• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

جام دوستکامی در موزه حرم رضوی رونمایی شد

  • کد خبر : 51793
  • 10 شهریور 1400 - 7:44
جام دوستکامی در موزه حرم رضوی رونمایی شد
بام نیوز: جام نفیس یک متری از جنس مس ویژه نگهداری مایعات و شربت در مراسم سوگواری حرم مطهر متعلق به دوره قاجار، به نام «دوستکامی» در گنجینه رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی شد.

به گزارش بام نیوز، پایگاه خبری آستان قدس رضوی رییس گروه مطالعات و معرفی آثار تاریخی موزه آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: دوستکامی‌ها ظروف پایه‌دار و جام‌شکلی هستند که برای نگهداری و مصرف مایعات در مراسم آیینی محرم و دیگر ایام سوگواری و همچنین اعیاد در حرم مطهر استفاده می‌شده اند.

حشمت کفیلی افزود: یک جفت از دوستکامی نفیس رونمایی شده در موزۀ رضوی وجود دارد و دوستکامی رونمایی‌شده به سفارش مرتضی قلی پیشخدمت، یکی از صاحب‌منصبان آستان قدس رضوی و به مناسبت حضور میرزا سعیدخان و پسرش مصطفی‌خان نایب‌التولیه وقت آستان قدس رضوی در مشهد ساخته شد.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد موجود، این ظروف در شربتخانه، مهمان‌سرا یا کارخانۀ خدامی و دارالضیافه حرم مطهر مورد استفاده بوده است.

این دوستکامی مسی به ارتفاع ۱۰۲ سانتی‌متر و به وزن ۳۴کیلو و ۴۰۰گرم دارای دهانه‌ای به قطر ۷۹ سانتی‌متر است که با نقوش اسلامی، ختایی و همچنین کتیبه اشعار به خط نستعلیق تزئین شده و متن کتیبه در مورد انتخاب و حضور نیابت تولیت وقت است.

رییس گروه مطالعات و معرفی آثار تاریخی موزه آستان قدس رضوی در تشریح نمای کلی این اثر نفیس گفت: این ظرف به شکل یک جام پایه‌دار بزرگ از سه قطعه تشکیل شده که با زبانه‌هایی به یکدیگر متصل است. پایه، شامل پنج قطعه است و ساقه به پایه و بدنه با گل میخ‌هایی به هم وصل شده است.

کفیلی افزود: نقش اصلی ظرف الهام گرفته از گل‌های پنج پر موجود در طبیعت همچون لادن است و روی بدنه خارجی، کتیبه‌ها و نقوش تزئینی و گیاهی در ۱۱ نوار افقی قلم‌زنی شده که با خطوط جداکننده از هم تفکیک شده‌اند. در نوارهای تزئینی قلم‌زنی شده بر بدنه ظروف دوستکامی، کتیبه‌ها با نقوش اسلیمی در هم آمیخته و در طرح‌های قلمدانی قرار گرفته‌اند و متن آن درباره دوستکامی، دوره زمانی، واقف، هنرمندان و تاریخ ساخت و نویسنده خطوط است.

وی با اشاره به ساخت این اثر توسط مرتضی الحسینی حکاک یزدی گفت: این دوستکامی پس از ساخت در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی وقف آستان قدس رضوی شده است.

این اثر نفیس در موزۀ مردم‌شناسی آستان قدس رضوی واقع در خروجی سردرغربی صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر در حال نمایش است و عموم علاقه‌مندان می‌توانند از این اثر نفیس بازدید کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=51793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.