• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24677
1

گردهمایی مردمی بمناسبت روز جهانی تالاب ها در نظر آباد کرج

  • کد خبر : 24524
  • 20 بهمن 1399 - 12:27
گردهمایی مردمی بمناسبت روز جهانی تالاب ها در نظر آباد کرج
بام نیوز: در گردهمایی مردمی در حمایت از تالاب صالحیه دوست داران محیط زیست اقدام عملی نسبت به این موضوع انجام دادند.

به گزارش بام نیوز ، همزمان با پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون رامسر، مراسم روز جهانی تالاب‌ها به همت موسسه فرهنگی ورزشی دوستداران قله ها و طبیعت (کانون کوه ) به همراه دیگر دوستداران محیط زیست از جمله دفتر انجمن کوهنوردان ایران تهران همنوردان انجمن کوهنوردان دفاتر نمایندگی ها کرج مهرشهر – ساوجبلاغ – و نمایندگی آبیک آوای پرندگان البرز ،صعود بچه های البرز ،گروه طبیعت گردی و سایکل توریست ،حامیان تالاب صالحیه ، هئیت سوارکاری نظر آباد با همکاری هیئت کوهنوردی استان البرز در کنار تالاب صالحیه برگزار شد.

حضوردوستان و بزرگان فعال در محیط زیست

در این گردهمایی دوستان و بزرگان فعال در محیط زیست از جمله جناب اقای عباس محمدی مسئول دیده بان کوهستان استاد حسن نجاریان هیمالیانورد کشورآقای نادر ضرابیان فعال محیط زیست آقای کامبیز بختیاری کنشگر محیط زیست آقای حمید مهرپرور پرنده شناس کشور آقای کاظم شفیعی مسئول محیط زیست استان در مورد ضرورت توجه تالاب ها مطالبی ایراد کردند.

تالاب های طبیعی جزو اکوسیستم های فعال و حیاتی بر روی زمین هستند. در واقع این تالاب ها هستند که با فراهم ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه، به بقای گونه های جانوری و گیاهی روی زمین کمک می کنند. بسیاری از چرخه های حیات را اگر مشاهده کنید، بخش مولد آن ها به تالاب ها برمی گردد.

درون تالاب ها بی شمار حیات و زندگی دیده می شود. این تالاب ها هستند که از انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند. به طور مثال، از بین ۲۰ هزار گونه مختلف ماهی که در سطح جهان یافت شده اند، بیش از ۴۰ % آن ها در آب های شیرین (تالاب های طبیعی) زندگی می کنند. تالاب های طبیعی را به عنوان ذخیره گاه های بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی نیز محسوب می کنند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز ، ۲ فوریه برابر با ۱۳ بهمن‌ماه، روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است. در این روز در سال ۱۹۷۱ میلادی، برابر با ۱۳۴۹ شمسی در شهر رامسر ، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «معاهده رامسر» مشهور شد.

ایران بنیانگذار و یکی از اعضای اصلی کنوانسیون رامسر است و با توجه به ساختار طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی، تالاب‌های ایران بخش مهمی از تالاب‌های جهانی رامسر به شمار می‌روند.

در این گرد همایی ضمن گرامی داشت روز تالاب ها بیانیه ای نیز نسبت به وضعیت نابسامان تالاب صالحیه به امضا شرکت کنندگان رسید تا در این خصوص حامیان محیط زیست عکس العمل خود را به نمایش بگذارند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.