• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2
گزارش صعود

گزارش صعود بر بام استان همدان .

  • کد خبر : 6835
  • 28 آبان 1399 - 2:07
گزارش صعود بر بام استان همدان .
گزارش صعود بر بام یخچال .

اين قله به يخچال صاحب الزمان ( ع ) نيز شهرت دارد. و تابش نور خورشيد در آن مايل است و به همين دليل گرماي كمتري به آن مي رسد برفهايش ديرتر ذوب مي شود. و. اطلاق نام يخچال نيز به همين علت است. اولين برف پائيزي و يا زمستاني اين كوه را سفيد پوش مي كند و حتي در تابستان نيز داراي هواي بسيار سردي است. و بيشترين آب ورودي به سد اكباتان همدان از طريق همين قله تامين مي شود. راه صعود، از طريق دره مرادبيك به چشمه سنگ سفيد، و در ادامه به هزارپيچ و سپس به يخچال مي رسد. اين قله از خط الراس تاريك دره نيز قابل دسترسي است.

 

پس از تأخیری که به دلیل خرابی مینی بوس بوجود آمد ساعت ۸ به همدان رسیدیم و بر اساس هماهنگی قبلی با همکاران استان همدان پس از صرف شام و استراحت مقرر شد فردا صعود از میدان مراد بیگ باتفاق همنوردان همدان آغاز شود .

پس از آمادگی با کمی تأخیر به سمت میدان مراد بیگ (نقطه شروع صعود ) حرکت نمودیم و نهایتا” با پیوستن همنوردان همدان (سرکار خانم ملکی و آقایان غلامپور و خضریان) ساعت ۶ صبح از دره مراد بیگ به سمت قله یخچال صعود آغاز گردید .

دره مراد بیگ روستایی است پر آب با باغهای سر سبزو انواع درختان میوه که در طول دره ای طویل قرار گرفته است.
پس از پیمودن مسیر کوچه باغهای دره مراد بیگ به محلی که چند اتاقک و آغل سنگی داشت، و خانه ییلاق نام دارد، رسیدیم. در سمت چپ خانه ییلاق در آنسوی رودخانه دره ای است که راه صعود به قله یخچال است و سمت راست خانه ییلاق مسیر قله کمر لرزان می باشد.

ما به مسیر خود در دره،که شیب ملایم داشت، ادامه دادیم و در مکانی مناسب پس از صرف صبحانه مسیر خود را از کنار رودخانه ادامه دادیم و به «هزار پیچ» رسیدیم پس از پیمودن هزار پیچ  و عبور از شیب نسبتا” تند به پناهگاه دیدنی و تمیز یخچال رسیدیم .

 

 ورودی پناهگاه جا کفشی داشت ویک اتاق طبقه پایین و اتاق دیگر در طبقه دوم که به وسیله سه پله جدا می شد، انبار و سرویس بهداشتی از جمله امکانات پناهگاه بود . و واقعا منظم و مرتب بود.

پس از استراحتی مختصر از پناهگاه به سمت قله حرکت نمودیم و تمامی اعضاء گروه در ساعت ۱۱:۳۰ بر روی قله زیبای یخچال با ارتفاع ۳۵۸۰متر ایستادند .

چشم انداز بسیار زیبایی بود و همه قله های رشته کوه الوند قابل مشاهده بودند. قله یخچال روی خط الراسی قرار دارد که ادامه این خط الراس از سمت جنوب شرقی به کلاه قاضی،که آخرین قله رشته کوه های الوند است، می رسد. از قله یخچال یالی به سمت غرب کشیده شده که در دشت شرقی قله خان گرمز و روستای سرکان(سنجوزان) می باشد. این یال در نقشه ها «گاوبر» و در اصطلاح کوهنوردان «اردک مردک» نامیده می شود.

پس از توقفی کوتاه و گرفتن عکس یادگاری قله را ترک کرده و پس از رسیدن به پناهگاه و استراحت و خوردن مقداری تنقلات مسیر فرود را از سمت چپ پناهگاه که شیب کمتری داشت ولی طولانی تر بود ادامه دادیم ودر ساعت ۱۶ به میدان مراد بیگ رسیدیم .

سپس در محل استراحت که دوستان همدانی تدارک دیده بودند برای صرف نهار حاضر شدیم و پس از استراحت ، ساعت ۱۷:۲۰ به سوی تهران حرکت کردیم و ساعت۲۲:۴۵ در تهران مقابل درب اصلی بانک با همنوردان تا صعود خاطره انگیزی دیگر خداحافظی کردیم .

در پایان از زحمات همکاران استان همدان به خصوص آقای شاملو و همنوردان همدانی که گروه را همراهی نمودند نهایت تشکر و سپاس را داریم .

نفرات شرکت کننده: ۱- زویا نعمتیان ۲- هانیه خطیون ۳-محمد مهدی بقایی ۴- نعمت شعبانی ۵- خدایار سعید پناه ۶- کیوان بیدل ۷- بابک جواد زاده ۸- مهدی خضریان ۹- مریم ملکی ۱۰- شاهرخ غلامپور ۱۰- مهرداد شامنصوری ( سرپرست

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6835
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه مهر بانک کشاورزی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.