• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

اصول علمی حضور کودکان در ارتفاع

  • کد خبر : 73490
  • 28 فروردین 1401 - 20:25
اصول علمی حضور کودکان در ارتفاع
انجمن پزشکی کوهستان ایران: بردن کودکان به ارتفاع و در معرض خطر ارتفاع زدگی قرار دادن آنها به هیچ عنوان کار درست و ایمنی نیست و میتواند بخصوص در سنین زیر 6 سال عواقب جدی به همراه داشته باشد.

بردن کودکان به ارتفاع و در معرض خطر ارتفاع زدگی قرار دادن آنها به هیچ عنوان کار درست و ایمنی نیست و میتواند بخصوص در سنین زیر ۶ سال عواقب جدی به همراه داشته باشد.

زیرا علائم ارتفاع زدگی در کودکان مانند بزرگسالان به خوبی قابل تشخیص نیست، ٬سیستم های دفاعی بدن کودکان به اندازه کافی و مانند بزرگسالان تکامل یافته نیستند، ضمن اینکه درمان بسیار سخت تر و حساس تر است.

لذا بردن یک کودک سه ساله به ارتفاع بالای ۲۵۰۰ نباید انجام شود بخصوص برای کودکانی که در ارتفاعات پایین تر زندگی می کنند و با استفاده از خودرو یا تله کابین به سرعت(طی چند ساعت و و نه چند روز و یا ساعتها) به این ارتفاعات آورده می شوند.

لذا وجود جاده تا پناهگاه در سبلان مشکل را بدتر می کند زیرا افزایش ارتفاع با سرعت انجام می شود و خطر ارتفاع زدگی را با از بین بردن فرصت تطابق بدن بیشتر می کند.

استفاده از هر دارویی جهت پیشگیری از ارتفاع زدگی در اطفال ممنوع است بجز در موارد خاص و اجتناب ناپذیر با نظر پزشک و تعیین دوز مناسب که نظارت پزشک نیز عوارض قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی دارو را از بین نمی برد.

بخصوص استازولامید با توجه به عوارض و اثرات آن به هیچ عنوان در کودکان نباید استفاده شود.
لذا تاکید می کنم که به هیچ وجه کودک تان را به پناهگاه سبلان نبرید و حضور ایشان در آبگرم شابیل هم فقط در صورت افزایش تدریجی ارتفاع از اصفهان به شابیل (طی یک تا دو روز نه چند ساعت ) و با پذیرش اندک خطر باقیمانده آن شاید مقدور باشد.

لازم به ذکر است که داستان برای کودکانی که به طور طبیعی در ارتفاعات بالا زندگی می کنند قدری متفاوت است.

توضیح مساعدیان به همین سوال:

سوال یکی یا شاید بسیاری از کوهنوردان در اینحا می آید. بحث کودکان در ارتفاع بحث بسیار حساسی است و لازم است نسبت به حضور کودکان در ارتفاع حساسیت بیشتری بخرج داد:

حضور کودکان کمتر از ۸ سال در ارتفاع بیشتر از ۲۸۰۰ تا۳۰۰۰ متر و برای مدت زمان بیش از ۶ تا ۸ ساعت از نظر پزشکی صحیح نمی باشد. علائم بیماری ارتفاع در کودکان ناشناخته تر و نامشخص تر می باشد. علائمی نظیر اختلال خواب، اختلال غذا خوردن، بی اشتهایی، خواب آلودگی، عدم تعادل و . . . میتواند در کودک ضاهر شده و این علائم از دید والدین مخفی باشد و یا باعلائم خستگی کودکان در ارتفاع و برنامه های کوهنوردی اشتباه گرفته شود. پس بهتر است از صعود اطفال به ارتفاعات بالاتر از ۲۸۰۰ متر جدا پرهیز کرد.
در این مثال و نمونه بهتر است کودک خود را در شابیل نگه داشت و از صعود بیشتر به ارتفاعات بالا جدا پرهیز نمود.

بیاد داشته باشیم:
سلامت کودکان از هر چیز مهمتر است…

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=73490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.