• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

تعریف زباله

  • کد خبر : 49782
  • 18 مرداد 1400 - 3:33
تعریف زباله
بام نیوز: زُباله یعنی پس‌مانده و باقی‌مانده از تولید یا تغییر شکل چیزهای دیگر و نیز آنچه که قبلاً استفاده شده و دیگر به آن احتیاجی نیست.

تعریف زباله

زباله رو اینطور تعریف می کنه:

زُباله یعنی پس‌مانده و باقی‌مانده از تولید یا تغییر شکل چیزهای دیگر و نیز آنچه که قبلاً استفاده شده و دیگر به آن احتیاجی نیست.

انواع زباله

زباله ‌ها دسته بندی‌ های مختلفی دارن که این دسته بندی ‌ها به خاطر نوع استفاده ای هست که بعد از بازیافت دارن و یا به خاطر شکلشون و تأثیری که دارن ایجاد شده و البته بسیار از هم متفاوت هستن:

زباله های شهری

از لحاظ اجزای تشکیل دهنده ی زباله، زباله های شهری شامل ۷۹٫۵ درصد مواد آلی فاسد شدنی، ۹٫۳۸ درصد کاغذ و مقوا، ۲٫۵ درصد پلاستیک، ۲٫۵ درصد چوب، ۲٫۳۳ درصد شیشه وسفال و ۱٫۴۳ درصد منسوجاته. همون طور که می بینید مواد فاسدشدنی بیشترین درصد رو در زباله های شهری دارن و به این ترتیب تهیه کود آلی گیاهی به عنوان یک گزینه ی سودآور و کارآمد مطرحه. علاوه بر این، بازیافت کاغذ، پلاستیک و شیشه هم از جمله مواردیه که در خیلی از کشورهای پیشرفته به اون توجه می کنن. به عنوان مثال می تونید نگاهی به فرایند تفکیک زباله و بازیافت در کشور آلمان بندازین.

زباله های شهری را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

زائدات غذایی یا پسماند غذایی و یا پسماند تر

زایدات غذایی به قسمتی از زباله ها گفته می شه که فسادپذیر هستند. این بخش عمدتا از زائدات گیاهان و پسماند ناشی از طبخ غذا و مواد خوراکی به دست می‌آن. به همین دلیل به این نوع زباله ها، پسماند غذایی و یا پسماند تر هم گفته میشه. این بخش از زباله ها اهمیت بالایی دارند چون که عمده‌ی زباله ها از همین نوع هستند و همچنین فسادپذیری بالایی دارند که باعث تولید آلودگی و بیماری میشن . محیط رو کثیف می کنند. از طرفی دیگه میشه از این نوع زباله برای تولید کمپوست هم استفاده کرد.

آشغال یا پسماند خشک

آشغال رو می تونیم قسمت فسادناپذیر زباله به جز خاکستر بدونیم. در واقع بعد از زباله ی تر نوبت به پسماند های خشک می رسه که فعالیت اصلی پاکزی فعلا بازیافت و جمع آوری این موارده. آشغال شامل کاغذ، پلاستیک، شیشه، قطعات فلزی و … میشه.

نخاله های ساختمانی

زباله های دیگه‌ای در شهر تولید میشن که مثل دو مورد بالا توسط عموم افراد تولید نمیشن ولی باز هم جز دسته ی زباله های شهری قرار دارند. نخاله و زایدات ساختمانی که از ساخت و ساز و یا تخریب ساختمان ها به جا میمونن نخاله های ساختمانی گفته میشه که از بین بردن و پاکسازی این زباله ها از سطح شهر داستان خودش رو داره.

زباله های صنعتی

به تمام زائدات ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی، لجن تصفیه خونه ها و حوضچه های تثبیت خاکستر، پسماندهای پالایشگاهی، صنایع گاز، نفت، پتروشیمی، نیروگاهی و امثال این ها زباله های صنعتی گفته می شه و معمولا شامل فلزات، مواد پلاستیکی، مواد شیمیایی، تولیدات مرجوعی فاسد و غیر مفید و… می شه.

زباله های خطرناک

سازمان حفاظت و بازیابی، زباله های خطرناک رو این طور تعریف کرده: «ضایعاتی که در اثر مدیریت نامطلوب (جمع آوری، حمل و نقل، تصفیه و دفع) باعث مرگ و میر موجودات یا شیوع بیماری های جبران ناپذیر و خطرناک برای انسان، موجودات زنده و یا محیط زیست میشه».

سازمان جهانی بهداشت هم در تعریف پسماند های خطرناک گفته: «مواد زائدی که به دلیل خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی، جمع آوری، جابجایی و دفع اون ها مستلزم تدابیر خاصی هست تا از هر گونه تاثیر سوء بر محیط زیست و سلامت انسان جلوگیری کنه».

زباله های خطرناک معمولا یکی از ویژگی های قابلیت انفجار، احتراق، خوردگی، واکنش پذیری و سمی بودن رو دارن و اکثرا تحت عنوان مواد پرتوزا، پس مانده های شیمیایی، زائدات قابل اشتعال، زائدات بیولوژیکی و مواد منفجره دسته بندی می شن.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=49782
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی اسطوره ایران زمین

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.