• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

گزارش صعود به قله قاشمستان

  • کد خبر : 17041
  • 17 دی 1399 - 18:45
گزارش صعود به قله قاشمستان
گزارش صعود به قله قاشمستان

مشخصات کلی برنامه:

موضوع:                       گزارش برنامه صعود به قله قاشمستان (طرح سیمرغ)

نوع و سطح برنامه:      نیمه سنگین

تاريخ اجرای برنامه:       ۱۳۹۷٫۴٫۱۴,۱۵

میعادگاه:                     دروازه شیراز ابتدای خیابان هزار جریب

وسیله نقلیه:               مینی بوس

نام مسئولین:

سرپرستآقای صالح کابلی  سر قدم: آقای محمود عشاقی  ته قدم:  آقای داوود کمالی مسئول فنی: اقای صالح کابلی  گزارش نويس: خانم شیما عسگری

سیمای جغرافیايی منطقه:

نام منطقه: دنا قاش مستان (بیژن۳)

وجه تسمیه بیژن ۳، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک می باشد. بسیار جالب است با توجه به وجود شکاف و قاش انتهای قله نامگذاری شده (قاش یا قاچ به معنی شکاف و چاک است) و گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفتگیری و مست شدن به این شکاف می ایند و به همین روی این قله قاش مستان نام گرفته است.

قله قاش مستان بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا می باشد و در میان ده قله مرتفع ایران جایی دارد. رشته کوه دنا در مرز استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که به نقلی بیش از ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر را در دل خود داراست که این نیز در بین کوه های ایران تعداد قابل توجهی محسوب می شود. رشته مرکزی دنا که قله قاش مستان در آن قرار دارد بیش ۱۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد که مسیر آن از روستای خفر به سمت گردنه بیژن می باشد و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود میکشد. طبیعت این منطقه سردسیر، بیشتر ایام دارای برف در ارتفاعات، و رودخانه های خروشان در پایین دست است و تنوع جانوری از پرندگان شکاری و حیوانات وحشی تا انواع شکارها باعث شده که منطقه حفاظت شده دنا حیات وحش جالبی را در برگیرد. راه دسترسی از اصفهان به سمت شهرضا و سمیرم و سپس روستای حنا و خفر می باشد..

بهترین و نزدیکترین راه این بلندترین قله که پس از حوض دال بیشترین صعود کننده را داراست روستای خفر از جهبه شمالی می باشد.

مسیر صعود برنامه:  روستای خفر از جبهه شمالی می باشد.

ارتفاع قله: ۴۴۵۰ متر بلند ترین قله استان کهگیلویه و بویر احمد

 

 تجهیزات مورد نیاز: تجهیزات معمول کوهنوردی مانند کفش مناسب، کوله پشتی ، بادگیر ، باتوم و غذا و تجهیزات شب مانی…

تعداد افراد شرکت کننده: ۱۴ نفر

 

 شرح برنامه:

روز پنجشنبه ۱۴/۴/۹۷ ساعت ۷:۲۰ صبح اصفهان را به مقصد روستای خفر با مینی بوس ترک کردیم. پس از خوردن صبحانه در شهر شهرضا و گذشتن از شهر سمیرم و چند روستا ساعت ۱۲ ظهر به خانه کوهنوردان در روستای خفر رسیدیم.

پس از صرف ناهار و آماده شدن برای صعود ساعت ۱۳:۳۵ خانه کوهنوردان را به ارتفاع ۲۲۰۸ متر از سطح دریا با کوله سنگین ترک کردیم.

مسیر ابتدا از کوچه باغ ها شروع میشد بعد از گذشتن از مسیر کوچه باغ بسیار زیبا با شیب نسبتا کم به مدت ۴۵ دقیقه به ابتدای دره رسیدیم که رودخانه ای از وسط دره عبور میکرد. از سمت راست دره وارد پاکوب شدیم و به پیمایش ادامه دادیم.ساعت ۱۵ به چشمه احمد رسیدیم و کمی در آنجا استراحت کردیم.

سپس با پیمودن شیب نسبتا زیاد زیر پناهگاه ساعت ۱۶:۳۰ به پناهگاه شمالی دنا به ارتفاع حدود ۳۰۰۰ رسیدیم. گروه های دیگر کوهنوردی قبل ما به پناهگاه رسیده بودن و داخل پناهگاه جا نبود سپس مجبور شدیم بیرون پناهگاه کمپ بزنیم.

ساعت ۴:۳۰ صبح بیدار باش بود پس از اماده شدن و گذاشتن وسایل اضافی در چادر ها ساعت ۵:۱۵ صبح شروع به حرکت کردیم. قبل از ما گروهی از استان قم استارت زده بود که روشنایی هد لایت هایشان از دور پیدا بود.

پس از پیمودن مسیرحدود ۴ ساعته که شامل شن اسکی و شیب های تند و چند تراورس با حمایت طناب از یخچال ها  ساعت ۸:۴۵ به گردنه به ارتفاع حدود ۴۰۰۰ متر رسیدیم و صبحانه را در آنجا خوردیم. سپس ساعت ۹:۱۵ دوباره شروع به حرکت کردیم. ساعت ۱۰:۵۰ در ارتفاع ۴۳۰۰ به چشمه با آب بسیار خنک و گوارا رسیدیم پس از کمی استراحت ساعت ۱۱:۴۰ به قله قاشمستان به ارتفاع ۴۴۵۰ بلندترین قله رشته کوه دنا رسیدیم. گروه های زیادی از شهر بوشهر، دماوند، قم، تبریز در طول مسیر بودند.

 

 

پس از گرفتن چند عکس یادگاری و اجرای مراسم قله و کمی استراحت ساعت ۱۲:۴۵ به سمت پایین حرکت کردیم. مسیر برگشت همان مسیر رفت بود و باید با دقت زیادی حرکت میکردیم چون خطر ریزش سنگ به خاطر شن اسکی بودن مسیر و شیب تند زیاد بود. سپس ساعت ۱۸ به پناهگاه رسیدیم. پس از خوردن ناهار و بستن کوله ها ساعت ۱۹ به سمت روستای خفر حرکت کردیم. ساعت ۹:۳۰ به خانه کوهنوردان رسیدیم و ساعت۲۲:۳۰ با مینی بوس به سمت اصفهان حرکت کردیم. بالاخره ساعت ۳ صبح به اصفهان رسیدیم.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17041
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی پرواز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.