• امروز : جمعه, ۱۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 March - 2024
کل اخبار 24609
1
اموزشی:

فواید و مزایای ورزش سنگ نوردی  

  • کد خبر : 7913
  • 05 آذر 1399 - 9:57
فواید و مزایای ورزش سنگ نوردی  
گروه اموزشی بام نیوز:سنگ نوردی در اصل توسط کوهنوردان باتجربه انجام شده و نیاز به یادگیری مهارت های خاصی دارد. جهت آمادگی برای این ورزش باید در ابتدا خود را با کوهنوردی در ارتفاعات پایین، بولدرینگ، بالا رفتن از صخره های مدل سازی شده و کار با طناب هنگام صخره نوردی را یاد بگیرید.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص فواید و مزایای ورزش سنگ نوردی منتشر نمود:

 

پیشگیری از بیماریهای مزمن

سنگ نوردی به طور منظم، یک راه عالی برای کاهش خطر ابتلای شما به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و دیابت است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سنگ نوردی را به عنوان فعالیت فیزیکی با شدت بالا تعریف می کند. بنابراین با توجه به دستورالعمل های فعالیت فیزیکی برای آمریکایی ها در سال ۲۰۰۸، شما برای بهره مندی از مزایای سلامتی آن، لازم است فقط ۱/۵ تا ۲/۵ ساعت در هفته، این ورزش شدید را انجام دهید.

مزایای افزایش قدرت و استحکام

از آن جا که شما در هنگام سنگ نوردی، روی تعدادی از گروههای عضلانی مختلف کار می کنید، قدرت و تفکیک عضلانی تان را با سنگ نوردی بطور منظم، افزایش خواهید داد. یک بررسی که در سال ۲۰۱۱ درمجله Journal of Human Kinetics منتشر شد، گزارش می دهد که سنگ نوردان حرفه ای، اغلب شاخص توده بدنی پایین، درصد چربی بدن کم و قدرت گریپ دست بیشتری دارند.

مزایای روانی

سنگ نوردی به صورت منظم ممکن است به بهبود خلق و خوی شما یا کاهش حملات افسردگی کمک کند. یک بررسی که در سال ۲۰۰۸ در سالنامه روانپزشکی عمومی منتشر شد، دریافت که انواع تمرینات مختلف از جمله سنگ نوردی، به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی کمک می کنند. نویسندگان این بررسی گزارش می دهند که علاوه بر سنگ نوردی، سایر ورزشهایی که در بهبود خلق و خوی افراد موثر بوده اند، عبارتند از رقص ایروبیک، آهسته دویدن، شنا، پیاده روی، یوگا و تای

در سنگ نوردی کدام ماهیچه های شما درگیر خواهند بود

سنگ نوردی ورزشی است که در آن بسیاری از ماهیچه های شما مشغول خواهند بود. چه ماهیچه های بالا تنه و چه پایین تنه، ماهیچه های پشت شما و شکم و پاهای شما. همه ی این تمرینات انگشتان و دست و شانه ی شما را تقویت می کند. انجام مکرر تمرینات سنگ نوردی به طرز معجزه آسایی استقامت بدنی شما را افزایش میدهد. در حقیقت این ورزش از چند بعد برای شما مفید است. هم قدرت ماهیچه های شما را بالا می برد و هم باعث انعطاف پذیری و چابکی شما می شود.

مزایای سنگ نوردی برای کودکان

صخره نوردی از جمله بازیهایی است که همواره انگیزه و هیجان کودک را بر می انگیزد وخسته نمیشود

کودکی که توانایی بالا رفتن از صخره را دارد به سطحی از حرکت رسیده که به ان skill می گویند .

او از مرحله راه رفتن معمولی ویا بالا رفتن از پله ونردبان گذشته وامروز به یک مهارت رسیده , بدین معنا که بچه می تواند جای پاهایش را با دستهایش هماهنگ کند و از سطحی شیب دار برخلاف جاذبه زمین بالا رود .

یکی دیگر از فواید صخره نوردی کودک تحریک حس های عمقی اوست که در نتیجه قدرت عضلات او بیشتر میشود وحس تعادل و وستیبولار در او تقویت میشود .

یکی دیگر از مهمترین فواید صخره نوردی کودک برنامه ریزی حرکتی است که اتفاق می افتد .بدین معنا که اول یک ایده

از این حرکت در ذهن اتفاق می افتد وبعد تصمیم میگیرد از چه عضلاتی وچگونه استفاده کند وخیلی سریع در مدت زمانی چشم بر هم زدن مغز تصمیم می گیرد وپیاده می کند .

بنابراین بچه ای که به برنامه ریزی حرکتی رسیده می تواند از صخره بالا رود که باعث تقویت اعتماد به نفس در کودک می شود.

چه مهارت هایی یاد می گیرید؟

هر مسیر مانند یک پازل است که ورزشکاران باید برای صعود به قله آن را طی کرده برای بهتر رسیدن برنامه ریزی کنند. با گذشت زمان کم کم اراده ی افراد قوی تر شده و از قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری بهره مند می شوند. همچنین مهارت های حل مسئله ی شما هم بهبود یافته و در روال زندگی بیش از دیگران شانس موفقیت دارید. همچنین طی مسیر های سخت و طاقت فرسا به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته و بیش از قبل خود را باور داشته باشید. حتی صخره نوردی می تواند در بهبود روابط شما و اجتماعی تر کردن شما هم کمک کننده باشد چرا که معمولا سنگ نوردی گروهی انجام می شود. به عبارتی می توانید به جای اینکه تنهایی این کار را انجام دهید یک تیم از دوستان تان را با خود برده و خاطره انگیزی را با هم سپری کنید.

دیسپرکسیا یا اختلال کنش پریشی و صخره نوردی

دیسپرکسیا یا اختلال کنش پریشی یک اختلال حرکتی است که فرد را در انجام کارهایی که نیاز به مهارت های حرکتی دارد دچار مشکل می کند. صخره نوردی کمک می کند تا تا فرد خود را وادار به انجام برخی حرکات کرده و کم کم مهارت های حرکتی خود را بهبود دهد. به عبارتی این دسته از بیماران گاهی برای تجزیه و تحلیل برخی حرکات مانند برداشتن قاشق یا حرکات پیچیده تر ماننده مسواک زدن دچار مشکل می شوند. صخره نوردی کمک می کند تا خود را ملزم به انجام حرکات کرده و به مرور این مهارت ها را تقویت کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.