یک فرود از یک کلاهک کوتاه انجام داد تا حسی را که هر گره از لحاظ ایمنی، القاء می کند را حس و سپس مناسبترین گره را انتخاب نمود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.