• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1
اموزشی:

دلیل زلزله های گاه و بیگاه در هیمالیا چیست؟

  • کد خبر : 6617
  • 26 آبان 1399 - 20:38
دلیل زلزله های گاه و بیگاه در هیمالیا چیست؟
گروه اموزشی بام نیوز:حدود 70 میلیون سال قبل شبه قاره هند از قاره جنوبگان جدا شد و سفری طولانی را برای خلق رفیع ترین کوه های جهان آغاز کرد.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص دلیل زلزله های گاه و بیگاه در هیمالیا چیست؟ منتشر نمود:

حدود ۷۰ میلیون سال قبل شبه قاره هند از قاره جنوبگان جدا شد و سفری طولانی را برای خلق رفیع ترین کوه های جهان آغاز کرد. این سفر که از میان دریایی عظیم به نام تتیس صورت می گرفت ۵۰ میلیون سال به طول انجامید (حرکتی حدود ۱۵ سانتیمتر در سال) و با برخورد صفحه عظیم هند به قاره “اوراسیا” به پایان رسید. بر اثر این برخورد لبه جنوبی قاره اوراسیا (فلات تبت) بالا آمد و رشته کوهی را خلق کرد که حدود ۲۴۰۰ کیلومتر طول دارد و اکنون آنرا با نام هیمالیا (به معنای سرزمین برف) می شناسیم.

اما بر اثر این برخورد دریای تتیس هم ناپدید شد. دریایی که امروزه رسوبات کف آن را می توان در رفیع ترین سطح قله اورست یعنی ارتفاع ۸۰۰۰ متری کوه و محلی بنام نوار زرد مشاهده کرد، جالب است بدانیم در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی سنگواره هایی متعلق به ۵۰ میلیون سال قبل در این محل کشف شد که مربوط به موجودات آب های کم عمق دریا بود.

ضمن آنکه فشار صفحه هند به آسیا همچنان ادامه داشته و سالی حدود ۶۷ میلی متر در دل قاره نفوذ می نماید، که در طول ۱۰ میلیون سال این حرکت موجب حدود ۱۵۰۰ کیلومتر جابجایی می باشد. این جابجایی در سطوح پائین حدود ۲ سانتی متر و در هیمالیا حدود ۵ میلی متر می باشد، که آثار آن را می توان به شکل زلزله های گاه به گاه مشاهده نمود.

ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۵ آوریل به وقت محلی زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۹ ریشتر نپال را لرزاند. (کانون زلزله واقع در ۶۸ کیلومتری شهر پوخارا، ۸۱ کیلومتری کاتماندو، ۲۱۰ کیلومتری غرب اورست و ۴۰ کیلومتری ماناسلو بوده است). متاسفانه خبرها حاکی از آسیب گسترده و آمار مرگ دست کم ۱۵۰۰ تن می باشد.

در کمپ اصلی اورست نیز تعداد کشته ها ۱۸ نفر گزارش شده و تعداد مجروحان بسیاری هم به کاتماندو انتقال داده شده‌اند. پس از این حادثه پس لرزه های زیادی نیز در منطقه احساس شده است. هنوز از آماز قطعی تلفات این کوه خبر درستی مخابره نشده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6617
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : وب سایت میثم رودکی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.