• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

تبریک راینهولد مسنر به نپالی ها

  • کد خبر : 19605
  • 30 دی 1399 - 22:52
تبریک راینهولد مسنر به نپالی ها
بام نیوز: «راینهولد مسنر»: "نپالی‌ها نشان داده‌اند که توانایی انجام هر کاری را دارند".

به گزارش خبرنگار بام نیوز، «راینهولد مسنر» نخستین عضو باشگاه ۸۰۰۰ متری‌ها با بیان این جملات موفقیت نپالی‌ها در صعود زمستان K2 را تبریک می‌گوید.

“اکنون شرپاها می‌توانند خدمات فعالیت‌های کوه‌نوردی در کوه‌های خود را به عهده بگیرند. آنها نشان داده‌اند که در هرکاری توانایی دارند.

این‌ها بازتاب سخنان «راینهولد مسنر» نسبت به اولین صعود زمستانی به کی۲ است که توسط کوه‌نوردان نپالی انجام شده است.

“«نیرمالا پورجا»، «مینگما گیالجه» و هم‌نوردان شرپای آنها نمایش خوبی از مهارت‌های کسب شده توسط نپالی‌ها را ارائه داده‌اند. درست همانطور که سال‌ها قبل برای اروپایی‌ها در کوههای آلپ با راهنماهایی دیگران اتفاق افتاده بود. اروپایی‌ها در پایان قرن نوزدهم موفق شدند از شوالیه‌هایی که آنها را تا قله‌ها همراهی می‌کردند، مستقل شوند. اکنون شرپاها نیز نشان داده‌اند که در هر زمانی قادر به همه چیز هستند. این شاهکار بزرگ در K2، با یک کار تیمی واقعی، در صد سالگی اولین تلاش برای صعود اورست توسط بریتانیائی‌ها حاصل شد. در سال ۱۹۲۱ شرپاها فقط باربران و خادمان انگلیسی‌ها بودند که تلاش داشتند قطب سوم زمین، اورست را فتح کنند.

اکنون شرپاها می‌توانند فعالیت کوه‌نوردی در کوه‌های خود را به عهده بگیرند. همانطور که واقعیت مهم دیگری نیز به خوبی نشان داده است، سرپرست اعزامی «چانگ داوا» یک شرپا است. وی به‌همراه برادران خود دارای یک آژانس تجاری هستند که کلیه تدارکات را سازماندهی می‌کنند. هیمالیا اکنون به حق نپالی است. چشم انداز عالی «نیرمالا پورجا» که یک رویای غیر ممکن بود، اینک به واقعیت پیوسته.

من امیدوارم که کوه‌نوردان پاکستانی نیز به زودی بتوانند همان “خودمختاری” را در قراقروم بدست آورند.

در همین حال، نیمز (نیرمال پورجا) که دو سال پیش دوره صعود به قله‌های هشت‌هزار متری را بسته بود، اکنون نیز دوره صعودهای زمستانی را در چهارده کوه بلند دنیا می‌بندد. روش‌های سنتی باید فراموش شود، همانطور که در کوه‌های آلپ پس از رونق صعودهای زمستانی دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ اتفاق افتاد. روش‌هایی که از کمبود تفکر به وجود آمده است. همانند آنچه در کوه‌های آلپ اتفاق افتاد، در هیمالیا و قراقروم نیز نسل‌های جدید، یعنی کوه‌نوردان قدرتمند به دنبال مسیرهای دشوار و فنی‌تر خواهند بود و یا با سبک مدرن‌تر به کوه‌ها صعود می‌کنند. زیرا مکان‌های بسیاری برای صعود وجود دارد”.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.