• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
4
گزارش صعود

صعود به قله سماموس

  • کد خبر : 7749
  • 03 آذر 1399 - 19:55
صعود به قله سماموس
کوهنوردان باشگاه دنا اصفهان بر بام گیلان.

سطح برنامه:متوسط غير فني
بهترين فصل صعود :اواخر بهار و تابستان
تجهيزات خاص برنامه: پانچو، گتر، كاور ضد آب و تجيزات شب ماني

قله سماموس با ارتفاع تقريبي۳۶۸۷ متر بلندترين قله استان گيلان و هم مرز با استان مازندران بخشی رشته كوه‌هاي البرز غربي در شهرستان رودسر مي‌باشد.

بر قله اين كوه امامزاده‌اي به نام آقا سماموس واقع شده كه برخي تاريخ نگاران آن را همان كاركيا يحيي كيايي از شاهزادگان كيايي لاهيجان مي‌دانند.

ارتفاع قله تا۲۰۰۰ متر در احاطه جنگل  از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هامون پوشيده از چمنزارها و از ۳۰۰۰ به بالا سنگ و صخره و برف چال مي‌باشد و بدين جهت صعود به آن زيبايي و تنوع كم نظيري دارد.

صعود به اين قله از چند مسير امكان پذير است كه هر يك زيبايي خود را دارد:
– مسير شرقي از روستاي جواهرده(رامسر)
– مسير شمالي از روستاي جواهر دشت (كلاچاي)
– مسير غربي از روستاي ليما (رحيم آباد)
– مسير جنوبي از روستاي جورده (اشكورت –گرمابدشت)

روستای جواهر دشت

سه شنبه ۲۷ شهريور

۱۰:۳۵شب ۳۴ تن از همنوردان با يك خودرو اسكانيا و يك سواري از دروازه تهران راهي جاده شدند. مسير حركت به سمت دليجان- ساوه- بويين زهرا- قزوين- رودبار- سياهكل- لاهيجان- رودسر- كلاچاي و در نهایت روستاي خياط محله بود.

چهارشنبه ۲۸ شهريور

در طول مسير يك توقف كوتاه در دليجان و يك توقف يك ساعته براي صرف صبحانه در نزديكي امام زاده هاشم داشتيم و بعد از چند بار اشتباه در پيدا كردن مسير سرانجام ساعت ۱۲ظهر به روستاي خياط محله رسيديم. شش خودرو جيپ و يك وانت جهت حمل كوله‌ها كه از پيش توسط سرپرست تهيه شده بود منتظر گروه بودند

هواي مه‌آلود همراه با ريزش ملايم باران، شادي و نشاط برنامه را دو چندان مي‌كرد. جواهر دشت ييلاقي با ارتفاع تقريبي۲۰۰۰ متردر مسيري پيچ در پيچ و مه‌آلود همچون جواهري بر دامنه كوه‌هاي  سماموس پذيراي گروه ما شد.

در آن وقت سال ابرها در زير پاي ما تصويري رويايي و مسحوركننده به منطقه مي‌بخشيد. مسير ۲۶ كيلومتري تا جواهردشت تنها ۸ كيلومترآسفالت داردكه طي كردن اين مسير زيبا تقريباً یک ساعت نیم طول كشيد.

به  علت بارندگي چادر زدن ممكن نبود.  پس ازاسكان گرفتن در چند خانه ويلايي و استراحت وصرف ناهار ساعت ۴ بعداز ظهر دوستان به ديدار از منطقه وعكاسي مشغول شدند. شب هنگام نيز ساعتي در كنار آتش به آواز خواني و گپ وگفت گذشت.

روستای جواهر دشت

روستای خیاط محله

روستای جواهر دشت

روستای جواهر دشت

قله سماموس

پنج شنبه ۲۹ شهريور

قرار بر اين بود كه ۵ صبح بيدار باش و ۵:۳۰ گروه عازم قله شود ولي شب گذشته ريزش باران قطع نشد و رعد و برق و هواي مه‌آلود برنامه را به تأخير انداخت. ساعت حرکت با نظر سرپرست و مسئول فني برنامه به ۸:۳۰ موكول شد.

۸:۵۰ بعد از دقايقي نرمش، تيم ۲۵ نفره با سرقدمي آقاي كريمي، عقب داري آقاي دادخواه و مسئول فني آقاي وحيدي در هواي مه‌آلود از مسير ماشين رو مشخصي به سمت قله راهي شد.

ساعت۱۰:۴۰مه و بارندگي حركت گروه را محدود كرد(۷كيلومتر طي مسير و ۲۹۰۰متر ارتفاع). بعد از دقايقي استراحت و عكاسي ساعت ۱۱ گروه مجبور به بازگشت شد. مسير بازگشت بسيار لغزنده وگل‌آلود بود و مه غليظ احتيط فراوان دوستان را مي‌طلبيد.

ساعت ۱۴ به روستا بازگشتيم. و بعداز صرف ناهار و بستن كوله ها ساعت حدود ۱۶:۳۰ با جيپ‌ها مجدداً به روستاي خياط محله بازگشتيم.

سرانجام ۱۸:۳۰ اتوبوس ما به سمت ساحل رودسر حركت كرد و ما شب زيبا و باراني را كنار دريا چادر زده و به صبح رسانديم.

قله سماموس

قله سماموس

جمعه۳۰ شهريور

باران ملايم شب و صبحگاه هوا را بس لطيف و دلنشين كرده بود. ۷ صبح بعد از صرف صبحانه دوستان كنار ساحل ساعتي را به تفريح و عكاسي پرداختند و در نهايت ۹:۱۵ اتوبوس ما ساحل را ترك گفت تا ۲۲:۳۰ شب به اصفهان رسيديم.

ساحل رودسر

ساحل رودسر

ساحل رودسر

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.