• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
2

نظامهای درجه بندی سختی مسیر در صعود

  • کد خبر : 50202
  • 23 مرداد 1400 - 6:52
نظامهای درجه بندی سختی مسیر در صعود
بام نیوز: در این بخش سعی گردیده است تا نخست به بررسی دقیق چند سبك درجه بندی مورد قبول جوامع گوناگون پرداخته و در نهایت با درج جدول هماهنگی نظامهای درجه بندی به این بحث ادامه دهیم اما قبل از طرح نظامهای گوناگون درجه بندی نخست نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه درجه بندی صعود در دنیای كوهنوردی.

نظامهای درجه بندی سختی مسیر  در صعود

دلایل گوناگونی را برای به وجود آمدن درچه بندی در صعود را می توان ذكر نمود از علل روانی و انسانی آن كه انسان همیشه علاقمند بوده است تا كه بر حسب نظام مشخصی پیشرفت، قدرت و كارایی خود را اندازه گیری نماید.

یا اینكه راهی ساده تر برای بیان وضعیت سختی مسیر صعود و حتی اینكه نوعی ابزار قدرت در اجرای صعود مسیرهای سخت و هشدار به دیگران كه با یك مسیر سخت روبروئید پس بایستی مواظب باشید تا چنانچه قدرت اجرای  حركات سخت در حین صعود را ندارید درگیر مسیر نشوید.

همه اینها را می توان دلایلی برای به وجود آمدن درجه بندی برشمرد. اما همیشه مطالبی كه بر مبنای نظرات فردی طرح می گردد می تواند فراهم کننده دردسر و سردرگمی نیز باشد. می شود گفت درجه بندی مبنای قراردادی بین چند نفر با یك زبان خاص است. درجه بندی یك مسیر می تواند در حسن صعود یك فرد قد بلند یا قد كوتاه فرق كند! درجه بندی می تواند در هنگامی كه یك گروه قدرتمند و با تكنیك اقدام به صعود مسیر می نمایند تا حد زیادی افت پیدا كند و یا می تواند در هنگام صعودیك تیم ناشی در حد اعجاب آوری اعداد درجه بندی مسیر صعود داشته باشد. اما آنچه علی رغم این همه تفاوت نظر مورد لزوم در نظر می آید خود درجه بندی است كه نیاز به این امر با پیدایش كروكیهای دیواره و نیاز به یك زبان رسمی و گویا بیشتر احساس می شود.

در این بخش سعی گردیده است تا نخست به بررسی دقیق چند سبك درجه بندی مورد قبول جوامع گوناگون پرداخته و در نهایت با درج جدول هماهنگی نظامهای درجه بندی به این بحث ادامه دهیم اما قبل از طرح نظامهای گوناگون درجه بندی نخست نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه درجه بندی صعود در دنیای كوهنوردی.

تهیه کننده: سید محمد حجازی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=50202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.