• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

انتقاد نسبت به ساخت سازه‌های کوهنوردی درارتفاعات قله دماوند

  • کد خبر : 75603
  • 20 خرداد 1401 - 0:16
انتقاد نسبت به ساخت سازه‌های کوهنوردی درارتفاعات قله دماوند
بام نیوز: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل، نسبت به وجود سازه‌های بتنی (ایگلو) برای پناهگاه و اسکان کوهنوردان درارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متری قله دماوند انتقاد کرد.

به گزارش بام نیوز، وحید رضائیان شامگاه چهارشنبه درهفدهمین همایش صعود قلم کشور که درآمل برگزار شد، گفت: با وجود آنکه کوه دماوند درسال ۸۱ ازسوی شورای عالی محیط زیست کشور به عنوان اثر طبیعی ملی وسال ۸۷ نیز به عنوان نخستین میراث طبیعی کشور ثبت شد، فدراسیون کوهنوردی بدون استعلام از مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست برای اضافه کردن این سازه‌های ناسازگار، اقدام کرده است.

وی افزود: از ارتفاع ۲۲۰۰ متر به بالا تا قله که عرصه دماوند محسوب می‌شود، ثبت شده و مطابق قانون، انجام هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود، ممنوع بوده و هرگونه دخالتی در اثر، صرفاً با تأیید و نظارت وزارت میراث فرهنگی ممکن است و تخلف از آن برابر قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کوه دماوند با چنین تخریب‌ها و تصرف‌های بی‌رحمانه‌ای شانس ثبت جهانی خود را به عنوان میراث طبیعی از دست خواهد داد، تصریح کرد، این عمل مصداق بارز تخریب محیط زیست دماوند است ونباید نسبت به این وضعیت بی تفاوت بود.

صعودهای بی ضابطه کوهنوردی و انباشت زباله درکوه دماوند

رضائیان، همچنین به صعودهای بی ضابطه برخی افراد در قالب تورهای گردشگری وکوهنوردی به کوه وقله دماوند نیز انتقاد کرد وگفت، دراوج تعطیلات حتی شمار افرادی که برای صعود به قله دماوند رفته بودند، بیش از ۴ هزار نفرتخمین زده شد.

وی با بیان اینکه رهاورد حضور این شمار افراد برای کوهپیمایی و صعودهای سراسری و خانوادگی آسیب جدی به محیط زیست طبیعی ارتفاعات وکوه دماوند وارد می‌کند، گفت، جدای ازاین آسیب‌ها انباشت زباله دربخش هایی ازقله دماوند نیز قصه دیگری هست که متأسفانه افراد پس از کوهپیمایی وصعود ازخود به یادگار می‌گذارند.

وی با بیان اینکه کوه دماوند با این حجم از فشار گردشگری، کوهنوردی و رفتارهای غیرمسئولانه، در حال از دست دادن جاذبه ارزشمند خود است، تصریح کرد، همه ما نسبت به حفظ محیط زیست وکاهش دخل وتصرف وتحویل آن به نسل آینده متعهد هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل دربخش دیگری به برداشت‌های بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، آن را زنگ خطر جدی برای محیط زیست به خصوص استان‌های شمالی کشور بیان کرد وگفت، هم اکنون میانگین جهانی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی ۴۰ درصد است که این وضعیت درکشور ما ۸۰ درصد ودربرخی مناطق بیشتر از این درصد است.

رضائیان، پیامدهای ناشی ازبرداشت های بی رویه از سفره‌های زیرزمینی را ریشه درخشک شدن رودخانه‌های جاری به واسطه سدسازی‌های صورت گرفته بیان کرد وگفت، درحالی که دربیشتر کشورهای جهان از حدود ۵۰ سال گذشته تاکنون ساخت سد منسوج شده است، درکشورما سدهای جدید درحال ساخت است که پیامدهای زیان بارآن خشک شدن تدریجی دریاچه هامون وارومیه بوده است.

پسماند، بلای جان محیط زیست استان‌های شمالی

وی همچنین به معضل زباله وانباشت آن دراستانهای شمالی کشور به عنوان بلای جان طبیعت یاد کرد وگفت، متأسفانه در طی سه تا چهار دهه اخیر اقدام‌هایی که توسط متولیان اجرایی باید دراستانهای شمالی کشور صورت می‌گرفت، با بی توجهی وکوتاهی های زیادی همراه بوده که نتایج زیان بار آن برای طبیعت ومحیط زیست برجای مانده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل، کاهش مساحت جنگل‌ها و تخریب وآتش سوزی‌های چند سال اخیر درپی تغییراقلیم را ازدیگر پیامدهای دست درازی‌های انسان به طبیعت بیان کرد وگفت، متأسفانه در چند سال اخیر انواع بیماری‌ها به سمت جنگل‌های شمال به خصوص مازندران وجنگل های هیرکانی شهرستان آمل وارد شده که باعث خشک شدن گونه‌های باارزش جنگلی شده است.

رضائیان خاطرنشان کرد، اگر روند فعلی بی توجهی به محیط زیست واقدام های پیشگیرانه توسط دولت و هم مردم به عنوان حافظان محیط زیست صورت نگیرد، تا کمتر از دو دهه آینده طبیعت کشور، چهره خود را به طور کلی از دست خواهد داد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.