• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
2

کنترل جمعیت حشرات در دست مارمولک‌ها / وجود سیانور در دم مارمولک‌ها علمی نیست

  • کد خبر : 52665
  • 16 شهریور 1400 - 20:20
کنترل جمعیت حشرات در دست مارمولک‌ها / وجود سیانور در دم مارمولک‌ها علمی نیست
بام نیوز: یک کارشناس محیط زیست، درباره سمی بودن مارمولک خانگی و ترس بی مورد از این خزنده می‌گوید: این خزنده بی آزار است و نبود آن‌ها در چرخه حیات بشر مشکل ایجاد می‌کند.

مهدی زارع خورمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز از یزد، اظهار کرد: فواید زیستی مارمولک‌هایی که ما در سطح شهر و اماکن مسکونی و خانه‌ها می بینیم بسیار زیاد است، دم مارمولک و خود آن سمی نیست و کشتن این خزنده بی آزار به چرخه زیستی لطمه می زند.

وی با بیان این‌که مارمولک‌ها از جمله بی آزار‌ترین آفریده‌های طبیعت‌اند، افزود: برخی مردم بر این عقیده‌اند که مارمولک‌ها دم خود را به این علت جا می‌گذارند تا موجود شکارچی آن را بخورد و به واسطه وجود سم در آن از بین برود در حالی که این باورها بیشتر خرافی و نادرست است.

این پژوهشگر محیط زیست همچنین با بیان این‌که نظرات در مورد وجود سم سیانور یا ترکیباتی از آن در دم مارمولک‌ها پایه علمی ندارد خاطرنشان کرد: مارمولک‌های خانگی در گروه سوسمارها از خزندگان هستند و بدنی نرم و لطیف دارند که در خانه‌های مسکونی در نقاط مختلف پراکنده شده‌ و به حفظ چرخه زیستی کمک می‌کنند.

زارع خورمیزی با بیان این‌که قطع شدن دم مارمولک جنبه دفاعی دارد و این مکانیسم که در اکثر مارمولک‌ها دیده می‌شود به صورت ارادی است یادآورشد: دم برخی از مارمولک‌ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به‌طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه‌های کنده می‌شود.

وی تصریح کرد: دم کنده شده به‌علت باقی ماندن خاصیت عصبی – عضلانی به ‌طور موقت شروع به جنبیدن کرده و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می‌کند و در این حین خود حیوان فرصت فرار می‌یابد.

این کارشناس محیط زیست با بیان این‌که مارمولک‌ها مانند تمام موجودات زنده دیگر نقش اکولوژیک موثری دارند، و نبود آن‌ها در چرخه حیات مشکل ایجاد می‌کند، افزود: یکی از مهم‌ترین نقش‌های اکولوژیک مارمولک‌ کنترل جمعیت حشرات است، و در بسیاری از موارد زمانی‌که مردم گونه‌ای مانند مارمولک را در طبیعت یا منازل خود مشاهده می‌کنند در جهت از بین بردن آن اقدام می‌کنند، این در حالیست که مارمولک به‌ تنهایی کنترل‌کننده جمعیت حشرات و عنکبوت است.

وی در پایان با اشاره به این‌که متاسفانه سمی بودن مارمولک ها آنچنان برای مردم مختلف جا افتاده است که هرچه سعی بر رد این موضوع از طریق مستندات علمی می‌شود فایده‌ای ندارد تاکید کرد: مردم نباید دید بدی نسبت به مارمولک‌های خانگی داشته باشند و آن ها را از بین یبرند، باید از کشتن این گونه مفید جانوری جلوگیری کنند و سعی در حفاظت مارمولک‌های خانگی کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.