• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

در کوهنوردی چه بپوشیم ؟

  • کد خبر : 81039
  • 18 آذر 1401 - 14:54
در کوهنوردی چه بپوشیم ؟
بام: پوشيدن لباس را می توان به 4دسته تقسیم نمود که 2 دسته از آن پوشاک اولیه که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و 1 دسته از آن پوشاک ثانویه که پوشاک اضافی و ضروری به حساب می آیند که در هر شرایطی باید آن ها را به همراه داشته باشیم البته اين نوع لباس پوشيدن به قدرت و توانايي فرد و در چه فصلی و به چه ارتفاعی رفتن بستگی دارد.

پوشيدن لباس را می توان به ۴دسته تقسیم نمود که ۲ دسته از آن پوشاک اولیه که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و ۱ دسته از آن پوشاک ثانویه که پوشاک اضافی و ضروری به حساب می آیند که در هر شرایطی باید آن ها را به همراه داشته باشیم البته اين نوع لباس پوشيدن به قدرت و توانايي فرد و در چه فصلی و به چه ارتفاعی رفتن بستگی دارد. .

۱ .كوهنوردي در هواي گرم:  زیر پوش نخی- تیشرت آستین دار -شلوار کتان . همیشه دو عدد تیشرت به همراه داشته باشید که در صورت عرق کردن ، خیس شدن آن را عوض کنید. 

۲٫ كوهنوردي در هواي خنك : زیر پوش نخی- تیشرت آستین دار -شلوار کتان همیشه دو عدد تیشرت به همراه داشته باشید که در صورت عرق کردن ، خیس شدن آن را عوض کنید + گتر کوتاه (شن اسکی و گلی) + پانچو (بارش ناگهانی باران) + یک سری البسه اضافی که برای مثال داشتن بادگیر و شلوار دو پوش که از جنس شمعی یا پلیستر است برای تمام فصول مناسب می باشد.

۳٫كوهنوردي در هواي کمی سرد: بلوز استرچ-شلوار استرچ-پیراهن وشلوار پلار معمولی -کلاه پلار -دستکش بافتنی پشمی یا پلار – جوراب بافتنی پشمییاد آوری: گتر بلند+ پانچو (بارش ناگهانی باران و برف) + یک سری البسه اضافی كوهنوردي در هواي سرد: بلوز استرچ-شلوار استرچ-پیراهن وشلوار پلار – کاپشن گورتکس و شلوار گورتکس -کلاه پلار – دستکش استرج و پشمی یا پلار و گورتکس – جوراب بافتتنی پشمی يا حوله ای یاد آوری : در صورت داشتن کفش دو پوش و … باید جوراب مخصوص همان کفش و تولید همان شرکتی که این کفش را ساخته است تهیه نمود + کیسه بیواک + گتر بلند + یک سری البسه اضافی .

۴٫كوهنوردي در هواي طوفاني: بلوز استرچ-شلوار استرچ-پیراهن وشلوار پلار – کاپشن گورتکس پر و شلوار گورتکس پر –کلاه توفان -دستکش استرج و پشمی یا پلار و گورتکس –جوراب بافتتنی پشمی يا حوله ایویژگی های لباس كوهنوردانپوشاك یكی از مباحث مهم در تجهیزات كوهنوردی است كه كمتر به آن توجه شده است و شاید از نقاط ضعف ما در كوهنوردی است كه به طور خاموش ما را نظاره می كند و اصلا به آن توجهی نداریم و دلیل را در جای دیگر جست و جو می كنیم.پوشاك كوهنوردی به علت سرعت در تغییر شرایط جوی یا شرایط بدنی كوهنورد باید قابلیت سرعت عمل و انعطاف پذیری لازم را داشته باشد.البته منظور از انعطاف، تغییر پذیری با شرایط كوهنورد است نه نرمی و لطافت پوشش. به علت تغییرات در شرایط فیزیكی كوهنورد نمی توان از لباس های تك لایه ضخیم استفاده كرد، چرا كه برای مثال در ابتدای حركت، بدن سرد است ولی پس از ۱۵ دقیقه به شدت میزان سوخت و ساز بدن بالا می رود و نیاز به كم كردن پوشاك در حین حركت را دارد.اما اگر شما یك لایه ضخیم به تن كرده باشید نمی توانید در آن تغییراتی ایجاد كنید. پس یكی از نكات مهم در پوشاك كوهنوردی لایه لایه بودن یا پوشش چند لایه است. این گونه پوشش به شما امكان می دهد كه به هر میزان توانایی تغییر، در پوشاك خود را داشته باشید.اما این پوشش های چند لایه چگونه باید باشد و جنس آن ها چگونه انتخاب شود؟!یكی از مهم ترین موارد در پوشاك انتخاب لایه اول است، لایه به علت تماس مستقیم با پوست در عین راحتی باید از قابلیت تنفس برخوردار باشد.هر چند تنفس مهم ترین عامل در تمام لایه هاست.در كوهنوردی زمستانه شما به علت اختلاف دمای زیاد همواره در معرض گرفتگی عضلات هستید.یكی از عوامل عدم انتخاب پوشش لایه اول است.اگر لایه اول قابلیت تنفسی را نداشته باشد تعرق بدن را در خود نگاه می دارد و این عمل باعث خیس شدن بدن می شود.

پارچه های نخی در تماس با بدن بسیار راحتند ولی یكی از مشكلات آن ها در صعودهای زمستانه دیر خشك شدن آن هاست.امروزه پارچه هایی با بافت استرج بسیار راحت برای پوشش اول انتخاب می شود.این پوشش دارای بافتی شبیه به لانه زنبور است كه جریان هوا را در خود هدایت كرده و به سرعت خشك می شود.همچنین تعرق بدن را به بیرون از لایه خود و به لایه دوم انتقال می دهد.لایه دوم را می توان از یك لایه گرمایی مثل پلار ولی نه پلار ضخیم كه باعث عرق كردن شدید شود، انتخاب كرد.امروزه از پلار استرج برای لایه دوم بهره می برند در صورت نیاز یك لایه استرج پلار دیگر نیز به كار ببرید.لایه بعدی پلار وینداستاپر است.این لایه را به این علت استفاده می كنند كه هم گرم است و هم باد به آن نفوذ نمی كند و بدن را از تیررس باد مصون نگه می دارد. لایه بعد لایه ای است كه شما به دلخواه انتخاب می كنید ولی جزء لاینفك یك صعود موفق است و آن گرتكس می باشد.گرتكس، بیرونی ترین لایه پوشاك كوهنوردی است. لایه ای قابل تنفس كه در سطوح مختلف و با كیفیت های متفاوت تولید می شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81039
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانون کوه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.