• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

نگاهی روانشناسانه به حادثه اخیر کوهستان های شمال تهران

  • کد خبر : 17534
  • 19 دی 1399 - 20:33
نگاهی روانشناسانه به حادثه اخیر کوهستان های شمال تهران
بام نیوز: توهم دانای مطلق بودن، این که برخی افراد گمان می کنند همه چیز دان هستند و نیازی به کسب اطلاعات و مهارت ندارند.

 

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز،چند روزی بیشتر از انتشار اخباری بس ناگوار از رسانه های جمعی نمی گذرد با این مضمون که تعدادی از هم وطنان ما در بهمن گیر افتادند ، تعدادی دچار کولاک شدند ، تعدادی دچار سرمازدگی در ناحیه دست و صورت شدند و تعدادی دچار آسیب های جدی جسمانی شدند.

چه اتفاقی می افتد که بعضی ها بدون توجه به هشدارهای سازمان های ذیربط همچون فدراسیون کوهنوردی ، پلیس کوهستان ، هواشناسی و …. به رویارویی نابرابر با طبیعت می روند . این سوالی است که شاید برای خیلی از شما مطرح باشد. علل مختلفی را می توان مطرح کرد :

 

توهم آسیب ناپذیر یا روئین تن بودن : خیلی از ما داستان روئین تن بودن اسفندیار و آشیل را در داستان های حماسی خوانده ایم ولی کسانی هستند که این افسانه های حماسی را در مورد خودشان باور دارند و با جملاتی کلیدی من از پس همه ی حوادث بر می آیم و یا هیچ اتفاقی برایم نمی افتد رفتار بی منطق خود را توجیه می کنند.

 

توهم دانای مطلق بودن: این که برخی افراد گمان می کنند همه چیز دان هستند و نیازی به کسب اطلاعات و مهارت ندارند.

 

توهم بی نیازی از وسایل و تجهیزات تخصصی : شاید این جمله را شنیده باشید که ما اهل این سوسول بازی ها نیستیم این همه دم و دستگاه برای یه ورزش ساده لازم نیست.

بی اعتنایی به اطلاعیه های سازمان ها و مراجع تصمیم گیر و مطلع: با وجود اطلاعیه هایی که هر ساله توسط این سازمان ها و مراجع صادر و منتشر می شود . افرادی هستند که کار خود را مطابق میل خود پیش می برند و به توصیه ها و هشدار ها وقعی نمی نهند و ما هر سال شاهد تبعات این بی اعتنایی هستیم همان طور که در حوادث طبیعی و غیر طبیعی سالهای اخیر در کشورمان شاهد بودیم.

عدم دوراندیشی: گویا برای عده ای مفاهیمی مانند پیش بینی و دوراندیشی اصلا تعریف نشده است . اینکه رفتار فعلی من چه عواقب کوتاه مدت و بلند مدتی را در پی دارد هیچ گاه برایشان مطرح نیست .

دست کم گرفتن قدرت طبیعت : طبیعت به همان اندازه که زیبا و مسحور کننده است می تواند خطرناک باشد اگر اصول رویارویی با آن را بلد نباشیم و به اصطلاح بی گدار به آب بزنیم.

در حادثه ی اخیر با حضور افرادی نا آگاه از اصول تخصصی کوهنوردی مواجه بودیم که متاسفانه گویا هر سه مورد این توهم ها را داشتند و بی توجه به اطلاعیه ها و هشدارهای صادر شده از سوی سازمان های ذیربط راهی ارتفاعات شدند و صحنه های دلخراشی را خلق کردند. خانواده هایی که عزیز خود را از دست داده اند دچار خشم و سرخوردگی می شوند (از طبیعت، سازمان های درگیر و حتی متخصصان تیم های امداد و نجات و همنوردان متوفی)، تبعات روانشناختی که سالیان متمادی از خاطره ها پاک نخواهد شد و احساسات عمومی را جریحه دار ساخت. از سویی اذهان عمومی به این نتیجه می رسد که کوهنوردی ورزشی خطرناک و هولناک است که به راحتی جان می ستاند و ای بسا پدران و مادرانی که به فرزند خود اجازه ی ورود به این رشته را نخواهند داد.

گرچه این حوادث بعد دیگری هم داشت که نباید نادیده انگاشت: امدادگرانی که دهها نفر حادثه دیده در کوهستان را در کمال تخصص و فداکاری نجات دادند ، کوهنوردان حرفه ای که با آمادگی همه جانبه خود به همنوردان گرفتار در کولاک کمک کردند تا جان سالم به در ببرند و کوهنوردی که بادگیر خود را به همنوردش می بخشد. کوهستان زیبا، بخشنده ، مهربان و عرصه ی هیجان ، چالش و مقاومت است به شرطی که آرام باشد و با رعایت همه ی جوانب ایمنی و احتیاط به سراغش برویم همچون کوهنوردان نامداری مثل آقای عظیم قیچی ساز که باعث افتخار ایران و ایرانی هستند.

 

✍️ رحیمه سعیدی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی انجمن پزشکی کوهستان ایران

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.