• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24559
3

طبیعت برفی اندبیل خلخال فرصتی برای ایجاد پیست اسکی

  • کد خبر : 18324
  • 23 دی 1399 - 17:45
طبیعت برفی اندبیل خلخال فرصتی برای ایجاد پیست اسکی
بام نیوز: همزمان با فصل زمستان و جلوه یکپارچه برف در شهرستان خلخال، تفرجگاه اندبیل می‌تواند مکانی مناسب برای ورزش‌های زمستانی باشد که ایجاد پیست اسکی و تله‌سیژ در این منطقه از مطالبات مردم منطقه است.

به گزارش خبرنگار بام نیوز: همزمان با فصل زمستان و جلوه یکپارچه برف در شهرستان خلخال، تفرجگاه اندبیل با جنگل‌های بلوط و ارس زیبایی خاصی در فصل زمستان دارد ولی قدم گذاشتن در هر چهار فصل به این نقطه از شهرستان خلخال، باعث جلب توجه همگان به زیبایی کم‌نظیر و بی‌مثالش می‌شود.

کمبود امکانات ورزشی از جمله تله‌سیژ که از مطالبات ورزشکاران و مردم شهرستان خلخال در این منطقه است، از اسقبال علاقه‌مندان نکاسته و همچنان مردم حتی پای پیاده مسیر ۵ کیلومتری از شهر خلخال را برای حضور در این منطقه گردشگری طی کرده و به ورزش‌ها و تفریحاتی مثل تیوب‌سواری می‌پردازند؛ البته تیوب‌سواری با وجود مفرح و هیجانی بودن، خطرناک و حادثه‌ساز است.

اندبیل؛ زیباترین پیست اسکی جنگلی شمال‌غرب کشور

این تفرجگاه که یکی از زیباترین پیست‌های اسکی جنگلی شمال‌غرب کشور در آن واقع شده، با شیب استاندارد و طولانی می‌تواند مکانی مناسب برای ورزش‌های زمستانی باشد که اقدامات لازم در خصوص تجهیز این پیست زیبا به تله‌سیژ به‌صورت جدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از چندماه پیش آغاز شده است.

در ورودی تفرجگاه اندبیل و بالاتر از چشمه معروف آن، نقطه تاریخی و با قدمت این منطقه به نام قلعه کافا وجود دارد که قدمتی بیش از ۲ هزار سال داشته و اکنون آثار تاریخی این قلعه در کنار دست این تفرجگاه با نزدیک شدن به محوطه قلعه از میان جنگل‌های اندبیل می‌توان مشاهده کرد.

در بالاترین نقطه پیست اسکی علی‌رغم آفتابی بودن هوا می‌توان مه زیبای جنگل‌های تالش را به نظاره نشست و بالاتر از ورودی تفرجگاه، اولین تابلوی راهنمای نصب شده مربوط به قله ۳ هزار متری عجم سومین قله بلند استان اردبیل بعد از سبلان و آق‌داغ است که از همین نقطه کوهنوردان مسیر خود را تغییر و به سمت منطقه نهربند و مسیر زیبای مالرو تا رسیدن به ارتفاعات تالش و قله عجم طی می‌کنند.

تفرجگاه زیبای جنگلی اندبیل خلخال خاستگاه حیات وحش منحصر به فرد از جمله دسته‌های پرندگان، جوندگان و گوشتخوران است که در سال‌های گذشته نیز وجود سیاه‌گوش، این گوشتخوار نادر توسط اهالی گزارش شده است.

از زیبایی‌های حیات وحش منطقه می‌توان به وجود گرگ، خرس، شغال، روباه، خرگوش و… اشاره کرد که در فصول مختلف می‌توان در مسیرهای جنگلی حضور آنان را مشاهده کرد.

زیبایی‌های اندبیل مختص فصل خاصی نیست

به لحاظ قرارگیری این منطقه در نزدیکی آب و هوای خزری، زیبایی‌های این منطقه مختص فصل خاصی نیست و با شکوفه بهاری، میوه‌دهی درختان آلوچه و زیبایی پاییز برگ‌ریزان ادامه یافته و در زمستان نیز با تن‌پوش زیبای برف قامتی زیبا برای دیدن دارد.

هر چند در نگاه اول آب و هوای سرد و سوز سرما متوجه گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی می‌شود، ولی با ادامه مسیر در این تفرجگاه زیبایی آن از سرمای طبیعت کاسته و آرامش در کنار درختانِ بلوطِ خفته در برف، روح و جان را سیقل می‌دهد.

در سایر مناطق کشور به محض گرم شدن آب و هوا، پیست‌های اسکی آن‌چنان علاقه‌مندانی ندارد ولی در تفرجگاه اندبیل تا اواخر فروردین‌ماه، برف همچنان منتظر حضور علاقه‌مندان به ورزش اسکی است.

کمبود امکانات برای برگزاری مسابقات اسکی در اندبیل

انیس خداپرست از ورزشکاران عضو هیات اسکی شهرستان خلخال از کمبود امکانات برای برگزاری مسابقات اسکی و نبود تله‌سیژ در این منطقه خبر داد.

مرتضی فولادی از کوهنوردان خلخالی نیز مسیر کوهنوردی در تفرجگاه اندبیل را یکی از امن‌ترین مسیرهای کوهنوردی زمستانی در نزدیک‌ترین نقطه شهرستان خلخال اعلام کرد و گفت: گروه‌های زیادی از تمامی استان‌های کشور در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان در منطقه حضور داشته و اقدام به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی می‌کنند.

فولادی چشم‌انداز جنگلی و مسیرهای بکر و مالرو در دامنه کوه عجم را پرجاذبه‌ترین مبدا برای حضور ورزشکاران علاقه‌مند به کوهنوردی عنوان کرد و افزود: البته در فصل زمستان گروه‌ها با هماهنگی اداره ورزش و جوانان و گروه‌های امدادی در منطقه اقدام به صعود به قله‌ها و یا صعود زمستانی می‌نمایند تا در صورت بروز خطر در سریع‌ترین زمان اقدامات لازم برای نجات افراد گرفتار در کولاک و برف این منطقه مهیا ‌شود.

ممنوعیت برگزاری ورزش‌های تجمعی

سیدناصر میرمرسلی، رئیس اداره ورزش و جوانان خلخال نیز با اشاره به شرایط فعلی حضور بیماری کرونا در جامعه و این‌که از تمامی هیات‌های ورزشی خواسته شده تا از برگزاری ورزش‌های تجمعی پرهیز نمایند، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اولویت‌های اداره ورزش بوده و با متخلفین در این حوزه برخورد قانونی انجام می‌شود.

میرمرسلی با اشاره به پیگیری‌های فرمانداری شهرستان و نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس بیان کرد: استقرار تجهیزات در این منطقه گردشگری موجب نشاط جوانان و حضور در میادین و عرصه‌های ورزشی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=18324
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.