• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2
گزارش صعود

گزارش صعود به قله پراو(کرمانشاه)

  • کد خبر : 13118
  • 19 آذر 1399 - 17:40
گزارش صعود به قله پراو(کرمانشاه)
صعودی موفق بر بام قله پراو زیبا.

بنام خدا
دل سپردن بر ستیغ کوه ها را عشق باید گفت
کوله بار سخت سنگین را به دوش خود کشیدن
از بلند یالها بالا کشیدن
پا نهادن بر چکاد کوهساران
ره بریدن در اریب صخره های مرگبارش
و فرورفتن به عمق دره های پرشیارش
کار هر کس نیست ، عشق باید گفت
اوج صخره آشیان باز و شاهین است . جایگاه مردان نیک آئین است.
همنوردا … مرد باید بود
در کمال سرافرازی ، زیر پای نیک مردان گرد باید بود.
کوه را … عشق است.
دل سپردن بر چکاد کوهها را ، عشق باید گفت
عشق ورزی شیوه والای انسان است

 پراو-ارتفاع ۳۴۰۵
 گونه زمین شناسی : صخره ای لایم استون
 نخستین صعود : سال ۱۳۵۰ توسط یک تیم اکتشافی از انگلستان
 مسیر : روستای چالابه ، تنگ چروبر

کوهستان پرآو (به کردی : په راو، به معنای پرآب) با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت ۸۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد . قله پرآو با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. کوه های این منطقه دارای یکی از عمیق ترین لایه های لایم استون کره زمین است و همچنین بعلت فشارهای ناشی از کوهزایی آلپی شکاف های بسیاری پیدا کرده است. بهمین علت عمیق ترین غارهایی ایران مانند غارهای پرآو، جوجار و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارند. خط الراس اصلی و مرتفع این کوهستان دارای قلل متعددی است که اکثراً ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر دارند جهت این کوهستان از غرب به شرق امتداد یافته است و بترتیب شامل قلل : خرامان ، قته چرمی ، پرآو (شیخعلیخان ) ، نمازگاه ، شاودالان ، سه کل ، زنهان ، بیستون ، بان برزه و … می باشد عبور از خط الراس های پراو عمدتاً در بسیاری از مکانها حالت فنی دارد و عبور از بعضی از قسمتهای آنها احتیاج به طناب و ابزار گذاری دارد بخصوص در قلل خرامان ، قته چرمی ، سه کل و بیستون ، دیواره بیستون با ارتفاع ۱۲۰۰ متر ووسعت بیش از ۵۰۰۰ متر که به اورست صخره های جهان مشهور بوده ومرتفع ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان است در کوهستان پرآو واقع گردیده است. همچنین میراث جهانی کتبیه بیستون بعنوان بزرگترین سنگ نبشه جهان و نخستین متن شناخته شده ایرانی در دامنه های جنوبی این کوهستان قرارداد.
روز چهارشنبه ساعت ۲۱٫۱۵ با سه وسیله نقلیه شخصی تعداد ۹ نفر از کرج راه افتادیم و با توصیه های آقای برازنده سرپرست سه ماشین پشت سرهم حرکت کردند و ساعت ۰۴٫۴۰ دقیقه در روستای چالابه پای کوه بودیم که ۴ نفر از همنوردان کرد نیز همزمان با ما رسیدن و به گروه اضافه شدن ، هوا کاملا تاریک و خنک بود ، حرکت با یاد خدا ساعت ۰۵٫۱۵ شروع شد. سرقدم و راهنما آقای امینی فر بودن و عقب دار آقای قره داغی ، روی یال دوستان مومن به نماز ایستادن و در دل طبیعت سپاسگذار این همه نعمت و بزرگی شدن راس ساعت ساعت ۸ پای چشمه دوزره بودیم . که از روی یال فرود به سمت پایین دره داشتیم بوی پونه و آب گوارا نعمتی بود که جای دوستان دیگر را خالی کردیم سفره های صبحانه باز شد ، صورتها با آب خنک از عرق زدوده شد. بسیار زیبا بود و در روبرو قسمتی از خط الراس که در ابتدا توضیح داده شده دیده می شد که شامل کوه های شاودالان ، سه کل ، زنهان بود خستگی از تنها گرفته شد و حرکت به سمت پناهگاه آغاز شد در ساعت ۱۱٫۳۰ دقیقه در پناه گاه پراو بودیم که در بالای دشت پراو قرار داشت و ساعت ۱۲ از پشت پناهگاه حرکت به سمت قله داشتیم پاکوب مشخص بود همراه با سنگ های بزرگ بالاخره سختیها به پایان رسید و ساعت ۱۲٫۵۰ صعود قله زیبا پراو رو داشتیم . بعد از گرفتن عکسهای یادگاری حرکت به سمت پناهگاه ساعت ۱۳٫۱۰ بود. دوستان قبل از رفتن به پناهگاه به سمت غار پرآو رفته و از دهانه غار ، این پدیده بزرگ خالق هستی دیدن کردن . جا دارد توضیحی در مورد این پدیده داده شود که :
غار پرآو بزرگترین غار عمودی دنیا با ۷۵۱ متر عرض و ۱۴۵۴ متر طول و دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه از مکان های مهم برای غارنوردی است که هرساله غارنوردان داخلی و خارجی زیادی را راهی کوه پراو می کند . یکی از ویژگیهای منحصر به فرد غار پرآو وجود دهانه آن در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا می باشد و به این دلیل لقب اورست غارهای جهان را دارا می باشد . و این غار در سال ۱۳۵۱ توسط انگلیسیها پیمایش گردید. و در سال ۱۳۵۴ توسط غارنوردان لهستانی و در سال ۱۳۷۰ گروه کوهنوردی کرمانشاه اولین گروه ایرانی که موفق به پیمایش این غار گردیدند.
ساعت ۱۴٫۳۰ فرود از سمت پناهگاه به سمت چشمه دوزره و خوردن ناهار که دوستان در زیر بوته ها پنهان کرده بودن و ساعت ۱۵٫۵۵ در کنار چشمه که بسیار آب خنگ و گوارایی داشت دوستان نهار میل کردن و بعد از زدودن خستگی به سمت ماشینها حرکت کردیم و ساعت ۱۸٫۲۰ دوستان سلامت در کنار دروازه آهنی محیط زیست و کنار سواری ها بودیم و به سمت کرج رهسپار شدیم که در ساعت ۰۳٫۳۰ سفر به پایان رسید و همگی سلامت به مقصد رسیدن .
همنوردان آقایان برازنده ، قره داغی ، امینی فر ، بختیاری، قرنلی ، حسینی ، جعفری ، خاکی فیروز و اکرم رحیمی همگی خدا قوت و اینجانب تشکر می کنم از طرف سرپرست برنامه و از آقای اسدی پشتیبان برنامه و آقای امینی فر بعنوان راهنما و سرقدم و آقای قره داغی بعنوان عقب دار و تمام عزیزانی که با تماسهاشون باعث دلگرمی گروه بودن ، و تشکر از آقای نصرالهی ، سعد آبادی ، مایلی بابت پیگیری و تماسهایی که داشتن .
گزارش برنامه:خانم رحیمی

img_3359

img_3365

img_3368

img_3385

img_3391

img_3399

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13118
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : موسسه فرهنگی ورزشی هفت خوان البرز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.