• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
6

آشنایی با قله های رشته کوه البرز

  • کد خبر : 38292
  • 07 اردیبهشت 1400 - 16:56
آشنایی با قله های رشته کوه البرز
بام نیوز:رشته کوه البرز در بین دشت مرکزی فلات ایران و نوار ساحلی خزر مامن دهها قله زیبا و فراموش نشدنی است. قطعا هر کدام از این کوهها زیبایی خاص خود را دارند و انتخاب بعضی از قلل این مجموعه به عنوان قله های مهم رشته کوه البرز به عنوان نادیده گرفتن بقیه نیست. بلکه هدف این است که علاقمندان و به خصوص تازه کارها با چند قله اصلی البرز از نظر کوهنوردی آشنا شوند.

رشته کوه البرز در بین دشت مرکزی فلات ایران و نوار ساحلی خزر مامن دهها قله زیبا و فراموش نشدنی است. قطعا هر کدام از این کوهها زیبایی خاص خود را دارند و انتخاب بعضی از قلل این مجموعه به عنوان قله های مهم رشته کوه البرز به عنوان نادیده گرفتن بقیه نیست. بلکه هدف این است که علاقمندان و به خصوص تازه کارها با چند قله اصلی البرز از نظر کوهنوردی آشنا شوند.

آشنایی با قله های مهم رشته کوه البرز

دماوند

صعود زمستانه دماوند
صعود زمستانی دماوند – منبع عکس: ناشناس

مسلما دماوند به عنوان نماد ملی و البته بلندترین کوه کشورمان در راس قله های مهم البرز قرار دارد. این کوه با ارتفاع۵۶۰۹ متر دارای نزدیک به بیست مسیر(با احتساب یالها و یخچالها) می باشد که از آن مجموعه ای عظیم از یک سایت کوهستانی فراهم کرده است. یخچالهای یخار، دوبیسل، سیوله و یالهای اصلی جنوبی، غربی، شمال شرقی و شمالی تنها بخشی از این مسیرهای صعود را تشکیل داده اند. با اینکه مسیر جنوبی آسانترین مسیر صعود است، اما قطعا زیباترین آنها نیست. با خواندن مطالب زیر می توانید بیشتر با دنیای زیبای دماوند آشنا شوید.

 

علم کوه

دیواره علم کوه
دیواره علم کوه و شاخک در کنار همدیگر – عکس از مهدی جباریان

رابطه علم کوه و دماوند از جهاتی مانند رابطه کی۲ و اورست است. کی۲ معروفتر و بلندتر است، اما قلب کوهنورد در گروی عشق کی۲ میباشد. در مورد علم کوه ۴۸۵۰ متری هم این مثل مصداق پیدا می کند. رخ شمالی این کوه با وجود دیواره ستبر علم کوه مجموعه ای فنی را تشکیل داده که به عنوان کعبه دیواره نوردان ایرانی شناخته میشود. برای آشنایی بیشتر با قله علم کوه مطالب زیر را بخوانید:

 

شاخک

مجموعه قله های شاخک با داشتن ۵ قله و ارتفاع حداکثری ۴۷۹۵ متر، معمولا کمتر از سایر قلل این لیست صعود میشود. اما بایست آنرا در لیست قله های مهم رشته کوه البرز قرار داد. شکل خاص دیواره شمالی این کوه، جنس سنگها و خط الراس بسیار فنی بین قلل آن از ویژگی های این مجموعه می باشد. صعود از میان سنگهای سست تکنیکی خاص و ناب را می طلبد. مسیر صعود عادی به این قله از طریق پناهگاه سیاهسنگا در مسیر علم کوه است.

خلنو

قله های مهم رشته کوه البرز
عبور از تیغه های ژاندارم در مسیر خلنو – زمستان ۱۳۹۱ – عکس از آرشیو مهدی جباریان

بلندترین قله البرز مرکزی به ارتفاع ۴۳۷۵ متر که دارای دو قله خلنو کوچک و خلنو بزرگ(اصلی) است. از ویژگی های خاص این قله می توان به وجود تیغه های ژاندارم در مسیر صعود اشاره کرد. طبیعت زیبای این مسیر به خصوص در اواخر بهار از دیگر جاذبه این کوهستان زیبا می باشد.

آزادکوه

قله های مهم رشته کوه البرز

آزادکوه یا شاهزاده کج گردن با ارتفاع ۴۳۵۵ متر در قسمت شمالی البرز مرکزی واقع شده است. مسیر صعود معمول این کوه درگیری فنی خاصی ندارد. اما زیبایی منطقه و همچنین تعدد صعودهای آن باعث میشود این کوه را در زمره قله های مهم رشته کوه البرز قرار دهیم. از طرفی وجود دیواره آزادکوه و گرده آن در سوی شمالی کوه را نمی توان کم اهیمت دانست. مبدا معمول صعود به آزادکوه روستای کلاک است.

دوبرار

قسمتی از خط الراس دوبرار – منبع: گروه کوهنوردان امیرکبیر

خط الراس دوبرار را به شکلی باید کمربند دماوند دانست. در زمان صعود این خط الرس گویی در حال عبور از روی کمربند کوه دماوند هستید. مجموعه ای با ۳۵ قله که بلندترین آنها قلل دو برار با ارتفاع ۴۰۸۰ متر می باشد. طول این مجموعه بر اساس منابع مختلف بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر ذکر شده است. به عنوان یک کوهنورد ایرانی در صورتی که به دنبال برنامه های جدی هستید، نباید دوبرار را فراموش کنید. درگیری فنی، طول مسافت، کار استقامتی از دلایل قرار گرفتن دوبرار در بین قله های مهم رشته کوه البرز بودند.

شاه البرز

کوهنوردی
نمای زمستانی شاه البرز

مسافت طولانی برای رسیدن به قله زیبای شاه البرز به ارتفاع ۴۱۷۰ متر را پیش رو خواهید داشت. مبدا صعود این قله از روستای حسن جون طالقان می باشد که پس از پیچ و تابهای بسیار، عبور از رودخانه و سایر موانع به سمت قله امتداد می یابد. صعود این قله به خصوص در فصل زمستان چالشهای خاص خود را دارد. مسیر تابستانی آن نیز متفاوت خواهد بود. همچنین یکی از گزینه های جذاب کوهنوردی با اسکی در منطقه البرز می باشد. مسافت پیش رو برای رسیدن به قله حدود ۱۸ کیلومتر و ارتفاع گیری ۲۲۰۰ متر می باشد.

تخت سلیمان

قله های مهم رشته کوه البرز

قله تخت سلیمان با ارتفاع ۴۶۵۹ متر با اقتدار تمام در منطقه تخت سلیمان و در کنار علم کوه آرمیده است. وجود دیواره های پاتخت و تخته سلیمان، خط الراس دندان اژدها، ارتفاع بالای این قله و چالشهای صعود آن در فصول مختلف باعث میشود این کوه را در بین قله های مهم رشته کوه البرز قرار دهیم. مسیر صعود معمول تخت سلیمان از طریق ونداربند، سرچال، علم چال می باشد.

توچال

قله های مهم رشته کوه البرز
پناهگاه فلزی قله توچال

قله توچال با وجود اینکه حتی کمتر از ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارد، اما در بین قله های مهم رشته کوه البرز قرار می گیرد. دلیل این انتخاب هم بیشترین میزان صعود، گستردگی منطقه توچال، وجود گوناگونی های مختلف منطقه برای انواع فعالیت ها از سنگنوردی در بند یخچال، خط الراسهایی مانند دارآباد توچال و چین کلاغ توچال… می باشد. قله توچال با ارتفاع ۳۹۵۶ متر دارای ۱۲ مسیر صعود هست که هر یک زیبایی و سختی خاص خود را دارند. اینجا یک مدرسه تمام عیار کوهنوردی می باشد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=38292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. دماوند ۸۶۰۰متر ارتفاع داره!

    • تشکر از نکته سنجی شما اشتباه تایپی بود اصلاح شد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.