• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0

راکاپوشی به سبک سبک‌بار

  • کد خبر : 50780
  • 30 مرداد 1400 - 3:02
راکاپوشی به سبک سبک‌بار
بام نیوز: سه کوه‌نورد نامدار فرانسوی موفق شدند پس از صعود به یال شمالی دیران پیک، به سبک آلپی، پایانی طلایی بر تابستان قراقروم خود رقم زنند.

به گزارش بام نیوز، «هلیاس میلریو»، «پاتریک واگنون» و «یانیک گرازیانی» سه کوه‌نورد نامدار فرانسوی موفق شدند پس از صعود به یال شمالی دیران پیک، به سبک آلپی، پایانی طلایی بر تابستان قراقروم خود رقم زنند. آنها اقدام به صعود راکاپوشی بیست و هفتمین کوه‌ مرتفع دنیا، در گوشه جنوب غربی قراقروم و در ضلع جنوبی دره هونزا نمودند.

این تیم همان رویکردی را که با قله دیران داشت در راکاپوشی نیز دنبال کرد یعنی صعود به سبک سبک‌بار. آنها از مسیری به سبک آلپی بالا رفتند که قبلا به شیوه سنتی هیمالیانوردی صعود شده بود (ایجاد کمپ و نصب طناب‌های ثابت). این بار آنها خط‌الراس جنوب غربی را انتخاب کردند که نخستین بار توسط انگلیسی‌ها به گرده جنوب غربی نیز معروف شده بود. این تیم بریتانیایی راه را برای اولین صعود توسط «تام پتی» و «مایک بنکس» در سال ۱۹۵۸ هموار کردند.

آنها صعود خود را در مدت زمان ۴ روز از ارتفاع ۴۲۰۰ متری کمپ‌اصلی به شکل رفت و برگشت انجام دادند که کار بسیار دشواری بود. میلریو می‌گوید: “ما کوه را نمی‌شناختیم و نمی‌توانستیم از طرف دیگری فرود بیاییم.”

مدیریت ریسک

میلریو توضیح داد: “این صعود متفاوت از چیزی است که ما معمولا در کوه‌های آلپ صعود می‌کنیم. جایی که به دنبال رخ‌های بسیار فنی هستیم.” “خط‌الراس چاقویی که روی راکاپوشی صعود کردیم از نظر فنی دشوار نبود، اما بسیار بسیار طولانی و سخت بود. این یک تجربه کاملا متفاوت برایمان بود. شما باید شرایط متغیر از نظر ارتفاع و طول مسیر را در نظر داشته باشید. این شامل مدیریت زیادی از ریسک است، نه تنها برای رسیدن به قله بلکه برای بازگشت مجدد”.

مدیریت دقیق ریسک همان گزینه‌ای است که موجب شد «یانیک گرازیانی» دارنده کلنگ طلایی سال ۲۰۰۸ برای صعود دیواره جنوبی آناپورنا تصمیم گیرد از ارتفاع ۶۹۰۰ متری بازگردد. زیرا بیم آن را داشت که مشکلات مسیر مانع از زمان‌بندی وتونایی بازگشت شود.

میلریو می‌گوید: “او ۱۰۰ درصد احساس بحران نمی‌کرد. ولی می‌دانست چه چیزی در پیش است. یک فلات طولانی و مسطح و بادی شدید در زیر آخرین طول‌های صعود قله”.

آنها که در دیران پیک برای صعود قله ۲۴ روز منتظر هوای خوب بودند، در راکاپوشی با ۵ تا ۶ رز هوای فوق العاده مواجه شدند و توانستند نهایت بهره رااز آن ببرند.

در نهایت میلریو معتقد است: “صعود به راکاپوشی بیشتر از آنکه فنی باشد، از نظر جسمی و روحی بسیار دشوار بود”.

پی‌نوشت

از آخرین صعود مسیر جنوب غربی راکاپوشی ۲۴ سال می‌گذرد، که طی آن ۷ کوه‌نورد عضو تیمی ۱۱ نفره از ایران موفق به صعود قله شدند.

همچنین آخرین صعود قله راکاپوشی در تابستان ۲۰۱۹ توسط توسط دوکوه‌نورد ژاپنی «کازویا هیراده» و «کنزو ناکاجیما» از مسیر دیواره جنوب و یال جنوب شرقی انجام شد. آنها برای این صعود برنده کلنگ طلایی سال ۲۰۲۰ شدند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=50780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.