• امروز : جمعه, ۱۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 March - 2024
کل اخبار 24609
2
اموزشی:

طناب کوهنوردی

  • کد خبر : 8519
  • 07 آذر 1399 - 23:05
طناب کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:یک طناب کوهنوردی از دو قسمت: پوسته و هسته میانی تشکیل شده است ، پوسته طناب در بر گیرنده هسته و محافظت کننده آن است وبه طور کلی در دو طناب با قطر یکسان، طنابی که پوسته آن دارای رشته ها یا (bobbins) بیشتری باشد.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص طناب کوهنوردی منتشر نمود:

میتوان گفت طناب حیاتی ترین ابزار در کوهنوردی فنی به شمار میرود و نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تولید ابزار و تخصصی شدن کوهنوردی، نکاتی که مربوط به بکارگیری و استفاده از طناب میباشد، حائز اهمیت مینماید.

امروزه کوهنوردی به زیر شاخه های زیادی تقسیم شده است به طوری بعضی از این فعالیت ها کاملا تخصصی شده و راه خود را از کوهنوردی کلاسیک جدا کرده اند، از این دسته میتوان به فعالیت هایی از قبیل : سنگنوردی سالنی، سنگنوردی در طبیعت،  یخنوردی، دره نوردی، مسیرهای ترکیبی،درای تولینگ و غارنوردی اشاره نمود. که اگرچه به ظاهر از وسایل فنی مشترکی در آنها استفاده میشود ولی در واقع هر کدام،لازمه بکار گیری ابزار خاص خود میباشد.طناب کوهنوردی نیز ازآن دسته از وسایلی است که گاها به صورت مشترک و به اشتباه بکار میرود وحتی در برخی موارد شاهد رخ دادن حوادثی به همین دلیل میباشیم.

در اینجا این سوٵل پیش می آید که چه طنابی را برای چه فعالیتی انتخاب کنیم؟

در یک تقسیم بندی کلی میتوان طناب ها را به دو دسته دینامیک و استاتیک دسته بندی نمود

طناب دینامیک و استاتیک چیست؟
یک طناب کوهنوردی از دو قسمت: پوسته و هسته میانی تشکیل شده است ، پوسته طناب در بر گیرنده هسته و محافظت کننده آن است وبه طور کلی در دو طناب با قطر یکسان، طنابی که پوسته آن دارای رشته ها یا (bobbins) بیشتری باشد عملکرد دینامیکی بهتری خواهد داشت،که به خاطر همین خاصیت در عملیات صعود از آنها استفاده میشود. از طناب های استاتیک بخاطر مقاومت بیشتر در مقابل ساییدگی در برپا کردن کارگاه ها و فعالیت هایی از قبیل: دره نوردی،صعود میمونی استفاده میشود.
البته اخیراً طناب هایی با عنوان نیمه استاتیک به بازارعرضه شده اند که در واقع تعادلی میان انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش برقرار می نمایند و کاربرد عمده آنها در غار نوردی است.

انواع طناب های دینامیک کدامند؟
طناب های دینامیک به ۳ دسته تقسیم میشوند:

۱-(تک طناب):با قطر حدود ۹/۸ تا۱۱ میلیمتر به صورت تک رشته و برای صعود در مسیر های دشوار نسبتاً مستقیم و صعود هایی که در آنها نیاز به فرود های مرحله ای نباشد استفاده میشوند.مزیت تک طناب ها امکان کنترل و کاربری آسان است و استفاده عمده آنها در سنگنوردی میباشد و باعلامت مشخصه  عدد۱ شناخته میشود.

۲- (نیم طناب ها):با قطر حدود ۸ تا ۱/۹ میلیمتر، از دو رشته تشکیل شده اند که صعود کننده هر دو رشته را به هارنس گره زده و می بایست هر رشته را به یک حمایت میانی نصب نماید.استفاده از نیم طناب ها به جلوگیری از اصطکاک طناب در مسیر های پر پیچ وخم کمک میکند و برای کوهنوردی و صعود های چند طول طناب که فرود در آنها الزامی است مناسب می باشند و همچنین در مسیر هایی که حمایت میانی در آنها نامطمئن است بخصوص در یخنوردی کاربرد دارد. نیم طناب ها در دو رنگ مجزا عرضه می شوند و علامت مشخصه آنها عدد½    در داخل دايره مي باشد.
۳-(طناب های دوقلو): با قطر حدود ۵/۷تا۱/۹ میلیمتر، طناب های سبکی هستند که برای فرودهای مرحله ای استفاده می شوند.
این نوع طناب همیشه به صورت دو رشته موازی در کناریکدیگر استفاده شده و صعود کننده هر دو رشته را داخل یک کارابین می اندازد. مزیت طناب های دو قلو نسبت به تک طناب، امکان فرود بلندتر به اندازه طول طناب است و باید توجه داشت که نمی توان آنها را به صورت جداگانه در داخل حمایت میانی قرار داد.طناب های دو قلو با علامت دو دايره شناخته می شوند.

پس از انتخاب طناب مناسب برای فعالیت مورد نظرمان نکته مهم دیگری که پیش می آید ، طول عمر طناب است.برای تعیین طول عمر طناب میتوان از فرمول زیر استفاده نمود:
طول عمر= زمان انبار داری + عمر طناب در حین استفاده.
در بهترین شرایط انبار داری میتوان طناب را تا ۵ سال پیش از اولین استفاده نگهداری نمود.عمر طناب در زمان استفاده ، بسته به کمیت و کیفیت بکاگیری تقریباً به صورت زیر می باشد:
•تحت شرایط بسیار دشوار و به صورت روزانه : تا ۱ سال.
•تحت شرایط بسیار دشوار و به صورت هفتگی: تا ۲ سال.
•شرایط نسباتاً دشوار استفاده فصلی به صورت روزانه: تا ۳ سال.
•شرایط نسباتا دشوار و استفاده  به صورت هفتگی :تا ۷ سال.
•استفاده موردی و سبک : تا۱۰ سال.
البته باید توجه نمود که تمامی این زمان ها مشروط به نگهداری مناسب طناب در حین استفاده و استراحت میباشد که میتوان به مواردی مثل:

•عدم تماس طناب با هر گونه مواد شیمیایی فعال و خطرناک(مواد اسیدی، موادآلی فعال و…)
• عدم قرار گرفتن در مقابل اشعه UV و رطوبت.
•جلوگیری از آسیب دیدگی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=8519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.