به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، به دنبال سقوط یک هواپیما ، جستجو برای یافتن “جعبه سیاه” آن شکل می گیرد ؛ تا با رمزگشایی از اطلاعات درون آن ، به چگونگی اتفاقات پیش از حادثه دست پیدا کنند.
در بیشتر موارد به دلایل گوناگون و البته رازآلود ، مقصر اصلی سقوط هواپیما کادر فنی پرواز و به خصوص خلبان شناخته میشود.
اما چرا ؟ چون او نیست که پاسخگو باشد .
در حوادث ورزش کوهنوردی که منجر به مرگ یک کوهنورد یا گروهی از کوهنوردان میشود ، به دلیل نبودن وسیلهای به نام “جعبه سیاه” که بتوان با مرور اطلاعات داخلی آن ، دلیل یا دلایل این حادثه را بازخوانی کرد ، همواره سر به مهر ، و بدون جواب به فراموشی سپرده میشود !!
در سقوط یک هواپیما ( خلبان ، تیم پرواز ، سامانه پرواز ، ساختار و سیستم ناوبری هوایی ، پشتیبانی فنی و آموزش کل سیستم توسط مقامات ) نقش دارند .
اما در بیشتر موارد ، کسانی که نیستند همواره مقصر شناخته میشوند !
در حوادث کوهنوردی هم همین مراتب شکل میگیرد ، #کوهنوردی که دچار حادثه میشود و جان خود را از دست میدهد تنها کسی است که از او به عنوان مقصر نام میبرند ، اما آیا واقعیت همه ماجرا این است ؟
چه کسانی جز او در این حادثه نقش داشته اند ؟
۱_خودش
۲_خانوادهاش
۳_ دوستانش
۴_ مربیان و باشگاهها
۵_جامعه و جو فرهنگی حاکم بر جامعه
۶_فدراسیون
۷_رؤسای کشور
شاید باورتان نشود که همه موارد در ایجاد و شکلگیری حوادث کوهنوردی اثرگذار بوده و بیتقصیر نیستند .
نگارنده جامعهشناس نیست و ادعائی بر این پایان ندارد ، شاید یک جستار جامعه شناسانه به شناخت بیشتری از عوامل یک حادثه مرگبار بیانجامد.
و شاید دور از عقل باشد که بخواهیم در کوله هر کوهنورد یک “جعبه سیاه” نصب کنیم تا همه رفتارها و گفتارهای او را ثبت کند ، تا شاید پس از حادثه ای ناگوار ؛ همه چیز این اتفاق بازخوانی شود ، که البته با پیشرفت علم چیز غیرممکنی نیست .
اما در حال حاضر تنها چیزی که می توان به آن توجه بیشتری کرد و اهتمام ورزید #حس_مسئولیت_پذیری است .
اینکه عوامل هفتگانه ای که پیش از این نام بردیم در رفتارها و کردارشان مسئولیتپذیر باشند .
این تنها راهی است که میتوان حوادث ورزش کوهنوردی را به کمترین میزان کاهش داد .