• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
4

کوهنوردان اردبیل در مسیر نپال/ جدال عشق و خطر

  • کد خبر : 69553
  • 10 بهمن 1400 - 22:35
کوهنوردان اردبیل در مسیر نپال/ جدال عشق و خطر
بام نیوز: یک کوهنورد اردبیلی گفت: هدف ما در صعود آینده و در 2023 صعود به لوتسه با هدف معرفی ظرفیت ها و استعدادهای گردشگری اردبیل است و بنا داریم تا پرچم اردبیل 2023 را در این قله به اهتزاز درآوریم.

وقتی اشتیاق درونی در تو برای صعود و فتح باشد دیگر به خطر فکر نمی کنی، جدال عشق و خطر در درونت اتفاق می افتد، راه های بی برگشت را آغاز می کنی، شاید ماه ها از خانواده ات، از زندگی جمعی دور باشی، ولی به فتح و پیروزی و  اوج می اندیشی، کوهنوردی زمانی لذتش دو چندان می شود که تو زبان طبیعت و کوه را بفهمی و درک کنی، ممکن است در عین نزدیکی به قله برای رسیدن به آن از سوی طبیعت منع شوی، در این لحظه است که باید از همان جایی که ایستاده ای برگردی و به شهرت و فتح تو خالی  فکر نکنی خشم و عشق طبیعت است که تو راه در رسیدن به قله همراهی می کند و تو زمانی می توانی آن مسیر را درست بپیمایی که بتوانی آن را لمس کنی و بفهمی.

خبرنگار بام نیوز پای صحبت های کوهنوردی اردبیلی می نشیند که قرار است سفیر گردشگری استان اردبیل در معرفی پتاسیل های این استان در سال ۲۰۲۳ باشد،

سیاوش شهباززاده  در گفت و گو با بام نیوز با یادآوری اینکه اردبیل در سال ۲۰۲۳ میزبان کنفرانس گردشگری کشورها عضو اکوست، گفت: طی برنامه ریزی با تیم کوهنوردی قصد صعود به لوتسه با هدف معرفی جهانی اردبیل را داریم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از صعودها ایرج معانی کوهنورد بزرگ اردبیل و جهان نیز ما را همراهی کردند، خاطرنشان کرد: هدف ما در صعود آینده و در ۲۰۲۳ صعود به لوتسه با هدف معرفی ظرفیت ها و استعدادهای گردشگری اردبیل است و بنا داریم تا پرچم اردبیل ۲۰۲۳ را در این قله به اهتزاز درآوریم.

شهباززاده با انتقاد از عدم حمایت مسئولان استان از برنامه های این تیم کوهنوردی افزود: بیش از ۲ ماه است که برای دیدار با استاندار اردبیل تلاش می کنیم اما هیچ نتیجه ای به دست نیامده است.

کوهنوردان اردبیل در مسیر نپال/ جدال عشق و خطر
وی ادامه داد: ما انتظار حمایت مادی و معنوی از مسئولان استان در اجرای این برنامه را داریم چرا که معتقدیم این برنامه برای کشور و استان دستاوردهای مهم گردشگری و توریسم را به همراه دارد.

کوهنورد اردبیلی با اشاره به اینکه متاسفانه در اردبیل نگاه ناتنی به گردشگری و ورزش وجود دارد، تصریح کرد: مسئولان استانی این برنامه طراحی شده از سوی تیم کوهنوری را با پاس کاری به همدیگر به انزوا کشیده اند به طوری که ما تاکنون کمتریم حمایتی را از سوی مسئولین اجرایی استان شاهد بوده ایم.

شهباززاده با اشاره به اینکه در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان صعود به قلل مختلف ایران و جهان برای ما فراهم نشده است، گفت: با تمام این رویدادها تیم آمادگی جسمی و روحی خود را برای صعودهای بزرگ حفظ کرده و به امید خدا با صعود به قله ۸۵۱۶ متری لوتسه در فروردین ماه سال آینده در صورت حمایت مسئولان برای کشور و استان افتخارآفرینی می کنیم.

شهباززاده بیان کرد: همچنین ایرج معانی کوهنورد مشهور ملی و بین المللی از استان اردبیل نیز در تلاش است تا در اسفندماه امسال صعود به قله ۸۰۹۱ متری آناپورنا را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اردبیل دارای استعدادهای فوق العاده گردشگری است، اظهار کرد: متاسفانه این استان پراستعداد ۹ ماه از سال در سکوت مطلق گردشگری به سر می برد و چنین به نظر می رسد شعار زمستان بیدار در همین حد باقی مانده و هیچ کاری برای تحقق آن انجام نشده است.

شهباززاده خاطرنشان کرد: از طرف شرکت هلدینگ مهر رازی مبلغی برای این برنامه جهانی اختصاص یافته اما به رغم ادعای چندین باره برخی از سازمان ها ما هیچ حمایتی را از این ارگان ها و نهادها شاهد نبودیم.

کوهنوردان اردبیل در مسیر نپال/ جدال عشق و خطر
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه کوهنوردی ورزشی سخت و در عین حال بسیار مقدس است، تصریح کرد: کوهنورد باید زبان کوه و طبیعت، خصلت مناطق متعدد گردشگری و صعود و … را بداند در غیر این صورت هیچ توفیقی عادیش نخواهد شد.

این کوهنورد اردبیلی گفت: کوهنوردی در واقع یک اشتیاق درونی است و هرچه قله های مرتفع را فتح کنیم باز هم عطش و این سیری ناپذیری در کوهنورد وجود دارد که بتواند به قله های مرتفع تر دست یابد و این ذات کوهنوردی است.

شهباززاده ورود به عرصه کوهنوری را بسیار مهم و مقدس ارزیابی کرد و گفت: هرکس در این مسیر به دنبال فتح جایگاه های برتر است باید با کنار گذاشت منیت ها و غرور تنها به یک هدف فکر کند و آن فح قله است در غیر این صورت هر گروهی که برای فخرفروشی و تنها برای داشتن چند عکس از قله های کشور وارد این عرصه شده با شکست مواجه شده و یا در نهایت با دلسردی مواجه خواهد شد.

وی اظهار کرد: کوهنوردی انسان را پخته تر کرده و در مقابل مصایب سختکوش تر بار می آورد چنانچه بنده در این ۱۶ سال پی به درس های عظیم کوهنوردی برده و آن را به همنوردان خود توصیه می کنم.

این کوهنورد اردبیلی همچنین به مشکلات و مصایب بر سر راه صعود به کوه نی اشاره کرد و گفت: کوهنورد باید برای ورود به این عرصه برنامه ریزی های مدون و متناسب با زندگی خود را داشته باشد تا بتواند علاوه بر رسیدن به مسایل این رشته از زندگی شخصی خود نیز غافل نشود.

شهباززاده موفقیت کوهنورد را در گرو تلاش و برنامه ریزی در این رشته اعلام کرد و افزود: کوهنورد دلی پاک و صاف دارد به طوری که خشم کوهنورد و لیدر گروه نیز همه درس است و باید با استقلال نظر و استوار تیم را مدیریت کرد.

کوهنوردان اردبیل در مسیر نپال/ جدال عشق و خطر
وی به رعایت آیتم های مختلف در کوهنوردی اشاره و اظهار کرد:  کوهنورد باید اصول متعدد لباس پوشیدن، تغذیه، آمنادگی جسمانی و … را رعایت کند تا بتوان حریف کوه شده و برنامه های خود را به پیش ببرد.

کوهنورد اردبیلی خاطرنشان کرد: یک اشتباه کوچک در کوهنوردی در کمترین زمان ممکن بزرگنمایی می شود و به همین دلیل باید با تشخیص موقعیت خطر در کوه حرکت کرده و تیم را مدیریت کرد.
شهباززاده با ابراز تاسف از جان باختن دو کوهنورد در المکوه بیان کرد: این موضوع به سرعت در کشور بولد شد در حالی که روزانه هزاران نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند و هیچ ارگان و نهادی نیز اعتراضی به این امر ندارد.

وی برنامه صعود به لوتسه را یک طرح ما ملی برای معرفی ایران و اردبیل معرفی کرد و گفت: هدف ما اهتزاز پرچم ایران و اردبیل در جهان است و انتظار داریم مسئولان پابه پای ما در برنامه ریزی این صعود ما را یاری کنند.

شهباززاده نگاه ضعیف و ناتنی مسئولان به ورزش و گردشگری را غیرقابل قبول اعلام کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از برنامه های گردشگری و ورزشی به دلیل بی توجهی مسئولان استان در نطفه خفه شده و هیچ عایدی برای این استان ندارد.

کوهنوردان اردبیل در مسیر نپال/ جدال عشق و خطر
وی تصریح کرد: همه مسئول هستیم تا ظرفیت و استعدادهای اردبیل به هدر نرود و بهتر است مسئولان گردشگری و ورزش استان با مشاوره گرفتن از بزرگان بسیاری از رشته های ورزشی اجازه ندهند استعدادهای اردبیل بیش از این به هدر برود.

شهباززاده افزود: مسئولان باید با کمک بخش خصوصی و دولتی وارد عمل شده و با حمایت از برنامه صعود به لوتسه کوهنوردان اردبیلی این برنامه را حمایت کرده و اجازه تاخیر در این برنامه را ندهند.

وی با انتقاد از اینکه متولی اصلی این گونه برنامه های ورشی اداره کل ورزش و جوانان است، تصریح کرد: علیرغم اینکه چندین بار از مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در این خصوص درخواست هایی داشتیم اما با بی توجهی این اداره کل مواجه شدیم.

به گزارش ایسنا، سیاوش شهباززاده از سال ۸۵ به صورت حرفه ای ورزش کوهنوردی را دنبال و تاکنون توانسته است به قلل مرتفع جهان از جمله آرارات و آمادابلام صعود کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69553

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.