• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2
اموزشی:

بررسی عملکرد ابزار حمایت و فرود ریورسو پتزل

  • کد خبر : 10068
  • 10 آذر 1399 - 20:08
بررسی عملکرد ابزار حمایت و فرود ریورسو پتزل
گروه اموزشی بام نیوز:ریورسو Reverso بعنوان ابزار حمایت محبوب برای صعودهای چندطوله مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند ما اکنون ابزار ATC Guide کمپانی بلک دیاموند Black Diamond را ترجیح می دهیم؛ زیرا در هنگام حمایت نفر دوم از کارگاه عملکرد روانتری داشته و بادوام تر است.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص بررسی عملکرد ابزار حمایت و فرود ریورسو پتزل منتشر نمود:

یک ابزار حمایت و فرود فوق العاده برای سنگنوردانی که نیاز به کاهش وزن تجهیزات خود دارند.

مزایا: سبک، آسان برای از حالت قفل درآوردن، فوق العاده برای حمایت همزمان با دو رشته طناب کم قطر

معایب: به نظر می رسد که آلومینیم نرم دوام کمتری دارد، برای طناب هایی با قطر بیشتر از ۹.۵ میلی متر ایده آل نیستند.

قضاوت ما

ریورسو Reverso بعنوان ابزار حمایت محبوب برای صعودهای چندطوله مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند ما اکنون ابزار ATC Guide کمپانی بلک دیاموند Black Diamond را ترجیح می دهیم؛ زیرا در هنگام حمایت نفر دوم از کارگاه عملکرد روانتری داشته و بادوام تر است. گفته می شود Reverso سبکتر از از یک اونس ( مقیاس وزنی حدودا برابر ۳۱  گرم) است و اگر شما از طناب هایی با قطر کم استفاده می کنید، ممکن است گزینه بهتری باشد. این ابزار از طراحی استاندارد tube-style همراه با یک حفره اضافی برای تغییر جهت کامل ابزار برخوردار است تا ابزار را از حالت اتو-بلاک در حمایت نفر دوم از کارگاه خارج کند. Reverso حقیقتا در موقعیت های چند طوله که نیاز به تطبیق پذیری برای کار با دو رشته طناب وجود دارد، می درخشد. چه برای حمایت نفر سرطناب، چه برای فرود، و حمایت نفر دوم در حالت قفل خودکار، ابزار بسیار ارزشمندی به حساب می آید. همچنین قابلیت های فوق العاده ای برای صعودهای اسپرت ارائه می دهد و نسبت به ابزارهایی مشابه Petzl Verso که قادر به حمایت درحالت auto-block نمی باشد، دارای تطبیق پذیری بیشتری می باشد.

مقایسه عملکرد

قابلیت قفل کردن طناب

برای ما تعیین دقیق تفاوت در میزان اصطکاک بین طناب با ابزارهای مختلف کابل دار دشوار است. به نظر می رسد که درگیری بین طناب و ابزار در Reverso به خوبی درگیری طناب و ابزار در Petzl Verso، Black Diamond ATC Guide وBlack Diamond ATC XP می باشد. یکی از تفاوت هایی که در این بین مشاهده کردیم، قدرت دستی مورد نیاز برای قفل کردن و نگه داشتن صعود کننده در حال استراحت بر روی طناب بود. حفره بسط داده شده در Reverso های جدید طراحی مناسبی است برای آزادسازی طناب تحت بار برای جلوگیری از رفتن به حالت auto-block در زمانی که ما در حال تلاش برای برای قفل کردن هستیم. این بدان معنی است که با Reverso نیاز به اندکی قدرت بیشتر برای نگهداشتن طناب است تا با ATC Guide.

پایین آمدن/فرود

Reverso بواسطه داشتن دو کانال اصطکاک قادر به ساپورت فرود با دو رشته طناب می باشد. همچنینی دو گزینه برای جهت حالت حمایت وجود دارد: استفاده از سمت دندانه ها برای داشتن اصطکاک بالاتر یا طناب دادن نرم و روان در سمت دیگر ابزار. ما در blind test (تست های انجام شده توسط یک کمپانی برای مقایسه برند خود با برند دیگر) انجام شده بر رویBlack Diamond ATC Guide، دریافتیم که Reverso، همیشه اندکی عملکرد سریع تری دارد.

عملکرد در هنگام طناب دادن

ریورسو در طناب دادن عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. البته روانی طناب دادن به جنس و قطر طناب شما نیز بستگی زیادی دارد. اما عملکرد خوب ریورسو در طناب های با قطر پایین آن را به ابزاری بسیار مناسب برای حمایت با نیم طناب ها و زوج طناب ها تبدیل کرده است.

وزن/ حجم

در وزن ۶۲ گرم، Reverso در دومین رتبه سبکترین ابزار حمایت قرار دارد و همچنین سبکترین ابزار ارائه دهنده حالت auto-block به منظور حمایت نفر دوم از کارگاه می باشد. نزدیکترین رقیب آن، Diamond ATC Guide تنها یک اونس بیشتر وزن دارد.

Auto-block – مقاومت لحظه ای در هنگام حمایت

بزرگترین تفاوت بین Reverso و Black Diamond ATC Guide، اصطکاک در حالت auto-block است. در تست های ما، Reverso مقاومت نسبتا بیشتری نسبت به ATC Guide ایجاد کرده و این موضوع عامل تعیین کننده ای برای انتخاب ابزار مورد علاقه مان می شود. این تفاوت ممکن است خیلی مهم به نظر نرسد اما در تست هایی که ما در آزمایشگاه انجام دادیم، به آسانی شناخته شد. در مسیرهای بیشتر از یک طوله یا در هنگام طناب دادن، این موضوع حتی بیشتر هم جلب توجه می نماید. در مسیرهای چند طوله متعدد که می خواهیم در حالت حمایت از کارگاه در مصرف انرژی صرفه جویی شود ( یا مثلا در هنگام درد آرنج) از ATC Guide استفاده می شود.

بهترین کاربردها

ترکیب وزن کم و قابلیت auto-block در ابزار Reverso آن را تبدیل به گزینه ای فوق العاده برای مسیرهای چند طوله دیواره ای یا  هرگونه برنامه سنگنوردی کرده است. علاوه براین، عملکرد برتر آن با طناب های نازکتر ( کمتر ۷.۵ میلی متر) در موارد استفاده از نیم طناب یا طناب دوقلو نمایان تر و مشهود می باشد.

ارزش

هر دو ابزار ریورسو و ای تی سی گاید قیمت خرده فروشی برابر ۳۰ دلار دارند. این ارزان تر از هر ابزار دیگری است که قابلیت حمایت مستقیم از کارگاه را داشته و ما بررسی کرده ایم. اگرچه ای تی سی گاید در آزمایش های ما دوام بیشتری داشته است و همین امر آن را ارزشمندتر کرده است. اگر برای یک برنامه صعود دیواره ای یا چند طوله برنامه ریزی کرده اید، پیشنهاد ما این است که ۸ دلار بیشتر هزینه کنید و یکی از این دو ابزار را به جای مشابه های ارزان قیمت تر تهیه کنید.

نتیجه

سالهاست که Petzl Reverso و Black Diamond ATC Guide جزء محبوب ترین ابزارهای حمایت در بین دیواره نوردان امریکایی بوده اند و دلیل آن به راحتی قابل درک است : هر دوی آنها مقرون به صرفه، نرم و روان و قابل اطمینان هستند. در نگاه اول، آزمایش کنندگان ما گمان می کردند که Reverso را ترجیح خواهند داد؛ زیرا سبکتر بوده و با دارا بودن کاور آنودایز براق بهتر به نظر می رسد. در حالیکه، هنگامی که ما این دو ابزار را در کنار هم با طناب های یکسان در یک محیط کنترل شده (بطور ویژه در حالت auto-block) ، ATC Guide در صدر قرار گرفت؛ هر چند که تفاوت اندک است. بنابراین اگر ابزار شما در حال حاضر Reverso است و آن را دوست دارید، هیچ فشاری برای تغییر آن وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=10068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام
    مقاله بسیار ناقص بود. به طوری که در مورد حلقه آویز ریورسو در کارابین در حالت حمایت از بالا و اختلاف ۹۰ درجه ای آن با ATC اصلا صحبت نشد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.