• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1
اموزشی:

هنگام خرید کفش کوهنوردی به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • کد خبر : 4544
  • 14 آبان 1399 - 15:29
هنگام خرید کفش کوهنوردی به چه نکاتی توجه کنیم؟
کوهنوردی:کفش مناسب را به جرات می‌ توان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات کوهنوردی معرفی کرد.

 

کوهنوردی: به گزارش گروه اموزشی بام نیوز، کفش مناسب را به جرات می‌ توان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات کوهنوردی معرفی کرد. انتخاب و خرید یک کفش کوهنوردی مناسب نه تنها صعود را برای شما آسان و لذت‌بخش‌‌تر می‌ کند، بلکه احتمال بروز هرگونه حادثه را نیز کاهش خواهد داد. با این حال، هیچ کفشی وجود ندارد که برای تمام مصارف مرتبط با کوهنوردی مناسب باشد. انتخاب کفش باید بر اساس نوع مسیر، شرایط آب و هوایی، شرایط جسمانی شما و برخی دیگر از موارد انجام شود. در ادامة این مطلب به ارائه راهنمای خرید کفش کوهنوردی خواهیم پرداخت و نکاتی را متذکر خواهیم شد که هنگام خرید این نوع کفش باید به آن ها توجه داشته باشید

مدل‌های مختلف کفش کوهنوردی

?????
?پوتین کوهنوردی
استفاده از انواع پوتین برای کوهنوردی موضوعی جدید نیست. بسیاری از کوه نوردان از دیرباز اقدام به استفاده از انواع پوتین جهت صعود به کوه‌های مختلف می‌کردند. پوتین های کوهنوردی انواع مختلفی دارند. از مدل های تمام چرم گرفته، تا مدل‌های جدیدتر امروزی که با استفاده از الیاف و پارچه‌های مخصوصی تولید می‌شوند. به‌هرحال، این پوتین‌ها از هر نوع جنسی هم که ساخته شوند، این مزیت بزرگ را به همراه دارند که پوشش بیشتری برای پا و به خصوص مچ و قوزک پا کوهنورد ارائه می‌کنند. البته همین مزیت باعث شکل گیری نقطه ضعف این پوتین می‌شود: یعنی وزن بیشتر پوتین نسبت به سایر کفش‌های کوهنوردی.

?کفش کوهنوردی
استفاده از مدل های مختلف کفش کوهنوردی نسبتاً معمول‌تر است. کفش های کوهنوردی مدل های مختلفی دارند و هرکدام از آن ها برای مسیرهای مشخصی مناسب است. برخی از آن‌ها برای پیمایش‌های آسان و کوتاه مدت مناسب هستند، برخی دیگر استقامت و قدرت بیشتری دارند و استفاده از آن‌ها برای مسیرهای دشوارتر نیز مناسب خواهد بود. بسیاری از کفش‌ های کوهنوردی ارتفاعی کوتاه دارند،‌ تاجایی که مچ پا شما را نیز پوشش نخواهند داد. مزیت عمده کفش کوهنوردی، وزن کمتر آن ها در مقایسه با پوتین های کوهنوردی است. در نظر داشته باشید که هنگام انتخاب این کفش‌ ها، گزینه های متعددی را پیش رو خواهید داشت و انتخاب خود را بر اساس نیازهای خود انجام دهید.

?کفش یا پوتین؟ کدام را انتخاب کنیم؟
این سوالی است که بسیاری از کوهنوردان مبتدی با آن روبرو می شوند. انتخاب بین این دو مورد بسته به عوامل مختلفی خواهد داشت. پوتین های کوهنوردی وزن بیشتری دارند،‌ اما وزن تنها عامل مهمی نیست که باید آن را در نظر داشته باشید. شرایط محیطی، مسافت مورد نظر، سختی مسیر و حتی قدرت پا و مچ پای شما جزو عوامل مهمی هستند که در انتخاب شما بین کفش و یا پوتین کوهنوردی تاثیرگذار خواهند بود. پوتین ها عموماً در برابر برف، گل و آب مقاوم هستند و استفاده از آن ها برای مسیرهای با درجه سختی بالا ضروری است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پوتین ها از کفش های کوهنوردی گرم‌تر هستند.

?مهم ترین ویژگی های یک کفش و یا پوتین کوهنوردی
به صورت کلی این ۹ مورد را می توان به عنوان مهم ترین ویژگی هایی در نظر گرفت که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید آن ها را در نظر داشته باشید.

?وزن: یک مثل معروف در مورد وزن کفش در بین کوهنوردان وجود دارد: «یک کیلو وزن اضافی در پاها برابر با ۵ کیلو وزن اضافی در کوله پشتی است». بنابراین، هرچه کفش شما سنگین تر باشد، وزن بیشتری را باید تحمل کنید و حرکت شما دشوارتر خواهد بود.
مقاومت در برابر آب: انتخاب کفش و یا پوتین های ضدآب موضوع مهمی است. این موضوع در مورد پوتین اهمیت بیشتری دارد، چراکه در صورت نفوذ آب به داخل آن، باعث ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد. بنابراین، هنگام خرید کفش کوهنوردی حتماً دقت داشته باشید که جنس آن ضدآب باشد، ولی اجازه‌ی تنفس را نیز به پاهای شما بدهد. این امر باعث می شود دمای پا داخل کفش زیاد نشده و احساس راحتی داشته باشید.

?کفی مناسب: وجود کفی مناسب که به خوبی بتواند از گودی کف پا حمایت کند یکی از ویژگی های مهم کفش کوهنوردی است. این ویژگی باعث می شود پاهای شما دیرتر درد گرفته و اینکه فشار کمتری به آن ها وارد شود. برخی از افراد ترجیح می دهند تا از کفی های سفارشی و ارتوپاتیک مخصوص پاهای خود استفاده کنند.

?جلوگیری از صدمه: پیچ خوردن پا و آسیب دیدن پنجة پا دو مورد از متداول ترین آسیب هایی هستند که در کوهنوردی شایع هستند. بنابراین، یک کفش کوهنوردی مناسب باید قادر باشد به اندازة کافی از مچ پای شما حمایت کند. علاوه بر این، یک کفش کوهنوردی مناسب باید فضای کافی در بخش های جلویی داشته باشد تا در زمان حرکت در مسیرهای سراشیبی، فشاری به انگشتان پا وارد نشود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.