• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
5

کوهنوردان مهابادی یاد و خاطره ” محمد اوراز ” را گرامی داشتند

  • کد خبر : 53724
  • 23 شهریور 1400 - 1:20
کوهنوردان مهابادی یاد و خاطره ” محمد اوراز ” را گرامی داشتند
بام نیوز: جمعی از کوهنوردان مهابادی با پیمودن حد فاصل بین مهاباد تا نقده یاد و خاطره "محمد اوراز" نخستین ایرانی فاتح قله اورست را گرامی داشتند.

رییس اداره ورزش و جوانان  در گفت و گو با خبرنگار بام نیوز اظهار داشت: “کارزان قزاق” و “علی شجاعی” ۲ کوهنورد ملی پوش این شهرستان در یک حرکت نمادین به مناسبت سالروز درگذشت “محمد اوراز” مسیر شهرهای مهاباد تا نقده را به صورت کوهپیمایی طی کردند.

قرنی مصطفی پور اضافه کرد: این کوهنوردان از ساعت سه بامداد امشب حرکت خود را از میدان شهرداری مهاباد شروع و پس از هشت ساعت و طی کردن ۴۵ کیلومتر به آرامگاه کوهنورد نامی کشورمان “محمد اوراز” رسیدند.

وی بیان کرد: هر سال در سالروز وفات این اسطوره کوهنوردی کشورمان آیین گرامیداشت یاد و خاطر وی با اعزام تیم‌های کوهنوردی به قلل مرتفع استان و تجمع بر سر آرامگاه وی با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان این رشته ورزرشی برگزار می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه رشته کوهنوردی و علاقه مردم این دیار به رشته کوهنوردی است.

به گزارش بام نیوز، ۱۶ شهریور در تقویم کوهنوردی ایران روز غم‌انگیزی است چون در چنین روزی ورزش کوهنوردی کشورمان یکی از قهرمانان و بزرگمردان خود “محمد اوراز” را که بر اثر سقوط از قله هفت هزار و ۹۰۰ متری «گاشابروم» پاکستان مصدوم شده بود، از دست داد.

این قهرمان نام آشنای کوهنوردی کشورمان در آخرین صعود خود به قله گاشابروم پاکستان، به همراه همنورد خود زنده‌یاد «مقبل هنرپژوه» گرفتار بهمن شد و پس از سقوط به شدت آسیب دید و پس از تحمل ۲۰ روز درد و ناراحتی به خاطر آسیب‌های جدی از ناحیه سر و کمر، قلبش از تپش افتاد و نامش برای همیشه در دل اورست‌نوردان زنده ماند.

“اوراز” واژه‌ای به زبان کُردی که معنی آن “بلندی و ارتفاع” است و “محمد” با عشق و علاقه خاص به طبیعت و ورزش کوهنوردی برای نخستین بار در سال ۱۳۶۷ به این ورزش روی آورد و در همان سال گروه کوهنوردی«قندیل» را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۳۷۳ به همراه جمعی از دوستان خود و پیشکسوتان کوهنوردی نقده کانون کوهنوردان این شهرستان را تاسیس کرد و فعالیت حرفه‌ای وی از این دوران آغاز شد.

اوراز در نخستین فراخوان اردوهای تیم ملی در سال ۱۳۷۶ به عضویت تیم ملی کوهنوردی ایران درآمد و اولین تجربه هیمالیانوردی خود را به همراه تیم ملی به قله «راکاپوشی» با ارتفاع هفت هزار و ۷۸۸ کشور پاکستان با موفقیت سپری کرد.

سال ۱۳۷۷ نقطه اوج حضور «اوراز » در ورزش کوهنوردی بود و در ۳۰ اردیبهشت این سال توانست به همراه سه نفر از اعضای تیم ملی کوهنوردی ایران شامل «حمیدرضا اولنج»، «حسن نجاریان» و «جلال چشمه قصابانی» برای نخستین بار به قله اورست بلندترین قله جهان صعود و مدال طلای کوهنوردی جهان را کسب کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.