• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

چیت میل چیست؟

  • کد خبر : 28903
  • 08 اسفند 1399 - 0:30
چیت میل چیست؟
بام نیوز: 90% مواقع باید متناسب با برنامه غذایی مربوط به اهداف ورزشتان تغذیه کنید و 10% مواقع می توانید هرچیز دیگری که در برنامه غذایی تان نیست بخورید.

یکی از سوال های رایج ورزشکاران اینه که اگر هر از گاهی یک وعده آزاد یا همون چیت میل (Cheat Meal) بخورن باز هم میتونن به هدف های ورزشی خود برسند یا نه؟ چیت میل ها از خوش اندام شدن و چربی سوزی شما جلوگیری نمی کنند. در واقع حتی برترین متخصصین تغذیه مثل آلن آراگون و جان براردی هم از نظریه ۹۰-۱۰% حمایت می کنند.

قانون ۹۰-۱۰% در تغذیه

این قانون بیان می کند که ۹۰% مواقع باید متناسب با برنامه غذایی مربوط به اهداف ورزشتان تغذیه کنید و ۱۰% مواقع می توانید هرچیز دیگری که در برنامه غذایی تان نیست بخورید. اگر به چیت میل ها به این دید نگاه کنید، از برنامه چربی سوزی و هدف های ورزشتون هم دور نشدید.

علاوه بر این نکته ها، راه حل های تقلب کردن دیگه ای هم هست. طبق نظر آلن آراگون، دوره بعد از ورزش بهترین زمان برای خوردن چیت میل هست. چون احتمال بیشتری وجود داره که این غذاها به عضلاتتان برسند و برای عضله سازی استفاده بشوند و تبدیل به چربی نشوند.

حتی اگر یک ورزش با شدت پایین هم انجام بدهید، هم عضلاتتان می توانند مانند اسفنج عمل کرده و مانع ورود بیش از حد کربوهیدرات ها شوند و در نتیجه خیلی خیلی کمتر چربی سازی می کنید.

چیت میل برای بدن لازمه!

حتی یک مطالعه هم وجود ندارد که ثابت کرده باشد که چیت میل باعث افزایش متابولیسم بدن می شود، اما از نظر روانی برای ما لازم هستند. خیلی سخت است که شخصی ۷ روز هفته روی رژیم غذایی اش باشد.

رژیم گرفتن طولانی خیلی سخت و سنگین است، مخصوصاً اگر برای زمان طولانی مثلا ۱۲ هفته باشد. بنابراین مقدار کمی از غذاهای خارج از برنامه به شما کمک می کنند که در طولانی مدت آرامش و ثبات روانی بیشتری داشته باشید.

دقت کنید که چیت میل مثل غذا خوردن بیش از حد یا همون ریفید (Refeed) نیست، خیلی مواقع این دو اصطلاح با هم اشتباه گرفته می شوند.

چیت میل غذایی است که جزو برنامه غذایی شما نیست و معمولاً غذاهایی مثل پیتزا و همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده هستند.

ریفید، افزایش برنامه ریزی شده کالری مصرفی در طی حدود ۸ تا ۱۲ ساعت است، که مقدار زیادی کربوهیدرات را شامل می شود.

فرض کنید که شما ۵ روز در هفته رژیم سرسخت غذایی دارید که فقط ۱۷۰۰ کالری مصرف می کنید و برای یک روز ریفید می کنید و بیشتر غذا می خورید و برای یک هدف خاص ۲۷۰۰ کالری بیشتر مصرف می کنید. ریفید ها مخصوصاً برای افراد با رژیم غذایی کالری پایین و کربوهیدرات پایین خیلی مهم هستند، چون باعث می شوند که منابع گلیکوژن عظلات پر شوند و متابولیسم به حداکثر برسد.

فقط یک وعده آزاد، نه زیاده روی بیش از حد

تا زمانی که ۹۰% مواقع غذای سالم می خورید، می توانید هفته ای ۱-۲ بار هم چیت میل بخورید تا از نظر روانی و ذهنی تحت فشار نباشید.

حواستان باشد که چیت میل فقط بیشتر برای چشیدن و ارضای میل به خواستن یک غذای خاص هست نه اینکه وارد یک رستوران بوفه آزاد شوید و هرچقدر که میتونید بخورید!

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=28903
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانون کوه نوردان کردستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.