• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

تجربه جذاب کوهنوردی در کوه نور عظیمیه کرج

  • کد خبر : 85509
  • 08 اردیبهشت 1402 - 2:09
تجربه جذاب کوهنوردی در کوه نور عظیمیه کرج
بام: کوه نور نزدیک به شهر و مشرف بر شمال شهر کرج بوده و از همین رو روزانه بازدید کنندگان زیادی دارد.

به گزارش «بام»، کوه نور از کوه های شهر کرج و استان البرز میباشد که مشرف بر شمال شهر کرج بوده و در نزدیکی منطقه عظیمیه واقع شده است. ارتفاع کوه نور ۲۲۳۴ متر از سطح دریا می باشد و از داخل شهر کرج به وضوح دیده می شود و شکوهش نمایان است. مردم با نام های دیگری نظیر کوه عظیمیه، بیجه، و بی جی نیز از این کوه یاد می کنند.

بی جی در زبان محلی به معنای بدون گیاه و خشک است. کوه نور دارای شیب ملایمی بوده و تا قله آن مسیر نسبتا کوتاه و آسانی است که اکثر افراد می توانند آن را طی کنند، از همین رو کوه نور مکانی مناسب برای خانواده ها و گروه های دوستانه برای تفریح و وقت گذرانی می باشد. کوه نور نزدیک به شهر بوده و از همین رو روزانه بازدید کنندگان زیادی دارد.

کوه نور کرج برای افرادی که اهل کوهنوردی سبک و بدون سختی زیاد هستند مناسب است. این کوه از یکی از بهترین انتخاب ها برای این دست از افراد در شهر کرج و حتی استان البرز می باشد. سادگی کوه و دارا بودن یال های زیاد و عبور زیاد مردم از مسیر، مسیر های پاکوب و ایجاد دامنه های زیاد باعث شده اند صعود به قله از هر یک از این ها آسان و بسیار لذت بخش باشد. کوه نور عظیمیه در البرز به دلیل نزدیک بودن به شهر کرج مراجعه کننده گان زیادی داشته و افراد بسیاری اوقات تفریح خود را در آنجا می گذرانند. شایان ذکر است که کوه نور به دلیل کوتاه بودن مسافت تا قله و عبور بیشتر مسیر از روی یک یال که شیب ملایمی دارد، برای گذران اوقات فراغت و تفریح و مراجعه خانوادگی و البته در روز های تعطیل بسیار مناسب می باشد.

همچنین با توجه به مناظر طبیعی تماشایی و آب و هوای خنک و پاکیزه این منطقه، بسیاری از خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته به کوهپایه‌های عظیمیه می‌روند و اتراق می‌کنند. شما می‌توانید غذای خود را از خانه تهیه کنید و با خود به این مکان بیاورید. همچنین می‌توانید از رستوران‌های اطراف بام کرج استفاده کنید. در سرتاسر خیابان طالقانی شمالی، انواع رستوران‌ها، فست فودها و کافه‌های مختلف دایر شده است و می‌تواند پذیرای همه سلایق باشد.

همچنین اگر اهل قلیان کشیدن هستید، در اطراف این بام، قلیان‌سراهای متعددی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. علاوه‌بر این‌ها، بوفه‌های فروش تنقلات، چرخ‌های باقالی فروشی و بلال فروشان را نیز می‌توانید به راحتی در دامنه کوه عظیمیه پیدا کنید. همچنین در صورتی که هوا صاف و آفتابی باشد و از بارش برف و باران خبری نباشد، با دست‌فروشانی مواجه خواهید شد که بساط خود را در نزدیکی بام کرج پهن کرده‌اند. در صورت تمایل می‌توانید کالاهایی مانند لباس و کیف و کفش را با قیمت‌های مناسبی از این دست‌فروشان خریداری کنید.

علاوه‌بر همه موارد ذکر شده، بام کرج مکانی فوق‌العاده برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی است. از آنجایی که این بام در دامنه کوه نور عظیمیه واقع شده است، دارای مسیرهای کوه‌پیمایی فوق‌العاده‌ای است که همه‌روزه بسیاری از کوه‌نوردان را به این منطقه می‌کشاند. کوه عظیمیه دارای مسیرهای کوه‌نوردی متنوعی است؛ از مسیرهای صخره‌ای گرفته، که می‌تواند هر کوه‌نوردی را وسوسه کند تا مسیرهای هموار که به افراد مبتدی و خانواده‌های علاقه‌مند کمک می‌کند تا صعود آسانی را تجربه کنند.

باید توجه داشته باشید که مسیرهای صخره‌ای این کوه به شدت صاف و صیقلی بوده و هر لحظه خطر لیز خوردن و سقوط کردن برای افراد تازه‌کار وجود دارد. بنابراین اگر کفش و تجهیزات مناسب کوه‌نوردی به همراه ندارید، عبور از مسیرهای صخره‌ای را فراموش کرده و مسیر ایمن‌تری را برای صعود خود انتخاب کنید. همچنین در مسیر کوه‌نوردی کوه نور عظیمیه، با چشمه‌ای از آب زلال مواجه خواهید شد که قطعا لذت کوه‌پیمایی شما را دوچندان خواهد کرد. در نزدیکی این چشمه نیز یک استراحت‌گاه دایر شده است که کوه‌نوردان می‌توانند در آن صبحانه بخورند و نفسی چاق کنند.

شما می‌توانید با خودروی شخصی یا با استفاده از تاکسی خود را میدان طالقانی برسانید و خیابان سربالایی جاده طالقانی شمالی را تا انتها طی کنید. خیابان طالقانی شمالی، مرتفع‌ترین خیابان کرج است و در صورتی که هوا آلوده نباشد، می‌توانید بسیاری از نقاط شهر را از همین خیابان نیز مشاهده کنید. در انتهای خیابان طالقانی شمالی، میدان کوه پایه قرار دارد. این میدان درست پایینِ بام کرج واقع شده است و بخشی از دامنه کوه نور عظیمیه به حساب می‌آید. در مرکز میدان کوه پایه مجسمه زیبایی از چند کوه نورد به چشم می‌خورد که تماشایش خالی از لطف نیست.

وقتی به میدان کوه پایه و دامنه کوه عظیمیه رسیدید، می‌توانید از طریق پلکان به بام کرج بروید. هرچه پله‌های بیشتری را طی کنید با منظره زیباتری از شهر مواجه خواهید شد و همچنین هوا نیز در نقاط مرتفع‌تر بسیار پاکیزه‌تر می‌شود. اگر به انتهای پلکان رسیدید، در صورت مجهز بودن به لباس و تجهیزات ایمنی کوه نوردی، می‌توانید از دامنه این کوه زیبا بالا بروید. لازم به ذکر است که پلکان کوه نور عظیمیه سنگی بوده و سطح آن در روزهای برفی و بارانی به شدت لیز است. بنابراین هنگام بالا رفتن از این پلکان حتما موارد ایمنی را رعایت کنید و تنها در صورتی که کفش و لباس مناسب به همراه دارید از این پلکان استفاده کنید.

اگر قصد دارید با استفاده از اتوبوس به بام کرج بروید، باید ابتدا خود را به چهارراه طالقانی برساند. در این چهارراه انواع وسایل نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس و تاکسی در نظر گرفته شده است که شما را به بام شهر کرج می‌رسانند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85509

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.