• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0
اموزشی:

لوازم مورد نیاز در طبیعت گردی

  • کد خبر : 7334
  • 30 آبان 1399 - 19:12
لوازم مورد نیاز در طبیعت گردی
گروه اموزشی بام نیوز:سعی کنید قبل از سفر، مسیر خود را از نظر محل‌های دسترسی به آب آشامیدنی به خوبی بررسی نمایید.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص لوازم مورد نیاز در طبیعت گردی منتشر نمود:

لوازم مورد نیاز در طبیعت گردی: مسیریاب

 

توانایی استفاده از قطب نما و خواندن نقشه بسیار ضروری است. امروزه نقشه و قطب‌نما به دو جزء از سیستم‌های پیشرفته مسیریابی GPS تبدیل شده‌اند. اکنون این سوال مطرح است که آیا با وجود دستگاه‌های GPS باز هم به نقشه و قطب‌نما نیاز داریم؟  داشتن یک نقشه توپوگرافی همواره دید بهتری از مسیر سفر به شما می‌دهد. حتی با داشتن پیشرفته‌ترین GPSها. به‌همراه داشتن یک قطب‌نمای ساده می‌تواند نجات دهنده جان شما باشد، زیرا این اقلام نیازی به باتری ندارند و همواره به‌عنوان یک پشتیبان خوب در لیست وسایل طبیعت گردی به شمار می‌آیند.

 

کفش و کوله مناسب طبیعت گردی

کفش از اولین و مهمترین لوازم‌ کمپینگ است. کفش باید متناسب با برنامه‌ای باشد که انتخاب می کنید.  برخی دسته ها که می تواند برای تورها یا برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی مناسب باشد به شرح زیر است:

  •  walking و running
  • hiking و trekking
  •  mountaineering

برای هیچ تور “طبیعتگردی” حتی تورهای یکروزه سبک با پیمایش در حدود یک ساعت یا بیشتر، کفش walking و running مناسب نیست.

اگر کفش هایکینگ دارید، در تورهایی با درجه سختی معادل یک تور طبیعتگردی نسبتا سبک و یکروزه،بکار خواهد آمد، اما مناسب کوله کشی و تورهای سنگین تر نیست.

اگر تنها می خواهید طبیعتگردی را امتحان کنید و یا در چند برنامه سبک شرکت نمایید، یک کفش کوه ایرانی معادل ترکینگ سبک یا سنگین با قیمتی مناسب همراه با یک جوراب ضخیم تهیه کنید و از سفرتان لذت ببرید.

انواع کوله ‌پشتی ‌کوهنوردی براساس نوع سفر فرق دارند. مثلا کوله‌پشتی کوه با کوله سفر یک‌روزه متفاوت است. مهم‌ترین فاکتور انتخاب یک کوله‌ی کوهنوردی، راحتی آن است. اگر می‌خواهید بار سنگینی را با کوله‌ی خود حمل کنید، قطعاً کوله‌ی شما به یک «بند کمری» نیاز دارد تا بخش عمده‌ی وزن را از روی شانه‌های شما به لگن‌تان منتقل کند؛ این ویژگی، ریسک آسیب دیدن ستون مهره‌ها‌ را به حداقل می‌رساند.

به طور کلی دلیل آنکه بیشتر مردم به دنبال یک کوله‌پشتی خوب هستند، توانایی حمل آب و مواد غذایی کافی برای یک‌روز کامل، حمل زیرانداز و کیسه خواب ، جعبه کمک های اولیه ، یک چراغ پیشانی و چند لوازم جانبی و ضروری دیگر است. قیمت کوله‌پشتی با امکانات فنی آن مشخص می‌شود. کوله‌پشتی های ارزان‌تر برای حمل کالاهای سبک مناسب هستند، و گزینه‌های گران‌قیمت امکانات پیچیده‌تری دارند و مناسب کوهنوردهای حرفه ای هستند.

 

لوازم مورد نیاز در طبیعت گردی: عینک آفتابی

از جمله موارد ضروری سفرهای طبیعت‌گردی به همراه داشتن عینک آفتابی است. امروزه تنوع بسیاری دارند و شما باید براساس نوع سفرهایتان عینک مناسب را انتخاب کنید.یک عینک آفتابی خوب چشم شما را از آسیب های احتمالی و تابش مستقیم آفتاب موصون نگه می دارد.

 

چراغ قوه هم نوع دیگری از منابع روشنایی است که می‌تواند در لیست وسایل طبیعت گردی مفید باشد.

 

لوازم مورد نیاز در طبیعت گردی: کرم ضدآفتاب

در انتخاب کرم‌های ضدآفتاب،طبق توصیه متخصصین به دو مورد توجه کنید. اول قدرت حفاظت کرم از پوست در برابر نور خورشید بایستی حداقل ۱۵ SPF باشد و دوم اشعه‌های UVA‌ و UVB را پوشش دهد.  به یاد داشته باشید هر چند ساعت یک بار باید کرم خود را تمدید کنید. باتوجه به فصلی که در آن سفر هستید و لباسی که به تن می کنید، در صورت نیاز به دست‌ها و گردن‌تان هم کرم بزنید.

 

محافظت در برابر سرما

در سفرهای طبیعت‌گردی همواره ممکن است با تغییرات ناگهانی در اب و هوا مواجه شوید، پس بهتر است بنا به فصلی که در آن سفر می کنید، لباس اضافی از کلاه و ژاکت گرفته تا جوراب کوهنوردی به همراه داشته باشیدتا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

 

سعی کنید قبل از سفر، مسیر خود را از نظر محل‌های دسترسی به آب آشامیدنی به خوبی بررسی نمایید.

 

چراغ پیشانی یا چراغ قوه در کمپینگ

 

لوازم مورد نیازدر طبیعت گردی

چراغ پیشانی یا هدلایت و چراغ کوهنوردی همانطور که از نام آن پیدا است، به دلیل قرار گرفتن روی پیشانی، دستان‌تان را آزاد خواهد گذاشت. این چراغ‌ها اغلب کوچک و سبک بوده و عمر باتری زیادی دارند به دلیل دست و پا گیر نبودن بسیار مورد استقبال می باشند.

چراغ قوه هم نوع دیگری از منابع روشنایی است که می‌تواند در لیست وسایل طبیعت گردی مفید واقع شود. از هر کدام از این دو وسیله که استفاده می‌کنید، حتما به یاد داشته باشید که همواره باتری اضافی همراهتان باشد. در سفرهای گروهی هر شخصی باید چراغ و باتری جداگانه‌ای داشته باشد.

 

جعبه‌ی کمک‌های اولیه درطبیعت گردی

این جعبه باید شامل برخی مواد شیمیایی همچون محلول ضدعفونی کننده و برخی داروها و وسایلی چون گاز استریل و باند و غیره باشدتا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

 

وسیله‌ای برای روشن کردن آتش

 

به همراه داشتن وسیله‌ای برای روشن کردن آتش مانند کبریت، فندک یا آتش‌زنه ضروری است. پس حتما اطمینان حاصل کنید تا همراهتان باشد.

 

جعبه ابزار مخصوص کمپینگ

داشتن ابزاری برای تعمیر خرابی‌های احتمالی همیشه به کار می آید. فرض کنید چادرتان مشکل کوچکی پیدا کند یا یکی از وسایل‌تان نیاز به تعمیر کوچکی داشته باشد. به همراه داشتن جعبه ابزار کوچکی برای راه انداختن کارها واجب است.

 

غذای اضافی مناسب

برای غذا همواره اندکی بیش از تعداد روز‌های سفر خود برنامه‌ریزی کنید. حتی بهتر است برای شرایط ضروری مواد غذایی مانند گوشت خشک‌شده و دودی‌شده، آجیل، میوه‌خشک و مواد انرژی‌زا همراه‌تان باشد.

به یاد داشته باشید عملیات هضم شدن غذا در بدن، باعث گرم شدن بدن می‌شود. پس سعی کنید در شب‌های سرد قبل از خوابیدن غذا بخورید تا به گرم ماندن بدن‌تان کمک کند.

 

آب اضافی

به همراه داشتن یک بطری آب و یک مخزن تاشو برای آب همواره توصیه می‌شود. شما باید برخی از تجهیزات تصفیه آب همچون فیلترها یا قرص‌های تصفیه ‌آب هم برای مواقع ضروری همراه داشته باشید. سعی کنید قبل از سفر، مسیر خود را از نظر محل‌های دسترسی به آب آشامیدنی به خوبی بررسی نمایید تا با مشکل مواجه نشوید.

 

چادر کوهنوردی

 

لوازم مورد نیازدر طبیعت گردی

این مورد به تازگی به لیست تجهیزات ضروری اضافه شده و به نظر می‌رسد بیشتر، سفر‌های بدون سپری کردن شب را مد نظر گرفته است، زیرا در اغلب سفرهای چند روزه برای ماندن در طبیعت، گردشگران چادر‌ کوهنوردی یا کمپینگ همراه دارند. فرض کنید در یک گردش یک روزه گم شده یا زخمی شوید، یا حتی در باد یا باران شدید گیر بیافتید. داشتن یک سرپناه ضروری به داد شما می‌رسد. از جمله موارد توصیه شده به‌عنوان سرپناه ضروری می‌توان به کاور ضد آب بسیار سبک، کیسه بیواک، پتوی نجات یا حتی یک کیسه زباله‌ی بزرگ اشاره کرد.

 

سایر اقلام توصیه شده:

  • کرم ضدگزیدگی: برای در امان ماندن از نیش حشرات
  • سوت: برای کمک خواستن در مواقع ضروری
  • تبر یخ: برای عبور از قسمت‌های برفی؛
  • موقعیت‌یاب: برای اعلام موقعیت شما به تیم‌های امداد
  • وسایل ارتباطی: موبایل‌های ماهواره‌ای کمک بسیاری خواهند کرد
  • وسیله‌ی ارسال سیگنال: مثل یک آینه‌ی کوچک برای علامت دادن به هلیکوپتر امداد
  • دانش استفاده از تجهیزات: داشتن تمامی تجهیزات بالا در کیفتان، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد تا زمانی که به درستی نحوه استفاده از آن‌ها را یاد نگیرید.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.