پایگاه خبری بام | فرزانه انصاری در دویستونودوپنجمین نشست شورای معاونان و مدیران سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: گذار از نسل دوم استانداردها به نسل سوم، مستلزم حرکت از استانداردهای اجباری به سمت مقررات فنی است؛ رویکردی که میتواند زمینه بهبود فرآیندهای تولید، تسهیل تجارت و افزایش رقابتپذیری اقتصاد را فراهم کند.
وی با تأکید بر ضرورت گفتمانسازی در این حوزه افزود: تحقق این تحول نیازمند مشارکت تولیدکنندگان، انجمنهای تخصصی، تشکلهای صنفی و دستگاههای اجرایی است. همچنین افزایش آگاهی عمومی و تعامل مؤثر میان بخشهای مختلف، نقش مهمی در استقرار این رویکرد خواهد داشت.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، استقرار نظام جامع مقررات فنی، ارتقای کیفیت و ایمنی کالاها و خدمات، توسعه نظام ارزیابی انطباق، همسویی استانداردهای ملی با استانداردهای بینالمللی، تقویت نظام تأیید صلاحیت، توسعه پژوهشهای کاربردی و نقشآفرینی بیشتر بخش خصوصی را از مهمترین راهبردهای سند جامع استاندارد برشمرد.
انصاری تأکید کرد: برنامههای سال ۱۴۰۵ این سازمان باید بر اساس سند جامع تحول نظام استانداردسازی و مدیریت کیفیت کشور تدوین و اجرا شود. وی همچنین بر اجرای بهموقع تکالیف ابلاغی، بهروزرسانی مأموریتهای سازمان و هماهنگی برنامههای عملیاتی با اهداف کلان حوزه استاندارد تأکید کرد.














