• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 24703
1

قابل توجه کوهنوردان، دره نوردان، طبیعت گردان و دیگر کاربران کوهستان

  • کد خبر : 13025
  • 19 آذر 1399 - 8:54
قابل توجه کوهنوردان، دره نوردان، طبیعت گردان و دیگر کاربران کوهستان
بام نیوز:توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات عنوان شده پرهيز شود.
به گزارش پایگاه خبری بام نیوز،پيش بيني جوي مناطق كوهستاني كشور، شنبه ١٥ آذر لغايت سه شنبه ١٨ آذر ٩٩
 
هشدار وقوع سيل گسترده در بخشهاي زاگرس جنوبي، كرمان و بوشهر و بارش شديد برف و كولاك در ارتفاعات
 
طي اين بازه يك موج بارشي سرد همراه با بارش هاي شديد و سيل آسا در پايين دست مناطق كوهستاني و بارش برف شديد و كولاك در مناطق مرتفع بطور گسترده كشور را متاثر مي كند.
 
شاخه شمالي اين موج  بارش هاي فراگير در نيمه شمالي كشور و شاخه جنوبي آن نيز بارش هاي سيل آسا و مخرب در نيمه جنوبي ايران بدنبال دارد
 
 
مناطق شمال غرب، غرب و شمال كشور:
 
 بتدريج از شنبه ابرناكي و مه آلودگي و بارش باران و برف براي نيمه غربي كشور، بخش هاي شمال غرب و البرز غربي پيش بيني مي شود. 
بارش براي ارتفاعات و دامنه ها به شكل برف همراه با وزش باد گاهي شديد و كولاك است.
 
طي يكشنبه بارش ها بطور گسترده اي در اكثر نواحي كوهستاني كشور ادامه دارد و در شمال غرب، زاگرس و البرز موجب بارش برف مي شود. شايان ذكر است بارش برف در در زاگرس مركزي و البرز غربي شديد همراه با كولاك پيش بيني مي شود.
 
دوشنبه، بارش ها در بخش هاي غرب و شمال غرب كشور تضعيف شده و به صورت پراكنده مي باشد و همچنان با شدت كمتر از يكشنبه در ارتفاعات و دامنه هاي البرز ادامه دارد.
 
براي قله هاي شاخص سبلان، سهند، علم كوه، دماوند، توچال و ساير قلل مرتفع بارش برف مورد انتظار است.
 
 
 مناطق كوهستاني شمال شرق و شرق ایران
 
طي اين مدت يك موج بارشي قوي شرق و بتدربج شمال شرق و جنوب شرق ایران را متاثر ميكند كه عمده فعاليت آن طي روز یک شنبه و دوشنبه است.
 
با ورود سامانه بارشي براي ارتفاعات و مناطق كوهستاني نيمه شرقی كشور  بويژه قله هاي مرتفع کپه داغ و آلاداغ و بینالود ( بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شديد و كولاك و کاهش دید  پيش بيني مي شود و براي دامنه هاي پايين دست بویژه در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شرايط براي بارندگي شديد و رعدوبرق مهياست.
 
 طي عصر و شب یک شنبه براي ارتفاعات شرق کشور ارتفاعات خراسان رضوی و جنوبی بارش برف و مه و گاهی وزش بادشديد پيش بيني مي شود.
 
دوشنبه فعاليت سامانه بارشي در نيمه شرقی كشور تقویت مي شود   بارش برف و وزش باد شدید و کولاک که علاوه بر رشته کوه های هزارمسجد و بینالود شمال شرق را نیز متاثر خواهد کرد .
 
طي سه شنبه صبح همچنان در بعضي ساعات بارش برف و وزش باد در ارتفاعات نیمه شرقی خواهیم داشت.طی ساعت های بعدازظهر عمده فعالیت سامانه بارشی در جنوب شرق سیستان و بلوچستان خواهد  
بود.
 
توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات کپه داغ، آلاداغ،بینالود ،هزار مسجد و  قله تفتان پرهيز شود.
 
مناطق كوهستاني جنوب غرب و جنوب كشور
 
از اواخر وقت شنبه يك سامانه بارشي قوي از ناحیه جنوب غرب ایران وارد میشود كه بیشترین فعاليت آن طي روز یک شنبه و دوشنبه است.
با ورود سامانه بارشي براي ارتفاعات و مناطق كوهستاني جنوب و جنوب غرب كشور  بويژه زاگرس جنوبی و ارتفاعات دنا، ارتفاعات خوزستان و بوشهر و فارس و ارتفاعات کرمان بارش شدید باران و ( ارتفاعات بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شديد و كولاك و کاهش دید  در زمان یاد شده پيش بيني مي شود.
 
 هشدار وقوع رعدوبرق، تگرگ 
هشدار وقوع بارش هاي سيل آسا در پايين دست و طغيان رودخانه ها 
 
دوشنبه فعاليت سامانه بارشي بسمت مناطق شرقی كشور نفوذ ميکند و از بارشها در زاگرس کاسته اما همچنان در همه ارتفاعات کرمان و هرمزگان بارش برف و باران را خواهیم داشت. که بتدریج در اواخر وقت دوشنبه در این مناطق نیز سامانه بارشی بارندگی‌های آن تمام شده و بسمت سیستان و بلوچستان حرکت می‌کند.
 
طي روزهاي مذكور، وقوع مه در نواحي كوهستاني مذكور يكي از مخاطره هايي است كه ميتواند موجب كاهش ديد افقي و عمودي شده  و خطا در پيمايش مسير و گم شدن كوهنوردان را بهمراه داشته باشد. ضمن اینکه نظر سرمازدگی نیز وجود دارد.
 
توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات عنوان شده پرهيز شود.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.