• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
3

چند بار اولین بار

  • کد خبر : 52404
  • 14 شهریور 1400 - 20:46
چند بار اولین بار
بام نیوز: آیا حافظۂ ثبت شده‌ای در فدراسیون کوهنوردی وجود دارد یا خیر !؟ 

در سال ۱۳۹۴ ، همان موقع که کوهنوردی ایران هنوز به شرایط امروز دچار نشده بود ، بانوی کوهنورد خراسانی ،خانم ملیکا ولی زاده در یک زمان فشرده و برنامه‌ریزی شده چهار جبهه قله دماوند را با موفقیت صعود نموده و به اذعان همه ، ایشان اولین بانویی بودند که توانستند به این رکورد دست یابند . و در همان سال نیز خانم زهره غنی زاده از شهرستان آمل این برنامه را به اتمام رساندند که گزارشات صعودشان را در PDF مبسوطی ارائه خواهم نمود .

اما در شهریور ۱۴۰۰ بانوی ورزشکار دیگری , خانم نگار سماک نژاد ادعا فرمودند که برای اولین بار ، دماوند را از چهار جبهه صعود نموده ، و به این افتخار نائل شدند .

مایۂ خرسندی ست که توانمندی بانوان کوهنورد به اندازه ایست که بسیاری از آنها توانایی انجام این امور را به دست آورده و مایه افتخار خود و جامعه کوهنوردی و جامعه زنان ایران زمین شده اند .

اما پرسش اینجاست ؛ که آیا حافظۂ ثبت شده‌ای در فدراسیون کوهنوردی وجود دارد یا خیر !؟

آیا آمار و اطلاعات موجود ، در دست کسی نیست که هر روز مدعی تازه ای برای” اولین بار ” ظهور می کند !؟

خوب است که کوهنوردان گرامی و دوستداران ایشان پیش از اعلام این موفقیت‌ها ، استعلام نموده و چنانچه پیش از آنها کسی به این رویه عمل کرده و موفق بوده ، خود را اولین شخص در آن مقوله ‌قلمداد نکنند .

همواره ثبت رکورد و رقابت ، باعث پیشرفت در بین کسانی می شود که در آن فعالیت ورزشی مشغولند ، اما ثبت این رکوردها و حد نصابهای به دست آمده وظیفه چه ارگانی است ؟

قطعأ فدراسیون کوهنوردی ، که ظاهرأ ابزار نظارت بر عملکرد و رفتار مجموعه زیردست خود ندارد و هر از چندگاهی مدعیان تازه بروز و ظهور می‌کنند “که ما اولین در صعود فلان قله و برنامه کوهنوردی هستیم” !

وجود یک سامانه ثبت کننده در زمینه های (زمان صعود ، فصل صعود ، سن و وزن صعودکننده ، تجهیزات همراه و گزارشات هنگام صعود ) ، و دریافت این استعلامات از سوی درخواست کنندگان می‌تواند این مضحکه را به پایان برساند ، تا ارزش و اعتبار رکوردهای های ثبت شده مخدوش نگردد .

چنانچه این سامانه وجود دارد ، باید رکوردگیران را مورد خطاب قرار دهیم که چرا پیش از اعلام خبر صعود ، از مراجع ذیصلاح استعلام نگرفته اند !؟

و چنانچه این سامانه اطلاع رسانی و آماری وجود ندارد ، باید از مرجع اصلی این ورزش پرسید که چگونه با این همه فعالیت از سوی کوهنوردان ، سامانه متشکلی به جهت ثبت و ضبط و ارائه آن به درخواست کنندگان موجود نیست ، تا بدینوسیله علاقه‌مندان بتوانند پیش از هر رکوردگیری ، از آن سامانه استعلام نموده و مدعی کارهای تکراری نشوند .!!

گفتنی ست ، تنها در یک مورد می‌توان رکوردها را بر دیگری ارجح دانست ، آنهم اینکه خانم نگار سماک نژاد در زمان کوتاهتری توانسته باشند این رکورد را به دست بیاورند و ثبت کنندگان پیشین این رکورد ، از لحاظ زمانی از ایشان عقب تر باشند .

بهرصورت ، انجام اینگونه صعودها هیچ بار فنی برای کلیّت ورزش کوهنوردی نداشته و صرفأ یک رکورد شخصی ست . اما وجود یک سازمان متشکل و برنامه مدار میتواند اصحکاک بین کوهنوردان را کمتر از پیش نموده و دوستی ها را پایدار تر کند .

پ.ن

با سپاس از خانم احمدیانفر به جهت ارائه مدارک و همکاری در جمع آوری اطلاعات .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.