• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
1

سه خطِ طلا

  • کد خبر : 52644
  • 16 شهریور 1400 - 20:17
سه خطِ طلا
بام نیوز: حدود ۳ کیلومتر بعد از این پل، در قسمت شرقی جاده و در ارتفاعات، خطوط ریلی بسیار زیبا و باشکوهی در سه ارتفاع مختلف و به‌موازات هم دیده می‌شود که به «سه‌خط طلا» معروف است.

به گزارش بام نیوز، اگر از سمت تهران وارد محور فیروزکوه شوید، بعد از گذشتن از فیروزکوه از پل ورسک عبور خواهید کرد. حدود ۳ کیلومتر بعد از این پل، در قسمت شرقی جاده و در ارتفاعات، خطوط ریلی بسیار زیبا و باشکوهی در سه ارتفاع مختلف و به‌موازات هم دیده می‌شود که به «سه‌خط طلا» معروف است.

علت این‌که این مسیر ریلی در سه خط دیده می‌شود این است که برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لکوموتیوها، مهندسان مسیر راه‌آهن را با ساخت پل‌ها و تونل‌های متعدد به صورت مارپیچ از کوه گذرانده‌اند که کار بسیار سختی بود و طراحی چنین خطوطی برای ایرانیان ارزشی مانند طلا داشت.

این کار در زمان حکومت رضاشاه پهلوی انجام شد. در اردیبهشت سال ۱۳۱۲ شرکت دانمارکی کامپساکس قرارداد احداث راه آهن شمال – جنوب ایران را امضاء کرد. این در حالی بود که بسیاری از شرکت‌های خارجی از عهده ساخت چنین راه آهنی از میان کوه‌های پرشیب البرز برنیامده بودند. مهندسان اروپایی برای ساخت این راه آهن به ایران آمدند و مشخص کردند که راه آهن باید از کوهستان پرشیب ورسک به سمت تونل گدوک کشیده شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.