• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2

محیط زیست ساوه واکنش داد /منطقه شکار ممنوع جای کوهنوردی دسته جمعی نیست

  • کد خبر : 4162
  • 11 آبان 1399 - 11:15
محیط زیست ساوه واکنش داد /منطقه شکار ممنوع جای کوهنوردی دسته جمعی نیست
بام نیوز: صعود جمعی از کوهنوردان ساوجی به قله شاهپسند از مسیر همرین (پیمایش خط‌الراس) به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و روز کوهنورد، برخی واکنش‌های انتقادی را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری بام،در همین رابطه موسسه مردم نهاد حافظان طبیعت با انتشار مطلبی در فضای مجازی نسبت به این اقدام انتقاد کرد و با طرح سوالی با عنوان “به نظر شما رفتن ۵۰ کوهنورد به کوه باعث استرس و وحشت وحوش و تنوع زیستی منطقه نمی شود!؟ ” به تبعات زیست محیطی که بر اثر کوبش مرتع و گیاهان بوجود می آید پرداخت و از طرفی نسبت به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم استفاده از ماسک گلایه کرد.

همچنین در پی انتشار تصاویر این کوهنوردان در فضای مجازی، سیدعلی دعایی لنگرودی سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه در گفت وگو با ایسنا با انتقاد از عدم هماهنگی با محیط زیست شهرستان جهت انجام این فعالیت فرهنگی ورزشی گفت: کوه‌ها، زیستگاه گونه‌های بیشماری از گیاهان و جانوران و خاستگاه بخش مهمی از تنوع زیستی و پناهگاه بسیاری از گونه‌هایی هستند که در دشت‌ها نابود شده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل پاییز فصل قوچ‌مستی(فصلی که جمعیت نر کل و بز، قوچ و میش به‌دنبال جفت‌یابی هستند) است و هرگونه فعالیت اکوتوریسم و طبیعت گردی بدون مطالعه و در نظر گرفتن الزامات زیست محیطی می‌تواند شوک و  آسیب‌های جبران ناپذیری را برای این گونه حمایت شده ایجاد کند، لذا از کوهنوردان و طبیعت دوستان انتظار می‌رود تا قبل از هرگونه طبیعت گردی خصوصا به صورت دسته جمعی در این فصول مراتب را با ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان در میان بگذارند تا از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های منطقه مطلع شوند.

دعایی لنگرودی همچنین نسبت به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی شامل فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در این برنامه کوهنوردی دسته جمعی انتقاد کرد.

وی رعایت اصول طبیعت گردی و زیست محیطی را لازمه گردش در کوه و طبیعت دانست و افزود: برگزاری برنامه‌های کوهنوردی پر جمعیت که فشار ناگهانی زیادی را به طبیعت وارد می‌کند، تهدید بزرگی برای طبیعت است.

این مقام مسئول در محیط زیست ساوه به کوهنوردان توصیه کرد تا در هنگام کوهنوردی، همچون یک محیط بان مسئول، مراقب تخلف‌ها و آسیب رسانی‌های دیگران باشند و اجازه ندهند تهدیدی متوجه طبیعت کوه شود.

وی افزود: ارتفاعات و کوه‌ها، به عنوان کانون‌های  گردشگری و ورزشگاهی به دلیل برخورداری از چشم اندازی باشکوه و هوای پاک، انسان را به پیاده روی و ورزش در یک محیط دل انگیز ترغیب و تشویق می کنند.

دعایی لنگرودی افزود: در همین خصوص کوهنوردان و طبیعت گردانی که به کوهستان می‌روند، وظایفی را در برابر حفظ این سرمایه ارزشمند دارند که باید به آن توجه کنند و در راستای اصل ۵۰ قانون اساسی از جمله نکات مهم اینست که علاوه بر احساس مسئولیت در قبال آیندگان و حفظ محیط زیبای کوهستان باید به گونه ای رفتار کرد که نسل آینده همچون ما از طبیعت بهره ببرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.