• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

احداث “جاده برگشت گنجنامه” به کجا رسید؟

  • کد خبر : 76359
  • 15 تیر 1401 - 15:28
احداث “جاده برگشت گنجنامه” به کجا رسید؟
بام نیوز: سال ۹۷ بود که اعضای شورای شهر همدان اعلام کردند "احداث جاده بازگشت گنج‌نامه با همکاری متخصصان دانشگاه بوعلی در حال انجام است" اما تاکنون خبری از ساخت این جاده نیست.

در ادامه در سال ۹۹ در حالی معاون پژوهشی وقت دانشگاه بوعلی سینا برآیند مطالعات احداث جاده گنجنامه را اقدامی غیرکارشناسی و آسیب زا عنوان کرد و حتی گفت برای ساخت این جاده اعتبار درنظر گرفته شده است اما به تازگی معاون عمرانی استاندار از در حال مطالعه بودن این طرح خبر داد.
این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد به طوریکه یک دکترای شهرسازی و طراحی شهری ساخت جاده برگشت گنجنامه را اقدامی غیرعلمی دانست و گفت: متخصصان و اساتید دانشگاه با طرح ساخت جاده برگشت مخالفت کردند و پیشنهادی که از سوی دانشگاه برای رفع معضل ترافیک به جای ساخت جاده برگشت ارائه شد، احداث حمل و نقل سبز و عمومی، ایجاد تور دوچرخه و سایر راهکارهای این‌چنینی به منظور رفع این معضل بود.
مخالفان این طرح معتقدند با احداث جاده برگشت گنجنامه قلب الوند شکافته می شود و با توجه به اینکه منطقه دره گنجنامه که بالاترین پل ارتفاعی مشرف بر شهر همدان به حساب می ­آید و نقش مهمی در تعیین اقلیم و آب و هوای این شهر کهن دارد، هر اقدامی که در راستای آسیب به این منطقه اتفاق بیفتد به طور مستقیم بر شهر تأثیر خواهد گذاشت.
و اما موافقان این طرح می گویند با توجه به اینکه مسیر گنجنامه یک منطقه گردشگری و تاریخی است و حجم بالایی از ترافیک را متحمل می‌شود و جاده فعلی واقعاً کشش حجم ترافیک به‌ویژه در ایام پیک را ندارد بنابراین خواستار احداث جاده برگشت هستند تا این معضلات برطرف شود.
در دوره قبلی شورا تصمیم بر انتقال مسیر برگشت گنجنامه به استخرعباس‌آباد بود و طبق این طرح، مسیر برگشت جاده گنجنامه کاملاً از ابتدای جاده تویسرکان (تاریک‌دره) آغاز و به سمت تپه عباس‌آباد هدایت و با تقویت جاده فعلی به بلوار ارم ختم می‌شود.
شاید بهتر باشد این پروژه را در دو طرح جدا بررسی کنیم؛ یکی جاده برگشت گنجنامه که به سمت تپه عباس آباد است و دیگری تعریض و توسعه جاده گنجنامه به سمت شهرستان تویسرکان است. بنابراین بر آن شدیم از دو تن از اعضای شورای ششم و دو نفر از مسئولان استان درباره سرانجام این پروژه جویا شویم.
تاکنون هیچ کاری برای احداث جاده برگشت گنجنامه انجام نشده است
رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان درباره سرانجام احداث جاده برگشت گنجنامه گفت: این موضوع تاکنون به سرانجام نرسیده و هیچ کاری انجام نشده است چراکه اراده ای برای انجام آن وجود ندارد بنابراین بعید می دانم در این دوره مشکلی حل شود.
علی‌اکبر نظری در گفت‌وگو با ایسنا، به عنوان موافق احداث جاده برگشت گنجنامه مطرح کرد: معتقدم با این کار مشکل حل می شود چراکه در حال حاضر مردم در مضیقه هستند البته باید مسئولان استان همچون استاندار و شهردار نیز تراکم جمعیتی را رعایت کرده و جمعیت را در یک منطقه متراکم نکنند.
وی تعریض جاده فعلی به جای احداث جاده برگشت را مصادف با ریزش سنگ و رانش زمین دانست و اظهار کرد: ساختار منطقه به گونه ای است که اگر به ساختار فعلی دست زد، امکان رانش و ریزش دارد به طوریکه چند سال پیش با یک بارندگی شدید، خروارها سنگ وارد جاده شد.
نظری با بیان اینکه باید با استفاده از نظر متخصصان حوزه بوم شناسی، زیست شناسی و سازمان صمت ضمن کاشت گیاهان مناسب، قضیه تثبیت سنگ ها را داشت، افزود: برای جاده برگشت گنجنامه، مسیر خاکی داریم که مسیر بدی نیست و کمتر رانش دارد.
وی در پاسخ به اینکه دوستداران محیط زیست معتقدند جاده برگشت گنجنامه نقش مهمی در تعیین اقلیم و آب و هوای شهر همدان دارد، توضیح داد: به هر حال ضرورت های جامعه را نمی شود انکار کرد، باید به نحو مطلوب در آن منطقه درختکاری صورت گیرد، محوطه را بازدید کردم، بسیار عالی است و راحت می توانند کارهای خوب و اساسی انجام دهند.
این عضو شورا ادامه داد: نه از این بُعد که بروند در آن منطقه سنگ و آجر روی هم بگذارند، بلکه معتقدم با ایجاد فضای طبیعی راحت می توان مشکلات را رفع کرد اما به نظر می رسد اراده ای برای انجام این کار در استان وجود ندارد چراکه جزء اولویت ها نیست و برخی از مدیران فعلی افرادی نیستند که به این وادی وارد شوند.
هیچ تصمیمی برای اجرای پروژه وجود ندارد
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: پروژه ای با عنوان “جاده برگشت گنجنامه” در شورای دور ششم مطرح نشده و هیچ تصمیمی برای اجرای آن نیست و مهمترین آن است که قرار نیست با شعار توسعه گردشگری همه میراث طبیعی را در معرض خطر و نابودی قرار دهیم.
مهدی حیدری به عنوان مخالف احداث جاده برگشت گنجنامه مطرح کرد: اگر قرار به احداث این جاده باشد، درختان، باغات و فضای سبز منطقه تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه برای گزینه جایگزین باید مبنایی باشد، اظهار کرد: ما به جای اینکه زیرساخت گردشگری را توسعه دهیم باید زیرساخت های موازی با آن ایجاد کرده و تمرکز زدایی کنیم تا نیاز ترافیکی را کاهش دهیم.
حیدری ادامه داد: با ایجاد جذابیت های دیگر همچون احداث پارک ۴۸ هکتاری واقع در محدوده بلوار ارم که از بلوار شهید سلیمانی نیز دسترسی داشته و رینگ خود را دارد و مباحث ترافیکی اش دیده شده و بوستان آمادی واقع در ضلع شمالی بلوار آیت الله نجفی که جانمایی آن در کارگروه امور زیربنایی باید به تصویب برسد، می توان زیرساخت های گردشگری را توزیع کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز در گفت‌وگو با بام نیوز، درباره بار ترافیکی جاده گنجنامه و لزوم احداث جاده برگشت اظهار کرد: در شرایط عادی که مشکل نداریم، چند سالی کرونا بود و تردد کاهش پیدا کرده بود اما در تابستان عده زیادی در آن حوالی باغ دارند و منطقه گردشگری تاریک دره هم اضافه شده و خیلی ها استقبال می کنند و می روند در ضمن تعداد مسافران هم افزایش می یابد و مسیر گنجایش این حجم از تردد را ندارد.
سرهنگ فرخ جمالی ادامه داد: جاده گنجنامه به ویژه میدان گنجنامه و مسیر منتهی به تاریکدره و پل آهنی گنجایش حجم انبوهی از تردد را ندارد و ورودی تاریکدره هم نیاز به بازنگری دارد به طوریکه روزهای جمعه تا ساعت یک شب مشکل تردد در این محدوده ها را داریم.
اگر فکری برای جاده گنجنامه نشود، در آینده به مشکل برمی‌خوریم
وی با اشاره به اینکه اگر فکری برای جاده گنجنامه نشود، در آینده به مشکل برمی خوریم، تصریح کرد: بعد از پل آهنی مسیر باریک می شود و با توجه به اینکه دهکده گنجنامه را از یک طرف و کوه را از سوی دیگر داریم، اگر امکان پذیر است باید جاده تعریض شود در غیر این صورت مسیر دیگری جایگزین شود.
جمالی نوع تصادفات رخ داده در این مسیر را اینگونه اعلام کرد: بیشتر تصادفات در جاده گنجنامه خسارتی شدید، واژگونی و تصادف رخ به رخ است.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون این اداره کل هیچ مجوزی برای جاده برگشت گنجنامه صادر نکرده است.
سیدعادل عربی اظهار کرد: جاده برگشت گنجنامه پروژه‌ای جدید و مشمول ارائه گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی است، این موضوع به اداره راه و شهرسازی استان اعلام شده و آنها نیز گزارشی ارائه دادند.
وی ادامه داد: گزارش فوق نقص فراوان داشت و مشاور هم مورد تأیید اداره محیط زیست نبود به همین علت قرار شد راه و شهرسازی نواقص را رفع و مشاور جدید معرفی کند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
محیط زیست تاکنون مجوری برای احداث جاده برگشت صادر نکرده است
عربی با تأکید بر اینکه محیط زیست هیچ مجوزی برای جاده برگشت گنجنامه صادر نکرده است، تصریح کرد: این منطقه متولی دارد و باید مشخص شود چه دستگاه یا افرادی در این نقطه کار می‌کنند و باید پاسخگو باشند.
معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری همدان نظرش را درباره احداث جاده گنجنامه اینگونه اعلام کرد: جاده گنجنامه در سال های گذشته بحث تعریضش اتفاق افتاد و موقتی طی چند سال مشکلات ترافیکی و تصادفات حل شد.
فرزاد تیموری افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه همدان شهر گردشگری بوده و به عنوان هدف و مقصد گردشگران تعریف شده و استقبال خوبی از شهر می شود علاوه بر آن شهروندان هم برای بازدید از گنجنامه و انجام کوهنوردی مراجعه دارند، بعضی اوقات به ویژه در ایام تعطیلی مشکل ترافیکی ایجاد می شود و پلیس مجبور به ایجاد محدودیت های ترافیکی می شود.
بر روی راه برگشت مطالعه می‌شود
وی اظهار کرد: یکی از راه های حل مشکلات ترافیکی جاده گنجنامه ایجاد راه برگشت است که بر روی آن مطالعه می شود چراکه باید ملاحظات زیست محیطی، بحث های امنیتی و اجتماعی رعایت شود، اگر کارهای کارشناسی جواب داد و نتیجه بخش بود، شاید برای اجرا برنامه ریزی شود.
به گزارش بام نیوز؛ وارد پنجمین سال طرح موضوع احداث جاده گنجنامه می شویم و به نظر می رسد موافقان و مخالفان طرح برای ساخت پروژه به توافق نمی رسند و اینکه طرح هنوز در حال مطالعه است، به نظر می‌رسد بهانه ای بیش نباشد، تعریض یا احداث جاده برگشت؛ هر کدام که قرار بر انجامش هست، بهتر است هر چه سریع تر تعیین تکلیف شود، مگر نه اینکه همه ادعای گردشگری بودن پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را دارند، پس باید تصمیمی قاطعانه گرفته شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.