• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24564
3

باران منجی توسکستان شد

  • کد خبر : 5033
  • 18 آبان 1399 - 9:21
باران منجی توسکستان شد
بام نیوز: از دقایقی قبل بارش باران در بخش غربی استان گلستان آغاز شده و با توجه به این بارش پیش‌بینی می‌شود آتش‌سوزی در مناطق صعب العبور جنگل توسکستان که یک هفته از وقوع آن می‌گذرد، به‌طور کامل اطفاء شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز اظهار داشت: آتش‌سوزی در ارتفاعات جنگل توسکستان از شامگاه یکشنبه هفته گذشته آغاز شد و با تلاش‌های نیروهای امدادی و مردمی، آتش در سه جبهه مهار شد اما در ضلع غربی آتش ادامه پیدا کرد.

ابوطالب قزلسفلو بیان کرد: با توجه به وجود مه غلیظ، روز گذشته نتوانستیم از ظرفیت بالگرد هلال‌احمر و هوانیروز سپاه استفاده کنیم. با این وجود نیروها را در قالب ۱۴ گروه ده نفره متشکل از نیروهای مردمی، ارتش، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال‌احمر و هیات کوهنوردی را ساماندهی و به‌صورت پیاده به منطقه اعزام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای، شب گذشته تنها در یک نقطه حریق داشتیم و خوشبختانه با تلاش نیروهای مختلف، آتش در مناطق دیگر مهار شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: از دقایقی قبل باران خوبی در توسکستان شروع به باریدن کرده، البته باران در منطقه اولنگ در ارتفاعات توسکستان هنوز شدید نیست و به‌صورت ملایم در حال باریدن است. امیدواریم با بارش مناسب باران زغال‌هایی که در سطح این منطقه وجود دارد به‌طور کامل خاموش شود.

قزلسفلو در ادامه در خصوص علت طولانی شدن حریق، گفت: حریق در منطقه‌ای صخره‌ای و کاملاً صعب‌العبور رخ داده و راه دسترسی به آن بسیار مشکل است. بعد از مهار اولیه آتش نیز به خاطر سقوط درختان سوخته به دامنه، مجدداً شاهد شروع آتش و گسترش آن در بخش دیگر بودیم. علاوه بر اینها، پوشش کف جنگل قالب مناطق درگیر آتش‌سوزی برگ‌های خشک درختان خزان ‌کرده و کوله خاس و خاس بوده که همین امر کار مهار آتش را سخت‌تر کرد.

وی با اشاره به اینکه سطح این حریق نسبت به حریق‌های سال ۸۹ و دیگر سالها بسیار ناچیز است، گفت: آتش‌سوزی در توسکستان غالباً به‌صورت کف‌سوز بوده و با وجود اینکه به درختان سرپا و سبز شُک وارد می‌شود اما این درختان خشک نمی‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تأکید کرد: بر خلاف موضوعات مطرح شده، توسکستان با ذخیره‌گاه‌های سرخدار استان در ارتفاعات زیارت گرگان و سیاه رودبار علی آبادکتول، کیلومترها فاصله دارد. در این منطقه به‌صورت تک درخت و خیلی محدود سرخدار وجود دارد.

قزلسفلو در خصوص موضوع فرار اسب‌های وحشی از این منطقه، گفت: بر خلاف آنچه که گفته شده، این منطقه اصلاً اسب وحشی ندارد و این اسب‌ها برای کشاورزان منطقه هستند که در خارج از فصل کشاورزی آنها را رها می‌کنند تا در مراتع بالادست چِرا کنند.

وی، عامل آتش‌سوزی را سهل‌انگاری انسانی دانست و گفت: شرایط جغرافیایی منطقه به‌گونه‌ای است که جز افرادی خاص که بیشتر شکارچی هستند، کسی در آنجا رفت‌وآمد نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5033
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.